סגור

חלון מרתק לתעשיית הרכב הישראלית: כיצד קריסת אמן יציקות מקיבוץ חצור קשורה לטסלה

חברת אמן יציקות המייצרת חלפים למותגים כמו פולקסווגן, פורד, יגואר ועוד, קרסה לאחר שצברה חובות בגובה 50 מיליון דולר ומונה לה נאמן. סיבה אחת לכך היא שמאז שטסלה הזניקה את שוק הרכב החשמלי וגרמה ליצרניות להסיט תקציבי ענק לפיתוחו, שונה גם מערך יצור הרכבים

היום (א') פורסם ב"כלכליסט" כי בית המשפט המחוזי בבאר שבע מינה לחברת "אמן יציקות" מקיבוץ חצור נאמנת – וזאת לאחר שצברה חובות של 50 מיליון דולר.
חברת אמן עוסקת ביציקות אלומיניום. היא החלה את דרכה בשנת 1946 ביציקת חלקים לציוד חקלאי וברזים, אבל עם השנים החלה לפתח מיומנויות אשר אפשרו לה לייצר בדיוק רב חלקי אלומניום לרכב.

3 צפייה בגלריה
טסלה 3
טסלה 3
טסלה 3. החברה שינתה את מערך יצור הרכבים

רשימת החלקים שאמן מייצרת ארוכה ומרשימה, סביר להניח שאם יש ברשותכם מכונית של יגואר, לנד רובר, פיג'ו, אופל, שברולט ועוד יצרנים, אז החלק שבמכונית שלכם תוכנן על ידי יצרן הרכב - אבל יוצר על ידי ישראלים.
חברה ישראלית שמייצרת חלקים של מכוניות אינה נדירה כלל. כך, בפולקסווגן, פורד, ג'נרל מוטורס, ניסאן, טויוטה, יש חלקים מתכנון וייצור ישראלי, שייצרו חברות כמו ארקל, פלסן ורבל. השמות האלה אולי זרים לאוזניים ישראליות אבל במכוניות של אאודי הגלגל האחורי נח במנשא פלסטי תוצרת הארץ. בניסאן, הפגוש הקדמי יושב על תושבות ישראליות. הגלגל החלופי של שברולט מתרומם אל המכונית באמצעות גלגלת ישראלית והמתזים של הפנסים של ניסאן הם גם כחול לבן.
הנה כמה דוגמאות לחלקים אשר יצאו משערי אמן: במכוניות פיג'ו וסיטרואן הפופולאריות ביותר, המצוידות במנועי בנזין מסדרת TU, כלומר 206, 207, 307 ועוד - הותקנו בתי תרמוסטט מתוצרת אמן. חלק קטן זה אחראי על ויסות החום במנוע הרכב. מי שרוכש את רכב השטח היוקרתי של לנד רובר - הדיסקאברי, שם את מבטחו בסרן אחורי שחלק ניכר ממנו תוכנן על ידי אמן שיכול לעמוד בלחצים אדירים. מכסה השסתומים, כלומר ראש המנוע, במכוניות אופל הוא מייצורה של אמן. מזלג העברת ההילוכים בתיבות הידניות של פיג'ו וסיטרואן גם. לנד רובר ופיג'ו הן רק קצה הרשימה: אמן היא ספקית היציקות של קונצרן דנה האמריקאי, אשר אחראי לייצור הסרנים בחלק גדול מתוצרתם של יצרני הרכב האמריקאים, החל בג'יפ וכלה בשברולט. וכאמור כעת אמן נמצאת בתהליך קריסה.

3 צפייה בגלריה
פס ייצור של יגואר בבריטניה
פס ייצור של יגואר בבריטניה
פס ייצור של יגואר בבריטניה
(צילום: בלומברג)

מדוע אמן קורסת ומדוע היצרנית צברה כאלה חובות עתק? הסיבה כפולה ותלויה בשתי מגמות עיקריות בשוק הרכב העולמי: ראשית, אמן שמה מבטחה ביצרני הרכב העולמיים – ואלה חוו בשנים האחרונות סערה חסרת תקדים בגלל משבר השבבים העולמי, אבל זו סיבה מוכרת. מה שפחות מוכר הוא יחסם של יצרני הרכב העולמיים לספקיהם. במהלך הצגת התוצאות הכספיות של יצרני הרכב הגדולים שהתרחשה בחודשים האחרונים עם סיכום שנת 2021, הודיעו עוד ועוד יצרנים כי הם "מגדילים ריווחיות פר יחידה" כלומר מרוויחים יותר על כל מכונית. כיצד עושים את זה? מעלים את מחיר הרכב ומשלמים לספקים פחות.
שנת 2021 אופיינה ב"נדידה" של יצרני הרכב אל עבר ספקים שהיו זולים יותר מבחינת יכולות האספקה. חשוב לציין שבענף הרכב העולמי אין לשום יצרן רכב ספק בודד. כאשר יצרנית בסדר גודל של טויוטה או ב.מ.וו נדרשת לייצור של פגוש, בית תרמוסטט או פנס, היא מקיימת התמחרות בין ספקיה אשר מייצרים כולם את אותו מוצר לפי מפרט היצרן. הספק הזול ביותר הוא הזוכה – אבל לא מן הנמנע שלאחר שנה או שנתיים היצרן יפנה לספק השני בתורנ- רק בגלל שהספק הראשון אינו מוכן לתת הנחה של כמה סנט לכל חלק. קיצוץ העלויות של יצרני הרכב הגדולים ככל הנראה פגע באמן בנקודה זו.

3 צפייה בגלריה
אלון מאסק איש השנה של טיים
אלון מאסק איש השנה של טיים
אלון מאסק, מייסד טסלה
(צילום: גטי אימג'ס)

מעבר לכך, קיימת בעיה נוספת אשר משפיעה על כל ספקי תעשיית הרכב העולמית: המעבר לרכב חשמלי מפחית באופן ניכר את כמות החלקים הנעים הנדרשים למנוע של מכונית מודרנית. טסלה לימדה את יצרני הרכב הגדולים לקח והתוצאה המיידית היתה הפניית משאבים משמעותית בשנה שעברה לפיתוח רכב חשמלי. אין ספק כי יש חלקי חילוף אשר ידרשו למכוניות ויהי מה, אבל במכוניות שאין להן תיבת הילוכים, מנוע שדורש יכולת הולכת שמן ואפילו רדיאטור קירור מנוע, למי שלא נערך לדור הבא של המכוניות, אין מה לחפש אצל יצרני הרכב הגדולים.
מן הסתם, יש לא מעט חלקים שמכוניות חשמליות כן דורשות, אבל גם "שרשרת החיול" שונה: ליבה של המכונית כבר אינו המנוע אלא הסוללה. המנוע כבר אינו פריט שמיוצר "אין האוס" על ידי יצרן הרכב אשר בורר את ספקיו - וברגע שמי שמייצר את עיקר המכונית הן סמסונג, LG CHEM ויצרניות נוספות שספקי החלקים הישראלים פחות חשופים להן, נוצר מצב בו ספקי חלקים אשר מסתמכים על טכנולוגיות ואספקת חלקים שעדיין נחשבים יותר "מסורתיים"- נופלים בין הכיסאות.