סגור
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות 27.6.23

ביטול עילת הסבירות: לראשונה אי פעם - כל 15 שופטי העליון ידונו בעתירות

הדיון בבג"ץ יתקיים ב-12 בספטמבר בהרכב מיוחד של כל השופטים, כך קבעה נשיאת העליון אסתר חיות; מדובר בתקדים היסטורי; בשל חשיבות הסוגייה וההרכב התקדימי, יידחה הדיון שנקבע לאותו יום בעתירה להוציא את רה"מ לנבצרות

לראשונה אי פעם: הרכב מיוחד ומורחב של כל 15 שופטי בית המשפט העליון בראשות הנשיאה אסתר חיות ידון ב-12 בספטמבר בעתירות שהוגשו נגד החוק לביטול עילת הסבירות, כך קבעה היום (ב') נשיאת העליון, השופטת אסתר חיות.
בשל ההרכב התקדימי הרחב וחשיבות הדיון, קבע העליון כי הדיון בעתירה שנקבע לאותו יום ומבקשת להכריז כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פעל בניגוד עניינים ולכן יש להוציא אותו לנבצרות - יידחה.
בג"ץ קבע כבר בשבוע שעבר כי הדיון בעתירות שהוגשו נגד התיקון לחוק יסוד: השפיטה - עילת הסבירות יתקיים בחודש ספטמבר, והיום למעשה נקבע המועד המדויק.
השופט דוד מינץ קבע אז בהחלטתו כי אין מקום כרגע להוצאת צו ביניים כנגד החוק שבאותו היום נכנס לתוקף ופורסם ברשומות, זאת אחרי שעבר בכנסת אחרי דיון סוער ברוב של 64 חברי קואליציה לעומת 0, לאחר שחברי האופוזיציה החרימו את ההצבעה. מינץ הורה למשיבים להגיש תגובתם לעתירות עד 10 ימים לפני מועד הדיון שייקבע.
בג"ץ איחד בין העתירות השונות שהוגשו נגד החוק לביטול עילת הסבירות - של לשכת עורכי הדין, התנועה למען איכות השלטון, התנועה הדמוקרטית האזרחית ותנועת דרכנו, תנועת אומ"ץ, עו"ד יהודה רסלר ואחרים, המזם המגזרי למיגור העישון ועתירת של 44 אנשי עסקים, בכירים לשעבר במערכת הביטחון ופעילים חברתיים.
קביעת הדיון לחודש ספטמבר מאפשרת לחיות ולשופטת העליון ענת ברון לשבת בהרכב, וזאת לפני פרישתן באוקטובר. יש לציין כי שופט יכול לכתוב החלטות בתיק שדן בו עד שלושה חודשים לאחר פרישתו.
בעקבות קביעת ההרכב הרחב המיוחד מסרה התנועה לאיכות השלטון, אחת העותרות, כי "מדובר בעתירה היסטורית שנועדה לבטל את החוק המרכזי בסדרת חוקי ההפיכה המשטרית. טוב עשתה הנשיאה שצירפה את כל שופטי בית המשפט העליון לדיון החשוב הזה. אנחנו ניצבים בפני אירוע היסטורי הכולל התכנסות כל שופטי בית המשפט העליון לדיון על עתידה הדמוקרטי של מדינת ישראל. אנו נתייצב שם להילחם את מלחמתו של המחנה הליברלי על עתיד המדינה".