סגור

בלעדי
מספר המכוניות שעלו על הכביש ב-2021 - יותר מכפול מאלו שירדו

הסיבה לגודש בכבישים במספרים: לפי נתוני משרד התחבורה, בכל אחת מארבע השנים האחרונות, מספר המכוניות שיובאו ארצה על ידי היבואנים הישירים היה גבוה משמעותית ממספר המכוניות שנגרעו

מספר המכוניות שירדו בארבע השנים האחרונות מכבישי ישראל היה נמוך משמעותית ממספר המכוניות שעלו על הכבישים - כך לפי נתונים בלעדיים של משרד התחבורה שהגיעו לידי "כלכליסט".
לפי הנתונים, בשנים 2018 עד 2021 יובאו ארצה בסך הכול 1.025 מיליון מכוניות חדשות על ידי היבואנים הישירים, לעומת 518 אלף מכוניות שנגרעו מהכביש.
מכוניות שנגרעו הן מכוניות שרישיונן בוטל. הסיבות לכך מגוונות - החל במכוניות שהגיעו לסוף חייהן ובעליהן החליטו למכור אותן כגרוטאות לסוחרי מתכת, וכלה בתאונת דרכים או בגניבה.


כך, בשנה שעברה נגרעו מכבישי ישראל 135,809 מכוניות, ובאותה שנה עלו על כבישי ישראל כ-290 אלף מכוניות חדשות שיובאו ארצה על ידי יבואני הרכב הישירים.
הנתון לא כולל את מספר המכוניות שיובאו על ידי יבואנים עקיפים, כלומר יבוא מקביל ויבוא אישי, נתונים שלא מתפרסמים על ידי מדינת ישראל באופן רשמי.

1 צפייה בגלריה
פקק תנועה פקקים ב איילון מחלף ההלכה
פקק תנועה פקקים ב איילון מחלף ההלכה
פקקים בנתיבי איילון
(צילום: דנה קופל)

שנת 2020, שבה פרצה מגפת הקורונה, היתה שנת שפל בגריעת מכוניות. בשנה זו נגרעו מכבישי ישראל רק 89,762 מכוניות, לעומת יבוא של 214,544 מכוניות חדשות. הירידה בהיקף הגריעה מוסברת בין היתר בכך שהישראלים לא יצאו מביתם במשך תקופות ממושכות, מה שהוריד את מספר התאונות.
בשנת 2019 נגרעו מהכבישים 129,376 מכוניות - לעומת 253,938 מכוניות חדשות שנמסרו באותה השנה. ואילו שנת 2018 היתה שנת השיא: 163,347 מכוניות נגרעו מכבישי הארץ - לעומת 267,490 מכוניות חדשות שנמסרו בשנה זו.
הנתונים ממחישים כיצד מספר המכוניות בכבישי ישראל נמצא זה שנים במגמת עלייה - לא רק בגלל המכוניות שעולות על כבישי ישראל, אלא גם בגלל המכוניות שאינן יורדות מכבישי ישראל. בישראל אין תוכנית גריטה (כלומר היפטרות ממכוניות ישנות תמורת מענק) ומבדיקה מול משרדי התחבורה והגנת הסביבה עולה כי גם אין תוכנית כזו בתכנון, מכיוון שבמשרדים אלה קיים חשש מפני מצב שבו המכונית הישנה תיגרט, אך תוחלף פשוט במכונית ישנה אחרת.