סגור
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות וראש הממשלה בנימין נתניהו

ראש הממשלה מכשיר את הקרקע להתנגשות עם בג"ץ

בקואליציה מעריכים שבג"ץ יתקשה להתעלם מהחקיקה הפרסונלית החפוזה ומשינוי חוקי היסוד שמובילה הקואליציה. בהתאם לכך ראש הממשלה, שרים וח"כים החלו בסדרת איומים והתקפות על בג"ץ לשלילת הלגיטימציה שלו בעיני הציבור, וכדי להקדים רפואה למכה ולאותת לו שלא יבטל את החוקים

הפיגוע אתמול (ש') בתל אביב בו רצח קוסאי מעטאן מכפר בורקה את חן אמיר וצאתה של הכנסת לפגרת הקיץ הסיטו בימים האחרונים את תשומת הלב הציבורית והתקשורתית ממהלכי ההפיכה המשטרית, אבל בקואליציה לא מרפים ומפעילים את השלב הבא: הכשרת הקרקע לעימות הממשלה מול בג"ץ.
גורמים בקואליציה מעריכים שבג"ץ לא יוכל להתעלם מהעתירות נגד חוקי הנבצרות ועילת הסבירות, שנחקקו בחופזה כחלק מחוקי ההפיכה המשטרית. גם אם בג"ץ לא יפסול את החוקים, הוא יוכל לדחות את כניסתו לתוקף של לפחות אחד מהם לקדנציה הבאה - כפי שהוצע למשל בשבוע שעבר לגבי חוק הנבצרות על ידי היועצת המשפטית לכנסת שגית אפיק (הצעה שזכתה להתנגדות עו"ד מיכאל ראבילו, המייצג את ראש הממשלה נתניהו).
לפיכך ראש הממשלה בנימין נתניהו, שרים וחברי כנסת מהקואליציה פצחו בשבועיים האחרונים בסדרת התקפות, ציוצים ואיומים נגד בית המשפט העליון.
האמירות הקשות נועדו לא רק לאוזני שלושת שופטי בג"ץ שדנים בעתירה נגד "חוק הנבצרות" (אסתר חיות, עוזי פוגלמן ויצחק עמית) ושל 15 שופטי בג"ץ שידונו בחודש הבא בעתירה נגד החוק לביטול עילת הסבירות, אלא בעיקר לאוזניו של הציבור הרחב.
נגד רבבות המפגינים ברחבי הארץ פועלת הקואליציה לביטול הלגיטימציה הציבורית של בג"ץ לפסול את חוקי היסוד הנבצרות ועילת הסבירות, וזו נמצאת עם הפנים קדימה לחוקים הבאים. תזכורת: מדובר בחוקי יסוד שאותם שינתה הקואליציה בהינף יד כדי שישרתו את רצונה: חוק הנבצרות (תיקון לחוק יסוד הממשלה) נחקק במהירות כדי להקדים את החשש שהובע אז בליכוד להוצאתו של נתניהו לנבצרות על ידי היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה. היועמ"שית אף הצהירה שנבצרות ראש הממשלה לא על הפרק.
החוק לביטול עילת הסבירות (תיקון לחוק יסוד השפיטה) התקבל במהירות לא רק כדי לאפשר את שובו לממשלה של יו"ר ש"ס אריה דרעי - בניגוד לעמדת בג"ץ מתחילת ינואר 2023, אלא גם כדי לאפשר לשר המשפטים יריב לוין, העומד בראש הוועדה לבחירת שופטים, שלא לכנסה - בשל התנגדותו להרכבה.
כלומר הממשלה והקואליציה באמצעות הרוב הקואליציוני הדורסני בכנסת פגעו בחוקי היסוד (ממשלה ושפיטה), וכשבג"ץ נדרש לבטל את העיוות שיצרה הממשלה (בחקיקה החדשה) - פועלים בקואליציה לערער ציבורית ותקשורתית את סמכותו של בית המשפט.
נתניהו שמרבה להתראיין בחו"ל הכריז לאחרונה: "אנו מכבדים את בית המשפט העליון, והוא צריך לכבד את העיקרון של אי התערבות בחוקי יסוד". בכך התווה נתניהו את משוואת האיום על בג"ץ: אל תפגע בי ולא אפגע בך.
שר המורשת עמיחי אליהו הלך בסוף השבוע צעד אחר קדימה כשהכריז שהדיון בבג"ץ בעתירות נגד החוק לביטול עילת הסבירות "אינו חוקי", והוסיף כי "בג"ץ עובר על החוק כשהוא דן בחוקי יסוד וזה לא מחייב אותי".
שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן הזהירה את שופטי בג"ץ בפוזלה לציבור הרחב: "קבוצת אנשים מצומצמת שלא נבחרה על ידי אף אחד בקלפי דנה בשאלה אם כדאי לבטל את תוצאת הבחירות של מיליוני אנשים, בלי שאף אחד נתן לה את הסמכות לעשות את זה. אם יש לכם בעיה עם הקונספט אתם אויבי הדמוקרטיה".
ח"כ עמית הלוי (הליכוד) המשיך את קו התעמולה נגד בג"ץ כשצייץ בסוף השבוע על רקע הדיון ב"חוק הנבצרות": "העליונים שדנים בחוק יסוד עושים מעשה לא חוקי ללא כל סמכות". לא ניתן להתעלם מכך שדבריו של הלוי באו לאחר שבג"ץ דחה לאחרונה לבחירות המוניציפליות הבאות את "חוק טבריה" שהוגש על ידו. החוק הפרסונלי נחקק במהירות ונועד לאפשר לבועז יוסף להתמודד על ראשות העיר טבריה, אף שהוא מכהן כראש הוועדה הקרואה.
שרת התחבורה מירי רגב (הליכוד), ששמה מוזכר כחברה בוועדה לבחירת שופטים, צייצה ביום חמישי "היום נדע אם 3 שופטים יוציאו לנבצרות את הדמוקרטיה".
קומץ שרים אחרים בליכוד התבטא אחרת. שר הביטחון יואב גלנט אמר כי "אנחנו מדינה דמוקרטית ונפעל על פי החוק". שר הכלכלה ניר ברקת, שהכריז על תמיכתו ב"תיקונים במערכת המשפט", הודיע ש"במקרה בו בג"ץ יפסול לצערי את התיקונים במסגרת הרפורמה - אכבד את החלטת בית המשפט כלשונה". אלא שמדובר במיעוט בלבד מתוך 64 ח"כים בקואליציה.
ההערכה היא שבסופו של דבר מרבית חברי הכנסת של הקואליציה ילכו אחרי הקו שיתווה נתניהו, שעלול לגרום למשבר חוקתי - הכל בהתאם להחלטת בג"ץ. שר או ח"כ שייצא נגד נתניהו - עלול לראות את הכנסת הבאה רק במשקפת או על מסכי ערוץ 99.
הסיבה לקו התקשורתי הלוחמני כעת נגד בג"ץ קשורה לא רק לחוקי הנבצרות ועילת הסבירות, אלא גם לחוקי ההפיכה הבאים שיפגעו במשטר הדמוקרטי שנמצאים בצנרת. לאחר החגים, עם פתיחת כנס החורף של הכנסת, יועלה לדיון החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, ואחריו חוק היועמ"שים שיהפוך את היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה למשרות אמון ולא יחייב את השרים ליישם את עמדות היועמ"שים הקיימים. בנוסף לכך בחורף תחוקק הקואליציה את "חוק הגיוס", ככל הנראה עם שריונו כ"חוק יסוד" כדי שבג"ץ לא יוכל לבטלו.
מאחר שבקואליציה מריחים שהממשלה ובג"ץ בדרך להתנגשות טקטונית - כבר עכשיו מתבטאים בכיריה נגד בג"ץ כדי להקדים רפואה למכה ועל הדרך לאותת לבג"ץ - שלא לבטל או לדחות החוקים הללו.
היום בג"ץ הוציא צו על תנאי שבו קבע כי יקיים דיון מורחב בהרכב של 11 שופטים על חוק הנבצרות. השופטים הורו לכנסת ולנתניהו לנמק מדוע לא להחיל את חוק הנבצרות רק מהכנסת הבאה, זאת בעצם כפי שהוצע על ידי יועמ"שית הכנסת שגית אפיק. כעת עדיין לא ברור אם בג"ץ יקבע שהחוק ייכנס לתוקפו רק בקדנציה הבאה, אבל ההתפתחות הזו בהחלט צפויה להעצים את ההתבטאויות של שרים וח"כים נגד פסילת החוק כמו גם נגד החלתו מהקדנציה הבאה של הכנסת.