סגור

גם באירופה: טסלה 3 היא המכונית החשמלית הנמכרת ביותר

לפי נתוני HIS MARKIT, המכונית החשמלית הנמכרת ביותר באירופה בחציון הראשון של 2021 היא טסלה 3, ממנה נמסרו 65,976 יחידות; במקום השני בשוק הרכב האירופי נמצאת פולקסווגן ID 3. מניתוח הנתונים בהשוואה לישראל עולה תמונה ברורה: מכוניות חשמליות נמכרות כאן בעיקר משיקולי אופנה - ואילו באירופה מדובר בניסיון אמיתי להציל את הסביבה

מאמצי החדירה של טסלה לשוק הרכב האירופי נושאים פרי: לפי נתוני HIS MARKIT, המנתחים לראשונה את מסירות הרכב החשמלי באירופה בחציון הראשון של 2021, המכונית החשמלית הנמכרת ביותר ביבשת היא טסלה 3 – ממנה נמסרו 65,976 יחידות. במקום השני בשוק הרכב האירופי נמצאת פולקסווגן ID 3, שנמצאת בימים אלה בניסוי בישראל, עם 30,292 מסירות. במקום השלישי נמצאת רנו זואי עם 31,126 מסירות ואחריה דגם נוסף של פולקסווגן – ה ID4, עם 24,204 מסירות.
אחריהן נמצאת יונדאי קונה החשמלית, שהושקה בשבוע שעבר בישראל, עם 22,234 מסירות, במקום השישי קיה נירו החשמלית (20,194) ואחריה פיג'ו 208 (20,194) ופיאט 500 החשמלית במקום השמיני (18,828). בסך הכול נמכרו באירופה בחציון הראשון 483,384 מכוניות חשמליות – עליה של 124% ביחס לנתוני אשתקד.
בבואנו להשוות את נתוני אירופה לישראל, קשה שלא לשים לב למספר הבדלים משמעותיים: מניתוח המסירות החציוניות של 2021 עולה כי גם בישראל, מבין המכוניות החשמליות הדגם הנמכר ביותר הוא טסלה 3 - עם 2,912 מסירות, אבל הפער מהמתחרים גדול משמעותית. יש להדגיש כי חלק מהדגמים אשר נספרים באירופה כחשמליים עלולים "להיבלע" בסטטיסטיקות הישראליות, שאינן לוקחות בחשבון תמיד את ההבדל בין גרסאותיהם החשמליות של דגמים מסוימים ובין גרסאות הבנזין (כמו למשל במקרה של פיג'ו 208, המשווקת בישראל גם בגרסה חשמלית וגם בגרסת בנזין). לפי הסטטיסטיקה הישראלית, במקום השני, בפער גדול מאוד מטסלה 3 נמצאת ה-SZ החשמלית של MG, ממנה נמסרו 690 יחידות ואחריה ה-ETRON 55 של אאודי עם 55 יחידות.
1 צפייה בגלריה
טסלה 3 רכב חשמלי טעינה הטענה
טסלה 3 רכב חשמלי טעינה הטענה
טסלה 3 בטעינה
(צילום: AP)
ההשוואה לנתוני מסירות באירופה מוכיחה היטב ששוק הרכב החשמלי בישראל נמצא במרחק משמעותי מאחורי השוק האירופי, ממגוון סיבות. ראשית, חלק מן הדגמים שהם רבי מכר באירופה כלל אינם משווקים בישראל, כמו למשל במקרה של קבוצת פולקסווגן, שלא משווקת בארץ רכב חשמלי. מעבר לכך, הסיבה העיקרית לזינוק במכירות רכב חשמלי באירופה היא סובסידיות נדיבות שחולקו על ידי ממשלות באירופה, שגובהן מגיע עד אלפי יורו לרכב. כלומר - כפי שפורסם ב"כלכליסט" - בעוד שהישראלי רוכש מכונית ללא סובסידיות בכלל, פרט למס קניה נמוך (ברוב מדינות אירופה כל מיסי הקניה על כל מכונית, נקיה או מזהמת, נמוכים מאוד ביחס לישראל) – האירופי מקבל הנחות בגובה של עד 30% ממחיר מכונית חשמלית חדשה.
עוד מאפיין מעניין של השוק הישראלי ביחס לאירופי מראה כי עיקר המכוניות החשמליות שנמכרות בארץ הן מכוניות יוקרה. על היותה של טסלה מותג פרמיום ניתן להתווכח, אך אאודי ETRON למשל היא מכונית שמחירה עומד על מעל ל-400 אלף שקל, וגם טסלה 3 רחוקה מלהיות מכונית זולה עם מחיר התחלתי של כ-192 אלף שקל, כאשר חלק ניכר מן הטסלה 3 שנמכרו היו מן הגרסאות הבכירות משמע מכוניות חשמליות נמכרות בישראל בעיקר משיקולי אופנה- ואילו באירופה מדובר בניסיון אמיתי להציל את הסביבה.