סגור
מבחן רכב ליפמוטור טי 3
ליפמוטור טי 3. חשמלית סינית בתקינת סדרות קטנות (צילום: דור מנואל)

ניתוח
סיניות ללא תקינה אירופית וחשמליות מארה"ב: המהלכים הבאים בשוק הרכב הישראלי

בסוף השנה יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי וכן יסתיים נוהל המאפשר לייבא ארצה מכוניות סיניות בסטנדרט נמוך. בעקבות השינויים עתידות להגיע ארצה בחודשים הקרובים מכוניות חשמליות רבות. האם המחירים יירדו? ימים יגידו

שוק הרכב הישראלי ניצב בפני שני מהלכים שיורגשו היטב במהלך החודשים הקרובים. שניהם נוגעים לרכב חשמלי ושניהם יורגשו בקרוב על ידי הצרכנים. למהלכים יש פוטנציאל להורדת מחירים, אבל אם יש משהו שהשבועות האחרונים לימדו את הצרכנים הישראלים, זו העובדה שהיבואנים לא מורידים את המחיר הרשמי של מכוניות – אלא אם מדובר בטסלה.
המהלך הראשון שכבר מורגש מתחת לפני השטח נוגע לרכבים סיניים בתקינת סדרות קטנות. רכב בתקינת סדרות קטנות – או SMALL SERIES - הוא רכב שאין לו תקינה אירופית, כלומר אינו עונה על מכלול הדרישות והחוקים שנדרשים לשיווק באירופה או בארצות הברית וקנדה. החוק כן מאפשר יבוא של רכב כזה לישראל כאשר הוא סיני וחשמלי – אבל יש לו סייג: מותר לייבא רק עד 400 מכוניות מכל דגם בשנה. ממש לאחרונה, כפי שנחשף ב"כלכליסט", משרד התחבורה שלח ליבואני הרכב רענון שהזכיר להם שבסוף השנה הנוהל יסתיים. המשמעות היא שמינואר הקרוב מכוניות SMALL SERIES יותרו ליבוא רק לאחר שמשרד התחבורה יבדוק אותן באופן מקיף ויחליט האם בשנה הבאה יהיה מותר לייבאן. ההחלטה תתקבל גם בהסתמך על הצהרה של היצרן עצמו שהוא עומד לייצא את המכוניות למדינות מערביות ולשם כך לקבל תקינה מתאימה.
בפועל, הניסיון עד כה עם מכוניות כאלה שהגיעו לישראל במסגרת SMALL SERIES מוכיח שמדובר במכוניות שנופלות משמעותית ממקבילותיהן שיש להן תקינה מערבית: הבטיחות לרוב נחותה, איכות הגימור אינה משביעת רצון ולרוב ניכר שמדובר במוצרים שאינם בשלים כלל לשיווק במדינות מערביות. וכעת כאמור חלון הזמן הולך ונסגר - יולי יסתיים בקרוב ויישארו רק חמישה חודשים להכניס לישראל את המכוניות האלה. אם נוריד את זמן השילוח הימי – מדובר בשלושה חודשים לכל היותר. ולכן סביר להניח שבחודשים הקרובים נחזה בלא מעט יבואנים של מכוניות סיניות שינסו להכניסן לישראל לפני שחלון ההזדמנויות נסגר, עם מוצר שעשוי להיות נחות.
כאשר היצרנים הסינים האלה אכן יצטרכו להתאים את המכוניות לתקינה המערבית הם יצטרכו להשקיע בהן הון, להתאים אותן למבחני ריסוק מחמירים, לשדרג את החומרים, לייקר את המוצר. בפועל, ספק האם רובם בכלל יעשו זאת. ייתכן שהמכוניות שיגיעו לישראל לפני סוף השנה במסגרת SMALL SERIES יתגלו מהר מאוד כמכוניות לאספנים – שרק כמה מאות בודדות מהן עלו על כבישי ישראל.
בחודשים הקרובים יתרחש כאמור מהלך מעניין נוסף - עלייה בהיקף היבוא המקביל של רכבים חשמליים. הסיבה היא ארצות הברית, שם יצרני הרכב הגדולים מורידים מחירים של מכוניות חשמליות בגלל שהציבור לא ממהר להסתער עליהן. לפי מידע שפרסמה פירמת האנליסטים COX AUTOMOTIVE המתמחה בניתוח ענף הרכב האמריקאי, נכון לסוף החודש שעבר החזיקו סוכנויות בארה"ב במלאי של 1,953,512 כלי רכב חדשים בלתי מכורים – זינוק של 75% ביחס להיקף המלאי הבלתי מכור נכון לתקופה המקבילה אשתקד.
COX לא מפרטת מה היקף החשמליות מתוך אותו מלאי, אך מדגישה כי "מכוניות חשמליות הן הגורם התורם העיקרי למלאי הבלתי מכור", כאשר רשימת הדגמים כוללת את יונדאי איוניק 5 , פולקסווגן ID 4, טנדרים חשמליים של פורד ודגמים חשמליים נוספים. עקב כך, רכבים חשמליים חדשים מוצעים כיום בארה"ב בהנחות משמעותיות על ידי סוכנויות וסוכני יבוא מקביל, ובישראל ערים היטב לעובדה זו.
עוד גורם תורם חשוב: אנו נמצאים חמישה חודשים בלבד ממועד עליית מס הקניה על רכב חשמלי. בינואר הקרוב יעלה המס מ-20% ל-35%. כלומר גם כאן יש חלון הזדמנויות צר לפני עליית מס הקנייה ושחרור הרכב ממכס לפני ינואר. כלומר, ניתן להניח שבחודשים הקרובים מכוניות חשמליות מארה"ב יתפסו נתח נאה מהיצע הסחורות של סוכני היבוא המקביל.