סגור
טסלה מודל Y בפתח המפעל בטקסס
טסלה מודל Y (צילום: Brandon Bell/Getty)

ניתוח
מה יקרה לשוק הרכב הישראלי ביום שטסלה Y המשודרגת תגיע לישראל?

לאחרונה טסלה הציגה גרסה חדשה של מודל ה-Y "לונג ריינג'" בשווקים שונים בעולם. מודל Y הוא הדגם הנמכר ביותר של החברה בארץ והטענה העיקרית של הרוכשים היא טווח הנסיעה ה"מצומצם" של כ-300 קילומטר בלבד בין טעינות. האם הדגם המשופר של החברה יצליח בישראל?

בשבועות האחרונים בחרה טסלה להציג דגם חדש בשווקים נבחרים בשקט יחסי. הכוונה אינה לטסלה העממית ב-25 אלף דולר שייצורה ככל הנראה בוטל או לגרסה החדשה של הסייברטראק, אלא דווקא לגרסה חדשה של מודל ה-Y "לונג ריינג'" (טווח ארוך).
בפועל, מודל Y לונג ריינג' היא גרסה נוספת של מודל Y הבסיסית שיש לה רק מנוע חשמלי אחד, אבל יש לה חשיבות משמעותית: מודל Y ברמת הגימור ההתחלתית שמצויד במנוע אחד מסוגל לנסוע לטווח רשמי מצומצם ביותר של 455 קילומטר. מי שרוצה טסלה מודל Y שיש לה טווח יותר רציני מוזמן לרכוש את הגרסאות בעלות 2 מנועים: טווח הנסיעה הרשמי של הלונג ריינג' AWD (הנעה כפולה) הוא 533 קילומטר ואילו של הפרפורמנס כפולת ההנעה 514 קילומטר.
הגרסה החדשה של מודל Y מסוגלת לנסוע לטווח רשמי של 600 קילומטר מרשימים - וכך, בשבוע שעבר הופיעה לראשונה באתר טסלה גרמניה המודל Y "לונג ריינג'". מחיר מודל ה-Y לונג ריינג' הבסיסי שטווח הנסיעה הוא 455 קילומטר הוא 44,990 יורו , בעוד עבור גרסת הטווח הארוך שמסוגלת לנסוע 600 קילומטר משלמים בגרמניה 48,990 יורו. כלומר 4,000 יורו שקונים כמעט 150 קילומטר תוספת לטווח הרשמי.
בישראל לא ניתן כיום לרכוש את טסלה מודל Y בגרסה החדשה ובעלת הטווח המשופר, אבל בימים האחרונים ביצעה טסלה עדכון של האתר (ברוב שווקי היעד העולמיים), כך שכעת בצמוד לנתוני המכוניות ניתן כבר לראות נתונים חישובים כמו טווח הנסיעה, ייתכן שכהכנה לקראת הצגת הדגם החדש.
טסלה מודל Y היא הדגם החשוב של היצרנית בישראל: על פי נתוני איגוד יבואני הרכב ברבעון הראשון של השנה נמסרו בישראל 415 טסלה 3 ו-999 יחידות של מודל Y, עיקרן – 799 יחידות הן מודל Y ברמת הגימור ההתחלתית המצוידת במנוע בודד.
בנקודה זו נשאלת השאלה - כיצד יגיב השוק לגרסה חדשה של דגם רב מכר? התשובה טמונה בשני גורמים עיקריים: פער המחיר בינה לבין הדגמים הבסיסיים, ומידת תשומת הלב שהלקוחות נותנים לטווח המכונית. כלומר, האם מבחינת עלות- תועלת ללקוחות יהיה כדאי לרכוש את הגרסה החדשה? עובדתית, השוק הישראלי הגיב בעבר בצורה לא טובה להצגת גרסאות חדשות של הדגמים העממיים של טסלה כל עוד אלה ענו במדויק על רצון הלקוחות.
לדוגמה, הצגת טסלה מודל Y בגרסת הבסיס גרמה לירידות בביקוש של מודל Y מהדגמים הבכירים יותר, ובחישוב כולל התופעה גרמה גם לירידה בערכי טסלה מודל Y בשוק המשומשות - אבל הפעם מדובר בכימות של "עלות תועלת" של קילומטר לשקל.
טסלה מודל Y בגרסה ההתחלתית היא המכונית הנמכרת ביותר של טסלה בישראל. מחיר מודל Y מתחיל כיום בכ-236 אלף שקל. מי שחפץ בטסלה 3 בכירה יותר יצטרך לשלם כ-282 אלף שקל ולקבל טווח רשמי של מעל 500 קילומטר. עובדתית, טסלה מודל Y בגרסה הבסיסית היא גם הדגם היחיד של היצרנית המשווק בישראל שטווח הנסיעה הרשמי שלו נמוך מ-500 קילומטר. בפועל, מפניות של בעלי רכבים לכלכליסט עולה כי בחודשי הקיץ יש מכוניות שלא מצליחות להגיע ל-300 קילומטר בין טעינות - וזה לא נתון כל כך נורא - אבל יש בעלי מכוניות שמוטרדים מכך.
כניסת דגם חדש עם טווח משודרג משמעותית תפתור את הבעיה אבל עלולה גם להפוך למשבשת שוק. כלומר, אם הפער במחיר יהיה קטן (נאמר 15 אלף שקל) מי שמחזיק בדגם שיש לו "חולשת טווח" ייפגע. אבל הפגיעה המשמעותית לא תהיה בהכרח בבעלי הדגם הבסיסי - אלא במתחרים.
החודשים האחרונים בשוק הרכב הישראלי אופיינו בפגיעה במכירות של מותגי היוקרה הוותיקים על ידי מותגים סינים ועל ידי ניסיונות של יבואני הרכב להגדיר ללקוחות מחדש מהי "יוקרה". כאשר טסלה מודל Y הופיעה בישראל לראשונה היא יצרה מהפכה מכיוון שהציעה ללקוחות רכב כביש שטח של טסלה במחיר עממי, עם פשרה מסוימת בטווח, עם זהות מותגית חזקה וללא שום צורך להגדיר ללקוחות את המוצר באמצעות ביטויים שיווקיים כמו "טק מנהלים" ו"פרמיום טק".
הגעה של דגם טסלה שאין לו בעיית טווח ומחירו ככל הנראה ירחף באזור הרבע מיליון שקל צריכה להדאיג בעיקר את המתחרים הסינים לאור העובדה שחלקם עדיין טרודים בניסיון להסביר ללקוחות בארץ מה מצדיק את מחיריהם.