סגור

מדוע משרד התחבורה מתעכב בביטול המלשינון?

משרד התחבורה החל כבר לפני כשנה בבחינה של ביטול נוהל 6, המחייב נהגי חברות להדביק מדבקת "איך אני נוהג?" על רכבם, אך טרם פעל בנושא. מהמשרד נמסר כי הוא עדיין בוחן את הנושא

החודש (פברואר) מלאו 10 שנים בדיוק לכניסתו לתוקף של "חוק נוהל 6" של משרד התחבורה במתכונתו הנוכחית, שנועד לאפשר לבעלי חברות לעקוב אחר אופן הנהיגה של הנהגים שלהם. במשרד התחבורה החלו כבר לפני כשנה בבחינה של ביטול נוהל 6 במסגרת צמצום של בירוקרטיה מיותרת, אך טרם פעלו בנושא.


לפי עיקרי נוהל 6, כל חברה שמחזיקה ביותר מ-40 רכבים חייבת להדביק על הפגוש האחורי של הרכבים מדבקה אשר זכתה לכינוי "מלשינון", וכוללת מספר טלפון לדיווחים על נהגים שמשתוללים בכביש. בנוסף החברה חייבת גם להעסיק חברה שמתעדת את הפניות האלה באמצעות מוקד או לחלופין לעשות זאת בעצמה. חברה שאינה עושה את המוטל עליה בתחום זה עלולה להיקנס בכ-14 אלף שקל.
1 צפייה בגלריה
מדבקות איך אני נוהג על פגוש אחורי של מכוניות
מדבקות איך אני נוהג על פגוש אחורי של מכוניות
בשנים האחרונות הפך השימוש בנוהל 6 לפחות רלוונטי
(צילום: אוראל כהן)
אולם בשנים האחרונות הפך השימוש בנוהל 6 לפחות ופחות רלוונטי. לדברי גורמים בענף, היקף הדיווחים על נהגים משתוללים במסגרת נוהל 6 הפך למה שהם מגדירים כ"טפטוף" של דיווחים בודדים בלבד מדי שנה, מה שהולך ומתמעט לנוכח הקושי הטכני בתיעוד מספר הטלפון לדיווח, תיעוד מספר הרכב המשתולל - וכל זאת תוך הורדה של הידיים מן ההגה כדי לתעד את מספר הרכב המשתולל. מעבר לכך, לנוהל 6 אין באמת משקל אכיפתי, כלומר נהגים שבמשרד התחבורה מתקבל דיווח כל התנהגותם אינם נענשים.
ממשרד התחבורה נמסר: "באמצעות עבודת מטה יסודית שמקיים משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, נבחן ביטולו של נוהל 6, זאת בלי לפגוע בהיבטים בטיחותיים".