סגור

ראיון
"כל כך הרבה פעמים אמרו לי 'לא' על מכוניות חשמליות"

ד"ר פראבקר פאטיל היה מנביאי החשמלית המודרנית, כאשר ניהל את פרויקט ההיברידיות של פורד בשנות ה-90, וכמנכ"ל יצרנית הסוללות LG CHEM בעשור הקודם. עכשיו הוא מסביר למה מכוניות בנזין ייעלמו לאט יותר מהסוסים שלפני 100 שנה, כמה זמן יחזיקו סוללות ברכב משומש, מה השתבש בסוללות שהחברה שניהל סיפקה לג'נרל מוטורס ולמה טסלה עומדת לאבד את היתרון שלה

"כל כך הרבה פעמים הייתי שומע מבכירים בתעשיית הרכב, בוסים או לקוחות שלי, את המשפט 'איזה חלק מהמילה לא אתה לא מבין?', כשהייתי מציע להשקיע יותר בכיוון של הרכב החשמלי. אני שמח שסוף־סוף מכוניות חשמליות הופכות למיינסטרים" - כך אומר ד"ר פראבקר פאטיל.

ד"ר פאטיל, יליד הודו, ניהל את תוכנית המכוניות ההיברידיות בפורד בשנות ה־90, ואז עבר לנהל במשך עשור את יצרנית הסוללות הדרום־קוריאנית LG CHEM, שסיפקה עד היום סוללות בין השאר לפורד, ג'נרל מוטורס, רנו, פולקסווגן וטסלה בתחילת פעילותה. עכשיו הוא חבר בוועד המייעץ של הסטארט־אפ הישראלי אדיוניקס, שמנסה לשפר את הסוללות הקיימות.
לדבריו, "עד משבר הדיזלגייט באירופה יצרני הרכב סירבו אפילו להשקיע בהיברידיות והתעקשו על מנועי דיזל. והאמת, זה טבעי כי מדובר בהשקעות ענק שלא קל למנהל להחליט עליהן בלי אירוע דרמטי שיחייב שינוי".
בתוך כמה זמן ניסע כולנו במכוניות חשמליות?
"יש שתי תמונות מפורסמות שצולמו ברחוב במנהטן בתחילת המאה ה־20. באחת שצולמה ב־1903, אתה רואה המון כרכרות עם סוסים ומכונית אחת. בשנייה, שצולמה עשור אחר כך, אתה רואה המון מכוניות ורק כרכרה אחת. אז המעבר הגורף לחשמליות יהיה איטי יותר מהמעבר מכרכרה למכונית, אבל הרכבת כבר יצאה מהתחנה. ב־2025, 12%-15% ממכירות הרכב בעולם יהיו של מכוניות חשמליות, וזה רק הממוצע, יהיו מדינות שחשמליות כבר ישלטו בכבישים שלהן. ב־2030 הממוצע העולמי כבר יגיע ל-30%-35%. אז התהליך יואץ במהירות, כי יצרנים רבים כבר הודיעו שעד סוף העשור הם יפסיקו לייצר ולהשיק מכוניות עם מנועי שריפה פנימית".
הסוללות עדיין יקרות.
"המחיר הולך ויורד. אני זוכר את הימים שבהם כל קילווואט לשעה בסוללה עלה 1,000 דולר. כבר ב־2012 המחיר ירד ל־300 דולר, והיום אנחנו סביב ה־100 דולר. ב־2025 גם בלי קפיצות דרך טכנולוגיות, המחיר יהיה סביב 70 דולר לקוט"ש, ואז המשמעות שרכב חשמלי עם טווח של לפחות 320 ק"מ יהיה זול יותר לייצור מרכב בנזין גם ללא הטבות מס. מאחר שהאחזקה והאנרגיה של רכב כזה זולות יותר, כבר לא יהיה טעם לרכוש רכב בנזין".

3 צפייה בגלריה
ד"ר פראבקר פאטיל
ד"ר פראבקר פאטיל
ד"ר פראבקר פאטיל
(רויטרס)

אנשים חוששים שהסוללות לא יחזיקו הרבה אחרי תום האחריות והם ייתקעו עם רכב משומש שלא שווה הרבה בלי התקנת סוללה חדשה ויקרה.
"אני מבין את הדאגה כי כיום הסוללה מהווה כ־40% ממחיר הרכב. אבל היצרנים נותנים אחריות ארוכה, 8 שנים זה כבר כמעט הסטנדרט ויש כאלה שנותנים 10 שנים. טסלה הראתה שגם במכוניות שלה שעברו 320 אלף ק"מ, הסוללה עדיין טוענת 90% מהקיבולת של חדשה".
יש חשש ששימוש בטעינה מהירה לסוללות בעמדות בדרכים יקצר את חייהן.
"אם תגביל את הטעינה כך שתיעצר כשהסוללה טעונה ב־80%, אתה לא פוגע במשך החיים שלה. הגבלה כזו מסייעת לשלוט בטמפרטורה בזמן הטעינה, ועדיין מאפשרת ליהנות מטעינה קצרה. כיום יצרני הרכב החליטו להגדיל את הוולטאז' של הסוללה מ־400 וולט ל־800, כאשר פורשה ויונדאי היו הראשונות, מה שמסייע להעביר לסוללה יותר חשמל תוך יצירת כמות קטנה יותר של חום".

"אגסי הקדים את זמנו"

מה לגבי האפשרות של החלפת סוללות ברכב חשמלי, כמו שהציעה בטר פלייס?
"שי אגסי הקדים את זמנו. היום יש כבר יצרנים שבוחרים בזה, כמו ניאו, אבל כדי שזה יתרומם חייבת להיות סטנדרטיזציה, גודל וצורה אחידים לסוללה, כדי לאפשר לכמה יצרנים להשתמש באותה תשתית".
מי מובילה היום במרוץ החשמלי?
"סין מובילה במספרים מוחלטים, אבל אירופה עקפה אותה בשיעור החדירה. שוק הרכב הסיני הוא הגדול בעולם, 28 מיליון מכוניות בשנה לעומת 13 מיליון באירופה. אבל ב־2020 נמכרו באירופה 1.4 מיליון חשמליות והיברידיות נטענות ובסין רק 1.3 מיליון. אני מאמין שאירופה תמשיך להוביל בשיעור החדירה. הסינים ימשיכו להתאמץ כי הם לא רוצים להמשיך להוציא כל כך הרבה מהתקציב הלאומי על רכישת נפט. בארה"ב, ממשל ביידן מבצע כעת מהלך גדול של השקעה בתשתית, מה שיאיץ את החדירה גם אצלה".
לסין יש מונופול על הקובלט, חומר גלם מרכזי בייצור הסוללות, מה שמסייע לתעשייה המקומית אצלה.
"המונופול של סין הוא על העיבוד של הקובלט, לא על הכרייה שלו. החומר מגיע מדרום אמריקה ויש מצבורים גדולים שלו גם באוסטרליה. העיבוד הוא תהליך מזהם, שמדינות אחרות לא רוצות שיתבצע בשטחן. אבל לשוק מתחילות לחדור גם סוללות ללא קובלט".

3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחנוכת פס הייצור של טנדר האמר החשמלי בדטרויט ג'נרל מוטורס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחנוכת פס הייצור של טנדר האמר החשמלי בדטרויט ג'נרל מוטורס
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בחנוכת פס הייצור של טנדר האמר החשמלי של ג'נרל מוטורס, בדטרויט
(Photo by Jeffrey Sauger for General Motors)

מה השתבש עם הבולט

כמנכ"ל חטיבת הסוללות של LG בתחילת העשור הקודם היה פאטיל מנביאי המהפכה, והבטיח שמכונית חשמלית שתוכל לנסוע למרחק של 200 מייל (320 ק'"מ) ושתעלה בארה"ב 35 אלף דולר - נמצאת מעבר לפינה. באותו זמן לחשמליות הסדרתיות הראשונות, כמו ניסאן ליף ורנו פלואנס ZE, היה טווח מעשי של קצת יותר מ-100 ק"מ.
ב-2017, שנתיים אחרי שפרש מהחברה הקוריאנית, הציגה ג'נרל מוטורס את שברולט בולט, עם טווח רשמי של כ-400 ק"מ. אבל השנה הכריזה ג'נרל מוטורס על ריקול ל-140 אלף בולט, עקב מקרים שבהם פרצה אש ברכבים חונים, בגלל הסוללה. דגמי 2017-2019 יזכו להחלפת חלק ממודולי הסוללה, ואילו דגמי 2000-2022 יזכו לסוללות חדשות לגמרי. הריקול יעלה ל-LG סכום עתק של 1.9 מיליארד דולר.
ניהלת ב־LG CHEM כשהחברה פיתחה את הסוללה לבולט. מה השתבש?
"סטטיסטית, אירועי שריפה כאלה מאוד נדירים בחשמליות, אפילו יותר מאשר במכונית עם מנועי שריפה פנימית, ששם זה כבר חלק מהסיכונים המובנים. יש כמה סיבות טכניות אפשריות לאירועי השריפה בבולט, כמו תקלה בייצור או תכנון האנודה או החלק המפריד בין האלקטרודות, או ביצירת מודולי הסוללה. אבל טוב עושות ג'נרל מוטורס ו-LG CHEM שהן נערכות להחלפה. רואים שהן הפיקו לקחים מאירועים קודמים, כמו התקלות במתג ההצתה בדגמי ג'י־אם. חייבים לשמור על ביטחון הצרכנים. בסוף זה עוד באמפ בדרך לעידן החשמלי".
3 צפייה בגלריה
ד"ר מושיאל ביטון
ד"ר מושיאל ביטון
ד"ר מושיאל ביטון
(ADDIONICS)
לא לעידן המימן? טיוטה ויצרנים נוספים עדיין מתעקשים שהעתיד הוא תא דלק, שהופך מימן לחשמל, וחוסך טעינות ארוכות.
"יש למימן מקום אבל לא לרכב הפרטי. הבעיה היא הצורך בהשקעה אדירה בתשתית עבורו, כי זה היסוד הכי קל והוא דולף בקלות כשמובילים אותו. אפשר להפוך אותו לנוזל, אבל זה דורש השקעת אנרגיה יקרה. מימן יהיה פתרון למשאיות כבדות, שכדי לעבור להנקה נקייה זקוקות למארזי סוללות יקרים וכבדים מאוד, שמפחיתים מכושר נשיאת המטען שלהן. מימן יאפשר להן נסיעה נקייה, ומשום שהן נוסעות במסלולים קבועים, יהיה קל יותר להתחיל להקים לאורכם תחנות תדלוק במימן. בגלל שזה חומר שמאתגר להוביל אותו, סביר שנראה הפקה שלו בכל תחנה כזאת".
אז חשמל ומימן הם הבנזין והסולר של העתיד?
"כן, רק שבניגוד לעידן הבנזין והסולר, לא תראה 'תחנת דלק' עם שניהם. יהיו מתחמי מימן ויהיו עמדות טעינה איטיות ומהירות לחשמל, לא באותם מקומות. המושג של 'תחנת דלק' עומד לעבור שינוי גדול".
יצרני רכב ילמדו לייצר סוללות?
"אחד הדברים שלמדתי זה שלא פשוט לבנות מכונית ולתכנן אותה. ברגע שהיצרנים הוותיקים יתגברו על פערי הידע שלהם בייצור סוללות, הפער בינם לבין יצרנים כמו טסלה ייעלם. מניח שיהיה תהליך כפול שיצרני רכב גם ייצרו סוללות בעצמם וגם ירכשו מחברות מתמחות, זה גם מסייע לך לדעת כמה אתה יעיל בייצור. זאת הסיבה שהצטרפתי לאדיוניקס, כי היצרנים כל הזמן מחפשים טכנולוגיות לשיפור הסוללה".
אדיוניקס, שגייסה עד היום 8.4 מיליון דולר, מפתחת טכנולוגיה שתאפשר להוציא יותר טווח מהסוללות המוכרות. ד"ר מושיאל ביטון, מנכ"ל החברה, מסביר ש"אנחנו לא מפתחים כימיה חדשה. אדיוניקס מפתחת אלקטרודות תלת־ממדיות שנועדו לשפר את העברת הזרם בסוללה. אנחנו מוסיפים יותר חומר פעיל לסוללה ומייעלים את אופן השימוש שלה באנרגיה. מוסיפים לפחות 20% בטווח והופכים את הטעינה המהירה למהירה עוד יותר".