סגור
מימין: איתמר בן מאיר, גלעד ריקלין, שרית שגב יחזקאלי, גיא ברקוביץ'
(צילום: אוראל כהן, צילום ושידור: Streame)
בין תשתיות לתשואה

מנכ״ל אגד על השקת האפליקציה: "השגנו יעד של 100 אלף הורדות ב-6 ימים במקום ב-6 חודשים"

כך לדברי גלעד ריקלין, מנכ"ל קבוצת אגד במפגש בכירים על תשתיות ואנרגיה בשיתוף קיסטון. פאנל המומחים חשף כיצד שילוב טכנולוגיה, תחבורה ציבורית מתקדמת ומערכות חכמות יכול להפוך את משבר עומסי התנועה להזדמנות, לשפר את השירות ולחולל שינוי תרבותי בהרגלי הנסיעה

בפאנל "מעומס לתשואה" שהתקיים במפגש בכירים על תשתיות ואנרגיה בשיתוף קיסטון, השתתפו: גיא ברקוביץ', מנכ"ל Waze, שרית שגב יחזקאלי, מנהלת סקטור תחבורה, מסחר ותעשייה, חטיבה עסקית, בנק פועלים, גלעד ריקלין, מנכ"ל אגד ואיתמר בן מאיר, מנכ"ל נת"ע. הנחתה את הפאנל: חופית כהן אולאי מכלכליסט.
עומסי תנועה בישראל הם אתגר כלכלי. לפי הערכות העומסים עולים למשק עשרות מיליארדי שקלים. אבל העומס נושא עימו גם פוטנציאל לתשואה.
טכנולוגיה פותרת משברים. כיצד ניתן להשקיע בתחבורה הישראלית?
גלעד ריקלין: "האפליקציה שלנו הושקה ביום א ומאה אלף איש הוריו אותה בימים ספורים. יש ביקוש לטכנולוגיה. היעד שלנו היה להגיע בחצי שנה למאה אלף הורדות וזה קרה בשבוע. אנשים רוצים מידע, אמצעי תשלום קל. אנו רוצים לתקשר עם הלוחות, לאפשר להם לקבל מידע, להזמין מקומות, אוסף של דברים שמטרתם היא חיזוק הקשר עם הלקוח. בשנים האחרונות החברות היו מכוונות לרגולטור, אבל אנחנו רוצים להבין את הלקוח. בנוסף, טכנולוגיה היא בבסי התחבורה הציבורית. האוטובוס ממוחשב ומתקשר עם המערכות שלנו. כך משפרים שירות ומבצעים תכנון תנועה. לאגד יש 3000 אוטובוסים ברחבי הארץ. והשאלה היא איך לעשות את זה בצורה הטובה ביותר, למשל שאוטובוס לא יתעכב בתחנה בירושלים. אפשר לעשות זאת באמצעות הבינה המלאכותית".
יש עיכובים ברכבת הקלה, איך תעמדו בתקציב ולוחות הזמנים של המטרו?
איתמר בן מאיר: "נשאלתי אם המטרו יקרה ואם להיערך למטרו. ובכן, המטרו כבר קורה. קבלנים עובדים בסגולה, בחולון, בראשונים, הרכבת יצאה לדרך תרתי משמע. זה אתגר גדול, העמידה בלוחות הזמנים. כאן יש בשורה רעה וטובה. הבשורה הרעה: בשנים הקרובות יהיה יותר קשה. רק באזור 2028 תושק רשת הרכבות הקלות במטרופולין גוש דן ואז תהיה תנועה מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית. לצד זה נתחיל עבודות מאסיביות במטרופולין. בסופו של דבר נעבוד במרכזי הערים בהיקף שטרם נראה. מסוף השנה הבאה אנו רוצים לזרוק לשוק היקפי עבודות של 65 מיליארד שקל. עבודות בפרק זמן של כשנה וחצי. אנו נהיה ערוכים לכך אבל עלינו להכין את השוק, לוודא שהחולה לא ימות לנו בדרך, כי ההפרעה לציבור תהיה משמעותית.
חברות זרות חוששות להגיע?
בן מאיר: "הפרויקט כה גדול שלא ניתן להתעלם ממנו, אנו מכתתים רגליים כדי למשוך גורמים לארץ. אני מאמין שנמצא בפרויקט גדול כבר השנה ויהיו מספר שחקנים שישתתפו".
יש שיתוף פעולה עם רשויות?
גיא ברקוביץ: "יש מידע רב ואנו עובדים עם עיריות, משטרות, משרד התחבורה. אם נקשיב למשתמשים, נדע למשל מתי צריך קו אוטובוס בין מודיעין לרמת החי"ל. אנו רואים בשנים האחרונות ירידה במהירות הממוצעת. בנוסף, עשינו מחקרים וגילינו שהאנשים שרוצים לנסוע עושים זאת בערב ובבוקר לפני העבודה לסידורים ולקניות, כלומר יש חישוב על מרכזי קניות באזורי המגורים. כאן במרכז רוב הדרכים המובילות לתל אביב וממנה עברו האטה של המהירות. גם הדיווחים על תאונות הולכים ומתרבים. כלומר זה יותר מסוכן. אנו מקבלים מידע רב ומשתפים אותו וכך למשל עיריות יכולות לעדכן נהגים".
ממה אתם מרוויחים?
ברקוביץ: "אנו גם PNL, אנו עושים כסף מפרסומות. בשוש שנים האחרונות עשינו שינוי לתשתית גודל והשקנו בארה"ב ואנו רואים עליה בהכנסות. אנו נמשיך ונתרכז בפרסומות ובשיתופי פעולה שייצרו מצב של ווין ווין גם למשתמש. בקרוב יהיו יותר פרסומות, אבל הן לא יציקו, הן יסייעו בניווט.
אילו רכבים עולים בעיקר על הכביש?
שרית שגב יחזקאלי :"אנו עובדים עם יבואני רכב, ליסינג, השכרה, מימון. אלה שחקנים איתנים שחלקם נכנסים גם לאנרגיה ונדל"ן. המוצר המשלים לתחבורה הציבורית הוא הרכב הפרטי- כחמישים וארבעה אחוז ממסירות רכב חדש בישראל הם של רכב פרטי, סדר הגודל הוא 270 אלף רבים בשנה. ברבעון הראשון של השנה הורגשה ירידה. אציין שאנו רואים עליה משמעותית במעבר לרכב חשמלי ולרכב מתוצרת סין. לא מזמן, בשנת 2021 רכב חשמלי היווה שלושה אחוזים בלבד ממסירות הרכב. בשנת 2024 היה מדובר על 25% ממסירות הרכב בישראל. והמוצר המשלים או המשיק הוא הרכב הסיני. בשנת 2021 מספרם היה מזערי. בשנת 2024 היה מדובר על 21% מהשוק. ברבעון הראשון של 2025 מגמות אלה נמשכו ואנו עלינו ל 25% במסירות, כלומר רבע מהמסירות לאנשים פרטיים הן של רכב סיני. ובמגמת הרכב החשמלי חל היפוך- יש שינוי, רק 16% מהרכבים היו חשמליים. כלומר הציבור שינה את טעמו ושב לרכב היברידי ולרכב פלאג אין הייבריד. זה נובע מכך שיש פריסת תשתיות לא מספיק טובה. וגם טעינה בבית לא מבטיחה שיהיה היכן לטעון בנסיעה ארוכה ברכב. יש גם סוגיה של ירידת ערך של הרכבים האלה, במיוחד בחברות ליסינג. ובנוסף המיסוי היום פחות כדאי ולכן יש ירידה. בעולם יבואני הרכב אנו רואים שהיצרנים הסינים הם לא כל כך נחמדים, הם כפו על יבואני הרכב לקחת מלאים גדולים של רכבים מעבר לנדרש. והשנה יבואני הרכב מנסים לממש את המלאי גם אם זה במחירי הפסד. כעת היבואנים מנסים לייבא יותר היברידי ופלאג אין.
אנו תקועים בפקקים. ולא מקובל לנסוע בתחבורה הציבורית. מה עושים?
גלעד ריקלין: "ראשית כולם מרגישים את הפקקים. קשה לנסוע ברכב פרטי. וכאן יש לשאול- מה עם הזמינות והאמינות? זמינות, שהתחבורה הציבורית תגיע. ואמינות, זה שהאוטובוס יגיע בזמן. לשם כך צריך לא לחכות הרבה זמן לקו. קו שמגיע מדי חצי שעה אינו רלוונטי לציבור, וצריך שהקו יגיע בזמן. לשם כך צריך נתיב תחבורה ציבורית ייעודי. בהולנד משל התחבורה הציבורית עובדת בנתיבי תחבורה ציבורית. אצלנו יש 98% מהנסיעות שיוצאות בדיוק בזמן, אבל אז יש פקקים וצריך נת"ץ. בנוסף צריך לדעת מה הלקוח רוצה. יש תוכנית שהיתה אמורה לעבור בחקיקה להים רשויות מטרופליניות, והחוק הזה כעת תקוע. אני עבדתי לפני 20 שנה באגף תקציבים ובסוף זה מגיע לחקיקה ונכשל שם. ומעבר לזה, לא מספיק רק אוטובוס, או ררכבת. צריך מערכת רב שכבתית, אוטובוס שיאפשר להגיע לרכבת תוך 10 דקות. לשם כך יש קו אדום, קו ירוק, קו סגול. ובנוסף, אני כמשתמש חייב חיזוק של הקשר עם הלקוחות, עם הנוסעים, יש להבין מה הנוסע רוצה. אם אני אדע שבני המתגורר בגבעתיים צריך להגיע לבאר שבע, אבנה מערכת כזאת של דאטה על בסיס הבנה של צורכי הלקוח. כך תתוגבר התחבורה הציבורית. הסיפור של התרבות דורש גם התייחסות, כיום לנסוע בתחבורה הציבורית זה נחשב משהו שאדם בחליפה לא יעשה. ואני חושב שהקו האדום של הרכבת הקלה הוא משהו שאנשים ישתמשו בו. ואנשים ישתמשו גם באוטובוסים. נדרש כאן שינוי תרבותי.
המטרו החדש חייב קישוריות. איך עושים את זה?
איתמר: "ההפרדה המפלסית היא יתרון, 300 קילומטר תת קרקעי של העדפה לתחבורה ציבוית. במטרו יסעו 2 מיליון איש ביום, 600 מיליון איש בשנה. מה שיגרום לאנשים לעזוב את הרכב הפרטי זו הקישוריות. אנו נקים 7 מתחמי תחבורה משולבים בפרויקט המטרו, קניונים ענקיים שיכללו רכבת, מטרו, תחבורה ציבורית, זה יתוכנן בצורה משולבת. קווי האוטובוס יצטרכו להשתנות, להזין את המטרו והרכבת הקלה. צריך פתרון מדלת לדלת, זה יגרום לאנשים לעזוב את הרכב הפרטי. הרכבת הקלה והמטרו יתנו מוצר טוב ואיכותי ולשם כך ידרש זמן, סבלנות מהציבור".