סגור
נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות חיות לצד השופטים עוזי פוגלמן ו יצחק עמית בבית המשפט

בג"ץ ידון בחוק הנבצרות בהרכב של 11 שופטים: "לנמק מדוע לא לדחות כניסתו לתוקף"

בג"ץ הוציא למדינה צו על תנאי, בו הורה לה לנמק מדוע לא להחילו מהכנסת הבאה. הרכב השופטים הורחב משמעותית, לאחר ששלושת השופטים שדנו בעתירות הסכימו כי מדובר בחוק פרסונלי

בג"ץ הוציא היום (ראשון) למדינה צו על תנאי שבו הודיע כי יקיים דיון מורחב בהרכב של 11 שופטים על חוק הנבצרות, ימים לאחר הדיון הדרמטי בעתירות שביקשו לפסול את התיקון לחוק יסוד: הממשלה, העוסק בהוצאה לנבצרות של ראש ממשלה. השופטים הורו לכנסת לנמק מדוע לא להחילו רק מהכנסת הבאה.
משמעות הצו הוא שיתקיים דיון נוסף, שבו יצטרכו הכנסת ורה"מ נתניהו להסביר מדוע חוק הנבצרות לא יחול רק מהכנסת הבאה. כלומר, בג"ץ הולך לכיוון של אישור החוק רק מהכנסת הבאה, ומנטרל את אפקט החוק הפרסונלי על נתניהו. אין זה אומר שבג"ץ מתערב בחוק, אבל מראה שישנה אפשרות שהוא לא יחול כרגע.
שלושת השופטים שדנו בעתירות בשבוע שעבר, בראשם נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, התבטאו רבות בדיון נגד המניע הפרסונלי לחוק, שלטענתם חוקק באופן ברור עבור נתניהו.
התיקון לחוק שעבר במרץ, נזכיר, נחקק במהירות בעקבות עתירה אחרת, שביקשה להוציא את נתניהו לנבצרות. התיקון קבע סיבות להוצאה לנבצרות של ראש ממשלה רק בשל אי-מסוגלות פיזית או נפשית בלבד. בנוסף הוא חייב אישור של רוב גדול מאד של שרים או חברי כנסת לכך.
התיקון גם הסיר אפשרות של נבצרות מסיבה פלילית, וגם לקח מהיועצת המשפטית לממשלה את הסמכות להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. כך הוא אפשר למעשה לנתניהו לעסוק ברפורמה המשפטית ללא סיכון לנבצרות בשל בהפרת הסדר ניגוד העניינים שלו.
עו"ד אליעד שרגא, יו"ר התנועה לאיכות השלטון שעתר לצד עתירה של ח"כ עודד פורר טען: "צריך לראות את התיקון לחוק כחלק מאותה הפיכה שלטונית. ראש ממשלה סידר לו כלוב זהב והוא יכול לעשות את ההפיכה השלטונית בלי שאף אחד יזיז אותו מתפקידו".
נזכיר כי בג"ץ בעבר קבע כי הוא מוסמך לדון בחוקי יסוד, אך מעולם לא פסל חוק יסוד. השופט פוגלמן הבהיר במהלך הדיון: "בית משפט מוסמך לבקר חוקי יסוד".