סגור
לחם לחמים סופר ויקטורי
לחם בסופר. איחור בקציר החיטה ברוסיה (צילום: עמית שעל)

חשש: מחסור בלחם ועלייה במחירו עקב השבתה בנמל אשדוד

ההשבתה של רציף הגרעינים צפויה להשפיע על יבוא 40% מהחיטה לארץ בשנה שבה, עקב המלחמה, ישראל תלויה יותר ביבוא. מנכ"ל הנמל משוכנע שיימצא פתרון 

מאז פרסום ההחלטה של נמל אשדוד להשבית את רציף 21, המיועד לקליטת גרעינים, במהלך שבועיים באוגוסט – תחילת עונת השיא של היבוא – יבואני הגרעינים מנסים למצוא פתרונות למצב.
מנהל מחלקת היבוא בחברת טחנות הקמח שטיבל, שעיה (ישעיהו) בארי, פנה לנמל אשדוד במכתב שבו ציין כי בעקבות איחור בקציר החיטה ברוסיה, רוב האוניות שבהן היא תיובא לישראל יגיעו במחצית השנייה של אוגוסט ואילך. הוא ציין שהאילוץ לפרוק סחורה בחיפה יגרום לטחנות של שטיבל הממוקמות באשדוד למחסור בחומרי גלם ובעיות לוגיסטיות מורכבות. בשטיבל מבקשים לבחון אפשרות לשנות את תאריך סגירת הנמל.
שטיבל היא אחת הקבוצות הגדולות בענף הקמח בישראל, המספקת קמח ל־20% מהאוכלוסייה, ושם הופתעו מההחלטה ומההתראה הקצרה שניתנה להם. בסמוך לנמל אשדוד ממוקמת טחנת הקמח הגדולה ביותר של שטיבל, שמסוגלת לטחון אלף טונות חיטה ביום וליצור מהן 750 טונות קמח.
"סגירת הרציף תוביל לפגיעה ביבואנים וגם בצרכנים", אומר נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר, המייצג גם את יבואני הקמח. "עבור יבואני הקמח זה אפילו יותר משמעותי, כי 40% מהקמח מיובאים דרך נמל אשדוד. 12% מהיבוא השנתי של הגרעינים מגיעים בדרך כלל באוגוסט, אך השנה זה יותר משמעותי. ראשית, השנה יש פחות יבול של חיטה והאיכות פחות טובה. שנית, חקלאים במזרח אירופה הודיעו כי היבול יגיע מאוחר יותר, דווקא בסוף אוגוסט. את החיטה חייבים להביא, כי יש בישראל מלאי מינימום ומלאי חירום שחייב להישמר. יבואני הקמח שממוקמים בדרום ייאלצו להעביר את האוניות לחיפה, שם התורים יתארכו ומחיר היבוא יעלה עקב כך. בנוסף, היבואנים יצטרכו לשנע את החיטה מנמל צפוני דרומה. המהלכים האלו בהחלט עלולים להוביל להתייקרות מחירי הלחם, גם המסובסד וגם המוצרים הנלווים".
גם יו"ר איגוד יבואני התבואות איתי רון עדיין בוחן את ההשלכות: "אני מבין שאם בנמל חייבים לבצע את העבודות אז זה כנראה חיוני, אבל אנחנו מחפשים פתרונות. כרגע עלו שלוש אופציות מצד הנמל – להפעיל משמרת לילה בשבוע השני של ההשבתה להקדים בשבוע, או לתגבר בחופנים לאיסוף הגרעינים".
בנמל מסבירים כי העבודות הן חלק מפרויקט רחב היקף לשדרוג רציף 21 בהשקעה של קרוב ל־500 מיליון שקל, שמטרתו לחשמל את הרציף. לגבי האפשרות לדחות את העבודות, אמר מנכ"ל נמל אשדוד ניסן לוי: "אי אפשר. הפרויקט נמצא בשלב קריטי, שממילא נדחה עד כה בגלל המצב הביטחוני. אנו מודעים לאילוצים ופועלים בשיח עם היבואנים במטרה לצמצם את הפגיעה. במהלך העבודות תתאפשר פריקת גרעינים באמצעות חופנים ופריקה ישירה למשאיות, אבל הממגורה לא תפעל ולא יהיה ניתן לאחסן. חודש זו התראה מספקת, ואני בטוח שנמצא פתרונות. אנחנו מנסים להתאים את עצמנו".