סגור
ממגורות דגון ב חיפה בניין דגון
ממגורות דגון. סכסוך עבודה בין העובדים לבין המפעילה חברת מילניום (צילום: אלעד גרשגורן)

"עולה חשש ממשי לאספקת המזון בשל העיכובים בנמלים"

משרד החקלאות מזהיר מפני השלכות הכאוס בנמלים. אף שרשות הספנות הורתה לתעדף אוניות יבוא גרעינים, בפועל קצב הפריקה איטי מאוד בשל סכסוכי עבודה ועבודות שדרוג

בדרך לפגיעה באספקת המזון לישראל? נמלי ישראל קיבלו הוראה ישירה מרשות הספנות והנמלים (רספ"ן) לתת עדיפות לאוניות גרעינים, על חשבון מסחר ומכולות, אך הם אינם מצליחים לעמוד בקצב אספקת הגרעינים של ישראל. לטענת היבואנים זה קורה עקב חוסר בהקצאת משאבים בפריקה, כאשר הצו מתפרש בצורה שקובעת כי יש לתת לאוניות תיעדוף בניתוב הכניסה לנמל ולא בפריקה עצמה.
איגוד יבואני התבואות טוען כי המשבר בענף הולך ומחמיר ועלול לגרום לפגיעה משמעותית באספקת המזון בארץ. לטענת היבואנים, ממגורות דגון שפורקות בשגרה 20 אלף טון גרעינים ביום, פורקות בימים אלו בממוצע רק 6.5 אלף טון ביום, כך לפי איגוד יבואני התבואות. זאת על רקע סכסוך העבודה בין העובדים לחברת מילניום שמפעילה את הממגורות. בנמל חיפה ישנו גם כן סכסוך עבודה ומעט מאוד אוניות גרעינים מגיעות אליו ובנמל אשדוד רציף 21 בו נפרקים גרעינים מושבת עד סוף החודש עקב עבודות שדרוג.
בעקבות המצב, בשבוע שעבר הוציאה רספ"ן הנחיה במסגרת תקנות שעת חירום, לחרוג מהתור התפעולי ולתת לאוניות הגרעינים קדימות. בהוראה נכתב כי בעקבות השלכות מלחמת חרבות ברזל ומבצע "עם כלביא" קיים חשש ממשי למחסור זמני באספקת גרעינים ולצורך המשך אספקת מוצרים חיוניים למשק יש לתעדף אוניות גרעינים בכלל הנמלים. על פי ההנחיה אוניות גרעינים יכנסו לנמלים לפני כל שאר האוניות שמגיעות לרציף המסחרי ואוניות מכולה, אך אחרי אוניות הנושאות בעלי חיים שתמיד מקבלות תיעדוף כיוון שהן נושאות משא חי. אוניות הגרעינים יקבלו תיעדוף גם ביציאה מהנמל, למעט במקרים בהם יש אוניית נוסעים.
לטענת יבואני התבואה, את ההוראה הזאת הנמלים מפרשים באופן מצומצם בלבד ובעוד הם אכן מתעדפים את האוניות בכניסה לנמל, הם אינם מתעדפים אותן בהקצאת משאבים כמו רציפים, ציוד וצוותי פריקה. כבר היום ממתינות 20 ספינות תבואה בתור התפעולי של הנמלים, ועוד 20 עוגנות בנמלים ובימים הקרובים צפויות להגיע עוד כ־20 אוניות גרעינים ולא ברור היכן יפרקו. כתוצאה מכך טוענים באיגוד כי קיים חשש להמשך האספקה השוטפת של מזון.
"מלאי התבואות רע", כתב איגוד יבואני התבואות במכתב בהול למשרד החקלאות. "האיגוד סבור כי יש חשש ממשי לאספקת המזון הנדרש לאדם ולמשק החי, מצב שצפוי להביא למחסור במזון לתושבים". כל הגורמים האחראים מכירים את המצב, מנכ"ל משרד החקלאות פנה בנושא למשרד התחבורה שמצידו מנהל דיונים רבים עם נציגי הנמלים וחברת נמלי ישראל. גם רשות החירום הלאומית הוציאה הנחיה כי יש לטפל בסוגיה בדחיפות.
ממשרד החקלאות נמסר: "לפני כשבוע פנה מנכ״ל משרד החקלאות וביטחון המזון, אורן לביא, במכתב דחוף למנכ״ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, בבקשה לתעדוף פריקת אוניות הנושאות גרעיני חיטה ומספוא לטובת מלאי החירום הלאומי. בעקבות הפנייה, הנחה רספ"ן לתעדף אוניות גרעינים ומספוא, אך בפועל נרשמו עיכובים ניכרים בקצב הפריקה. העיכובים פוגעים באספקת חומרי גלם חיוניים למשק בעלי החיים ולייצור המזון, במלאי החירום של המדינה ובביטחון המזון של אזרחי המדינה".
ממשרד התחבורה נמסר: "מדובר בטענות חסרות כל שחר שכן מנהל רשות הספנות והנמלים במשרד בתחבורה פרסם צו המעניק תיעדוף לאוניות המשנעות מטען של גרעינים, בכניסה וביציאה מהנמלים , שנועד להבטיח את המשך אספקת מטעני הגרעינים והמספוא החיוניים לתעשיית החקלאות והמזון. מדובר בהטבה משמעותית עבור יבואני התבואות. הצו פורסם בהתאם לבקשת רשות החירום הלאומית (רח"ל) ובהתאם להנחיית מנכ"ל משרד התחבורה, משה בן זקן לנוכח השלכות מלחמת חרבות ברזל שעודנה נמשכת והחשש הממשי למחסור באספקת מוצרים אלה".
"באשר לטענה על חוסר תיעדוף בהקצאות משאבים לטיפול באוניות המובילות מטעני גרעינים יצוין כי אין כל בסיס לטענה שכן הנמלים בישראל ערוכים לפריקה של כל סוגי המטענים ללא כל הבדל ומחויבים לספק שירותי פריקה והטענה מהירים ויעילים".