סגור

קבינט המומחים של ליברמן יוצא לדרך: רוב החברים ערכו הסדר ניגוד עניינים

לאחר עיכובים משפטיים, הוועדה המייעצת לשר האוצר מתחילה לפעול. הוועדה שכוללת, בין היתר, את יעקב פרנקל, אלי יונס, ענת לוין ואפרים צדקה צפויה להתכנס פעם בחודש לפחות - יחד עם הדרגים המקצועיים באוצר. ליברמן: "דרושה פרספקטיבה רחבה יותר מזו המצויה במשרדי הממשלה"

פורום המומחים של ליברמן, או בשמו הרשמי הוועדה המייעצת לשר האוצר, עבר את שלב העיכובים המשפטיים ויוצא לדרך. לכלכליסט נודע כי כמעט כל החברים בפורום המומחים (יעקב פרנקל, דוד בועז, אלי יונס, ענת לוין, ואפרים צדקה) ערכו את הסכם ניגוד העניינים שלהם מול הלשכה המשפטית. עם חבר אחד מקבינט המומחים – אודי ברזילי – לא נחתם עדיין הסכם ניגוד עניינים, אך ליברמן החליט שלא לעכב את פעילות הפורום, והכריז כי הוא ייצא לדרך.
בכוונתו של שר האוצר לכנס את הפורום בתדירות של פעם אחת בחודש לפחות, כאשר המפגשים יכללו גם את הדרגים המקצועיים במשרד. מרבית הדיונים של חברי הפורום צפויים להיות פנימיים ולא להיות מפורסמים לציבור, ול"כלכליסט" נודע כי החברים הוחתמו על הסכם סודיות. עם זאת, בסביבת ליברמן לא שוללים את האפשרות כי פורום המומחים יוציא פרסומים כתוצאה מעבודתו.
מאחורי הדרישה של הייעוץ המשפטי להסדיר את ניגודי העניינים של חברי הפורום, עמדה תפיסה הסבורה כי יש להסדיר באופן מובנה וברור את הצורך ב'וועדה המייעצת', ואת מבנה היחסים בינה לבין אגפי המשרד השונים. כתוצאה מכך, הוחלט כי הוועדה המייעצת תשויך מבחינה ארגונית לאגף הכלכלנית הראשית. אסף גבע, אחד הכלכלנים הבכירים של היחידה הופקד על ריכוז הוועדה, ובמסגרת תפקידו יידרש להכין סקירות כלכליות מקצועיות.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: יואב דודקוביץ)

2 צפייה בגלריה
מימין ענת לוין יעקב פרנקל אודי ברזילי ו אפרים צדקה
מימין ענת לוין יעקב פרנקל אודי ברזילי ו אפרים צדקה
ארבעה מהחברים בקבינט המומחים: ענת לוין, יעקב פרנקל, אודי ברזילי ואפרים צדקה
(צילומים: עמית שעל, אוראל כהן, דימיטרי שבצנקו)
ליברמן עצמו הסביר את הצורך בוועדה: "שר האוצר נדרש לקבל החלטות בהיבטי מדיניות כלכלית שונים, במיוחד בעת גיבוש התכנית הכלכלית, לכן יש מקום כי לצורך גיבוש מדיניות כלכלית ישמע שר האוצר מגוון דעות של מומחים לצורך בחינת המדיניות המתגבשת, בפרספקטיבה רחבה יותר מזו הניתנת על ידי הכלים המצויים במשרדי הממשלה".
באופן אירוני משהו, דווקא הנסיונות להסדיר ולהגדיר את עבודת הוועדה המייעצת מבחינה משפטית הפכו אותה מבלון ניסוי שהופרח לאויר לגוף מוגדר ורשמי, וכך גוף שבתחילה העריכו כי יתכנס פעם או פעמיים לכל היותר, עשוי כעת להפוך לגוף משמעותי שיעסוק בסוגיות הנוגעות לכלכלת ישראל בצורה שיטתית המחוברת לנעשה בתוך משרד האוצר, זאת במיוחד לאחר שחלק מעובדי משרד האוצר גויסו למשימה זו.