סגור
חריש  העיר גירעונית ועיקר ההכנסות מארנונה למגורים.
חריש (צילום: אלעד גרשגורן)

חריש תקבל תחנת רכבת צמודה, כפרי ואדי ערה לא

משרד התחבורה מקדם הצעת פשרה לתוואי מסילת מנשה. לפי ההצעה התחנה צפויה להיות קרובה יותר לעיר ולפגוע פחות בטבע, אך המתנגדים טוענים כי היא לא מספקת פתרון תחבורתי ראוי לישובים הערבים באזור

לאחר עיכובים ממושכים, המדינה מקדמת הקמה של תחנת רכבת בצמוד לחריש. התחנה צפויה לקום בסמוך לכביש 6 במסגרת פרויקט "מסילת מנשה". המבקרים טוענים כי חלופה זו לא מספקת מענה תחבורתי הולם ולא נותנת מענה לאוכלוסיה הערבית באזור.
שלשום התקיים דיון במועצה הארצית לתכנון ולבנייה בנושא תוואי מסילת מנשה, מסילה שמשרד התחבורה מתכנן וצפויה לחבר בין איזור חדרה לעמק יזרעאל. התוואי של המסילה נמתח מהמסילה המזרחית בעמק חפר ועד מזרחית ליקנעם, כשבדרך הוא צפוי לעבור דרך מרחב ואדי ערה, רמות מנשה ובסמוך לחריש.
הסיבה המרכזית לכך שתכנון התוואי עדיין לא "נסגר" הוא ויכוח על מיקומי התחנות: לפני כשנה הוחלט לפצל את התוכנית לשתיים בעקבות התנגדות מצד תושבי חריש שדרשו שהרכבת תעבור דרך שטח העיר, ודרישותיהם זכו לתמיכת שרת הפנים איילת שקד ושרת התחבורה מרב מיכאלי. בדיון שהתרחש ביום שלישי הועלתה הצעה חדשה מצד המדינה, שקובעת כי חלק מתוואי המסילה יוצמד לכביש 6 ושתוקם תחנת רכבת חדשה בסמוך לדופן המערבית של חריש.
עד השבוע, הדיון סביב החלופות השונות של תוואי המסילה בסמוך לוואדי ערה וחריש כלל שתי חלופות: "חלופה 2" וחלופה 4". חלופה 2 היא החלופה המערבית מבין השתיים, וזו כוללת הקמה של מסילה רכבת בסמוך לכביש 574 וליישובים ברקאי ומענית. חלופה זו כוללת המלצה על הקמת תחנת רכבת מזרחית ליישוב ברקאי ובסמוך לכביש 65, ובמרחק של 2.5 ק"מ מחריש. חלופה 4 היא החלופה המזרחית, וזו צפויה לעבור דרך שטחי פיתוח עתידיים של היישובים מייסר וכפר קרע וכוללת חפירה של מנהרה מתחת לחריש שתאפשר הקמה של תחנת רכבת ביישוב.
חלופה 2 זכתה כאמור להתנגדות מפני שהיא לא משרתת ריכוזי אוכלוסיה משמעותיים, ואילו חלופה 4 זכתה להתנגדות מפני שעלותה התקציבית גבוהה משמעותית, היא צפויה לפגוע יותר בסביבה ובשטחים הפתוחים, ועקב התנגדות של היישובים הערבים הסמוכים שלא מעוניינים ברכבת שתעבור בסמוך אליהם.
בשנה שעברה פורסם ב"כלכליסט" שבעקבות אי ההסכמות, ודרישות הדרג הפוליטי להקמת תחנה בחריש, הוחלט לפצל את התוכנית ולבחון את שתי החלופות במקביל. ההחלטה לפצל את התוכנית עיכבה את הפרויקט, ובזמן זה שקדו בחברת נתיבי ישראל (נת"י) האמונה על תכנון תוואי המסילה על הצעת "פשרה": חלופה 4.1. החלופה השלישית כוללת הצמדה של חלק מתוואי המסילה לכביש 6 עד למחלף עירון, באופן שמצמצם את הפגיעה בשטחים הפתוחים ואת תקציב הפרויקט לעומת חלופה 4.
חלופה 4.1 כוללת המלצה על הקמת תחנה בצמוד לחריש, ממערב לכביש 6, ומסתמן שהגישה אליה תהיה דרך גשר שיוקם מעל הכביש המהיר כדי לספק גישה ישירה מחריש לתחנה. לפי עיריית חריש, יש הסכמה עקרונית בין נתיבי ישראל לבין העירייה שבתוכנית המתאר של חריש יסמנו את תחנת הרכבת בתוך חריש, וכי זו תהיה צמודה למסוף תחבורה ציבורית שייבנה שם.
חלופה 4.1 מצטיירת כעת כחלופה המובילה וזוכה לתמיכה משמעותית מצד עיריית חריש, אך גם לתמיכתן של כפר קרע, מייסר, ושל המועצות האזוריות מנשה ואלונה. החלופה זוכה גם לתמיכת רשות הטבע והגנים, וקק"ל, וכמובן גם לתמיכת משרד התחבורה ונתיבי ישראל שהציעו אותה.
יצחק קשת, ראש עיריית חריש, אמר ל"כלכליסט" כי חלופה 4.1 היא "הברקה": "אנחנו יותר ממרוצים מהפיתרון שהמסילה תהיה צמודת דופן לחריש. העיר תקבל את המענה התחבורתי החשוב הזה כשיש לה תחנה בתוך העיר, יש לזה משמעות כבירה. תושב חריש לא יצטרך בכלל לצאת מהעיר כדי לעלות לרכבת, כי מיקום התחנה יהיה בצמוד למסוף התחבורה שנבנה כעת וניתן יהיה להגיע לתחנת הרכבת בקלות באמצעות קווי האוטובוס. לכן אפילו לא נצטרך להקים שם מגרש חנייה גדול. זה הישג אדיר לעיר שלנו".
למרות התמיכה הרשמית של כל הצדדים, גורמים המעורבים בפרויקט טוענים כי מדובר בפשרה לא אידיאלית. אחת הביקורות, שהושמעה גם בוועדה, היא שחלופה 4.1 לא מספקת מענה תחבורתי מספק למרחב, וזאת מפני שהיא לא כוללת אף תחנה שתוקם בצמוד לכביש 65 שצפוי להפוך לציר תחבורה ציבורית מרכזי, ומפני שהיא לא נותנת מענה לריכוזי האוכלוסייה הערביים במרחב ואדי ערה.
כמו כן, גם בחריש יש מי שסבור כי באופן אידיאלי יש להקים את התחנה במרכז העיר ולא מחוץ לה, וזאת כדי לא לחזור על טעויות העבר בהם הוקמו תחנות רכבת מחוץ לעיר באיזורים שאינם נגישים בקלות לתושבים. אחת הסיבות המרכזיות לקידום חלופה 4.1 היא העובדה כי מדובר בחלופה זולה יותר וקלה יותר לביצוע עקב מיעוט התנגדויות – אך לא בטוח שזה שיקול שצריך להיות מרכזי בהקמה של תשתית מסילתית שאמורה לשמש את המדינה עשרות שנים קדימה.