סגור
טיפול רכב מוסך חלקי חילוף
טיפול במוסך. לאפשר תחרות בתחום חלקי החילוף (שאטרסטוק)

רשות התחרות: יש לוודא שיבואני הרכב לא מונעים תחרות בשוק החלפים

הרשות דורשת ממשרד התחבורה שיערוך תיקונים בחוק רישוי רכב כך שבדומה לתיקונים המוצעים בשוק יבוא כלי הרכב, גם בשוק חלקי החילוף יחויבו היבואנים בחתימה על הסכם שקובע כי לא יוכלו להתערב כדי לחסום או לפגוע ביבוא מקביל

רשות התחרות דורשת ממשרד התחבורה לפעול כדי למנוע מיבואני הרכב לפגוע לא רק ביבוא מקביל של מכוניות- אלא גם ביבוא מקביל של חלקי חילוף. כך עולה ממסמכים ששלחה הרשות למשרד התחבורה בנושא תיקון חוק רישוי רכב.
בחודש שעבר פרסם משרד התחבורה שורה של שינויים שבכוונתו להכניס לחוק רישוי רכב - החוק שלמעשה מעגן את כל החוקים והתקנות שעוסקים בענף הרכב הישראלי, החל בסחר בחלקי חילוף וכלה במכירת מכוניות חדשות. אחד השינויים החשובים ביותר שמשרד התחבורה מבקש לבצע נוגע לענישה על מניעת תחרות - או "סיכול יבוא מקביל". כיום מכוניות חדשות מיובאות לישראל בכמה דרכים: ביבוא ישיר, כלומר יבואן רכב רוכש את המכונית בחו"ל מיצרן הרכב ומייבאה לישראל, הדרך השניה היא יבוא עקיף, כלומר יבואן הרכב רוכש את המכונית מ"דילר" בחו"ל ומייבא לישראל. הדרך השלישית נקראית יבוא זעיר - מצב שבו יבואן מייבא מכונית (לעתים משומשת) עבור לקוח פרטני.
על פי עיקרי התיקון של חוק רישוי רכב שהמשרד ביקש ליישם - תיקון שלפי משרד התחבורה נובע ממקרים שאכן התרחשו - בעת מתן רישיון ליבואן רכב ישיר תידרש התחייבות כתובה מהיבואן והיצרן שלפיה לא יסכלו יבוא רכב לישראל, וזאת, "לאור תלונות שהתקבלו אצל המנהל בדבר סיכול של יבוא רכב בידי יבואן מסחרי שאינו יבואן ישיר". כלומר משרד התחבורה חוסם לחלוטין כל ניסיון של יבואן רכב ישיר לפגוע בתחרות, למשל באמצעות השפעה על חברות ספנות או על סוכנים בחו"ל.
ואולם, באופן מעניין, לפי רשות התחרות מניעת תחרות ביבוא של מכוניות באופן זה אינה מספיקה - ומהלך דומה נדרש גם בשוק החלפים. כך לפי רשות התחרות: "לגישת רשות התחרות, יש להרחיב חובה זו גם בנוגע למוצרי תעבורה, נוכח הדומיננטיות שיש ליבואני הרכב הרשמיים ביבוא מוצרי תעבורה, וכן נוכח הקשר ההדוק שבין שוק הרכב לשוק חלקי החילוף". כלומר, לפי רשות התחרות יבואני הרכב יחויבו גם בחתימה על הסכם שקובע כי לא יוכלו להתערב כדי לחסום או לפגוע ביבוא מקביל של חלקי חילוף.
מעבר לכך, רשות התחרות גם ממליצה למשרד התחבורה על ביצוע שינוי נוסף בחוק רישוי רכב, שהוא בעל חשיבות אדירה לענף הרכב הישראלי: פתיחת תקינה. כיום כדי לייצא מכוניות למדינה מסוימת, יצרן הרכב חייב שהן יעמדו ב"תקינה" - מכלול נרחב של חוקים וכללים שעוסקים בבטיחות, איכות סביבה ועוד. כיום יש מספר כללי תקינה שמקובלים בעולם: התקינה האירופית, התקינה האמריקאית והתקינה הדרום אמריקאית לדוגמה. ויש גם מדינות שיש להן תקינה נפרדת, למשל קנדה.
כיום בשוק הרכב הישראלי ניתן למכור רק מכוניות שעומדות בשלוש תקינות: התקינה האירופית, התקינה האמריקאית והתקינה הקנדית. הבחירה בתקינה הקנדית מעניינת, מכיוון שקנדה היא מדינה שבה משווקות מכוניות אמריקאיות, אבל הקנדים "סופרים" מרחק בקילומטרים, כלומר ניתן לייבא מקנדה מכונית אמריקאית עם מד מהירות בקילומטרים ומד דלק בליטרים.
באופן מעניין - רשות התחרות ממליצה למשרד התחבורה לאפשר בישראל עוד סוגי תקינה ללא שינוי חקיקה. לפי עמדת רשות התחרות: "מוצע כי חלף ההפניה לתקינה הקנדית, תיקון הסעיף יכלול הוראה המאפשרת למנהל, בהתאם לשיקול דעת השר, להכיר בתקינות זרות נוספות ללא צורך בשינוי חקיקה נוסף". מהלך כזה , אם יתקבל, עשוי לפתוח את שוק הרכב הישראלי למספר גדול של מכוניות שאינן משווקות בישראל כיום מכיוון שלא ניתן לרכוש אותן באירופה, ארה"ב או קנדה.