סגור

גלגל חמישי
למי קראת צעצוע: פרארי לכל ילד (מיליונר)

כמה מיצרני מכוניות-העל החליטו בשנתיים האחרונות לייצר מכוניות לילדים במחירים מטורפים. כיצד זה קשור לזיכרון הראשון של מכונית ומדוע כולן חשמליות?

בתחילת השבוע הודיעה אסטון מרטין הבריטית על השקת דגם חדש: 5 DB. מי שמכיר את אסטון מרטין יודע היטב שה-5 DB אינה מכונית חדשה, אלא המפורסמת ביותר בהיסטוריה של החברה.
ל-5 DB קדמו מכוניות אסטון מרטין אחרות, אבל את ההיסטוריה של אסטון מרטין ניתן לחלק ל "עד 5 DB" ו "מ-5 DB". הסיבה לכך אינה קשורה כל כך באיכויותיה של מכונית הספורט שמזוהה יותר מכול עם אסטון מרטין, אלא עם העובדה שמפיקי הסרט "גולדפינגר" החליטו שהסוכן החשאי ג'יימס בונד ינהג באסטון מרטין 5 DB שצוידה במיטב אמצעי הלחימה המתקדמים שאגף Q של השירות החשאי הבריטי יכול לספק, למשל מתזי שמן מיוחדים, גלגלים שמצוידים בסכינים, רקטות קדמיות ועוד פיתוחים מתקדמים וכמעט דימיוניים באותן שנים.
4 צפייה בגלריה
אסטון מרטין DB5 מכונית צעצוע צעצועים
אסטון מרטין DB5 מכונית צעצוע צעצועים
אסטון מרטין לילדים
(צילום: יצרן)
ה-5 DB של הסוכן בונד הפכה לאגדה ואסטון מרטין מייצרת כיום גם מכוניות שהיצרנית הבריטית מכנה "המשכיות", כלומר ניתן כיום לרכוש מכוניות כאלה חדשות לחלוטין מהמפעל בהזמנה מיוחדת במספרים מוגבלים מאוד. אבל האסטון מרטין 5 DB שהוצגה לפני כשבוע שונה: מדובר במכונית חשמלית, חילול קודש במונחי אסטון מרטין. יתרה מכך, יש לה גם מתקן פיזור עשן, מה שאינו חוקי כמובן בעולם שהולך בכיוון ירוק.
כל אלה לא משנים, כי האסטון מרטין האמורה היא מכונית לילדים. לא מדובר כאן במכונית צעצוע, מהסוג שניתן להכניס לתוך קופסת נעליים, אלא במכונית שילד יכול להיכנס לתוכה ולנסוע, אפילו במהירות יפה. ועוד נקודה חשובה: המכונית הזו מיוצרת באישורה הרשמי של אסטון מרטין. המנוע מפיק כשישה כוחות סוס אבל יש גם גרסה משודרגת, גרסת ג'יימס בונד, שמנועה מפיק 21 כוחות סוס, הספק של שלושה קטנועים עירוניים שמבטיח מהירות יפה של כמעט 80 קילומטרים לשעה, במקרה שבו הורים מסכימים לתת לילדיהם לנהוג במהירויות שכאלה.

עם הקורונה בא התיאבון

המחיר של האסטון מרטין הקטנה הוא כ-123 אלף דולר בארצות הברית, כלומר מדובר במחיר של שלוש מכוניות משפחתיות. אבל אסטון מרטין כבר מכרה חלק מן המלאי. כיצד אסטון מרטין עשתה זאת? התשובה פשוטה: קורונה. יצרני רכב היוקרה השונים, שחלקם הם יצרנים שמדווחים לבורסה מפרסמים כולם נתונים שמצביעים על שנת 2020 כטובה בתולדותיהם. למבורגיני, רולס רויס, בנטלי, כולן נהנו בשנה שעברה מהצלחה חסרת תקדים, מאותן סיבות שגורמות לישראלים להסתער על אולמות התצוגה: הכספים שיועדו לנסיעות לחו"ל נשארו בבנק, יש כסף פנוי ויש גם כמויות מרשימות של זמן פנוי, שלא לדבר על שעמום, כזה שגורם לרכישת רכב מפואר.
מי שפותח את הכיס הם ההורים. ולכן יצרני רכבי היוקרה מקפידים על אותם דגשים שיווקיים שמושכים את מי שקונים פרארי או בוגאטי: אפשרויות שדרוג אישיות, מחיר שמבטיח אקסקלוסיביות וגם הבטחה מראש לייצר מספר מוגבל מאוד של מכוניות
יצרני הרכב יודעים זאת היטב ויודעים גם שלחלק מהלקוחות שנאלצים להישאר בבית בתקופות סגר יש אחוזה רחבת ידיים. ללקוחות הללו מייעדים יצרני רכבי היוקרה את המכוניות הקטנות, יותר נכון לילדים שלהם. ההיגיון שעומד מאחורי הכניסה המפתיעה לתחום הצעצועים פשוט: ליצרן רכב יש קיבולת מוגבלת. ליצרן צעצועים יש יכולת לייצר בלי כל הטכנולוגיה המתבקשת ולמכור במחירים מטורפים לחלוטין.
אסור לשכוח שמי שפותח את הכיס הם ההורים. ולכן יצרני רכבי היוקרה מקפידים על אותם דגשים שיווקיים שמושכים את מי שקונים פרארי או בוגאטי: אפשרויות שדרוג אישיות, מחיר שמבטיח אקסקלוסיביות וגם הבטחה מראש לייצר מספר מוגבל מאוד של מכוניות. האסטון מרטין הקטנה היא דוגמה טובה: 125 מכוניות בלבד ייוצרו. לילדי עשירי העולם יש יתרון מובנה: ההורים. לכן הקניית נאמנות למותג כבר מגיל צעיר היא עיקרון מנחה חשוב: הזכרונות החשובים ביותר עבור רוכשי מכוניות יוקרה הם הזכרונות הראשונים: הפעם הראשונה שראו פרארי, הנסיעה הראשונה בפורשה, חוויות אלה מייצרות זכרונות לשנים רבות.

פרארי כמו של אבא לדור החשמלי

אסטון מרטין היא לא היחידה שהבינה שלהורים שקונים מכונית-על יש ילדים שמקבלים מכונית-על בגרסה מוקטנת. לפני כמה חודשים הודיעה במפתיע גם פרארי על ייצור מכונית ספורט לילדים ולמבוגרים צעירים בנפשם. גם כאן הבסיס הוא דגם ישן של פרארי ויש שיאמרו הדגם הישן הכי מפורסם של פרארי, משימה קשה בהתחשב בעובדה שלרוב המכוניות של פרארי יש סטטוס איקוני. מדובר בפרארי טסטה רוסה ("ראש אדום" באיטלקית) שפרארי מכנה פשוט טסטה רוסה J – כלומר ג'וניור.
4 צפייה בגלריה
פרארי טסטה רוזה מכונית צעצוע צעצועים
פרארי טסטה רוזה מכונית צעצוע צעצועים
פרארי הציגה מכונית צעצוע לילדי עשירים
(צילום: יצרן)
4 צפייה בגלריה
פרארי צעצוע לילדים טסטה רוסה
פרארי צעצוע לילדים טסטה רוסה
עוד מבט: פרארי מוקטנת וחשמלית
(יצרן)
המחיר אינו רחוק מזה של האסטון מרטין ועומד על 10 אלפים דולר ופרארי מתחייבת לייצר רק 299 יחידות ממכונית הספורט. לפי החברה, המכונית יוצרה בהתבסס על התוכניות המקוריות של הטסטה רוסה, בקנה מידה של 75% מהמקור של שנות החמישים. הטסטה רוסה J של פרארי מסוגלת להגיע למהירות של 60 קמ"ש הודות למצב ספורט מיוחד שפרארי מאפשרת להורים הגאים לרכוש.
פרארי יודעת היטב שהילדים של המיליונרים של היום הם המיליונרים של העתיד, ובעתיד הלא-רחוק פרארי תייצר מכוניות חשמליות. ההורים של הילדים האלה, שיש להם פרארי אמיתית בחניה, מכורים לבנזין ולרעש, אבל הילדים שלהם לא
לפרארי החשמלית החדשה שמיועדת לילדים יש "אג'נדה נסתרת": לו היינו לפני עשור בלבד, ייתכן בהחלט שלפרארי החשמלית, הג'וניור, היה מנוע בנזין קטן ומתוחכם, אבל יש סיבה שהדגם החדש חשמלי: פרארי יודעת היטב שהילדים של המיליונרים של היום הם המיליונרים של העתיד, ובעתיד הלא-רחוק פרארי תייצר מכוניות חשמליות. ההורים של הילדים האלה, שיש להם פרארי אמיתית בחניה, מכורים לבנזין ולרעש, אבל הילדים שלהם לא. הילדים הללו יוכלו לרכוש בעוד 20 שנה פרארי ומבחינתם הנעה חשמלית תהיה מהלך טבעי לחלוטין.

מי רכש את הבייבי בוגאטי הראשונה?

בוגאטי הצרפתית חשפה בשנה שעברה את הבייבי בוגאטי 2. בדומה לאסטון מרטין ופרארי, גם כאן מדובר בגרסה מוקטנת בשיעור של 75% של אחד מדגמי העבר הידועים ביותר של בוגאטי, הטייפ 35A.

בוגאטי, כדרכה, שמה דגש מיוחד על איכות הגימור: היצרנית מייצרת את הבייבי בדיוק באותן טכניקות ששימשו במקור: החל בעיבוד העור לרצועות שסוגרות את מכסה המנוע וכלה בעיצוב הפח. המחיר יקר פחות מהמתחרות: מ-35 אלף דולר לגרסת הבסיס ועד 67 אלף דולר לדגם הבכיר – הפיור סאנג, כלומר "דם טהור", שם שבוגאטי מצמידה גם לדגמים הבכירים שלה שמיועדים למבוגרים. הלקוחות של הבייבי בוגאטי מקבלים בתמורה מכונית שמסוגלת לנסוע במהירות של עד 67 קמ"ש בגרסאות הבכירות וגם חברות במועדון בעלי בוגאטי צעירים. רשימת ההמתנה לבייבי בוגאטי דורשת שנה שלמה של סבלנות עד שמכונית המרוץ החשמלית הקטנה תיוצר ושלא במפתיע - המכונית הראשונה נמסרה במאי האחרון ללקוח בדובאי.
4 צפייה בגלריה
בייבי בוגאטי מכונית צעצוע צעצועים
בייבי בוגאטי מכונית צעצוע צעצועים
בייבי בוגאטי, יקרה פחות ממתחרותיה
(צילום: יצרן)
שנת הקורונה היטיבה עם יצרני "מכוניות הצעצוע" – אבל לא כל יצרן רכב רוצה לייצר מכוניות שכאלה. הסיבה לכך היא תדמיתית אבל לא רק: אחת הפרסומות המוכרות ביותר (והמוצלחות ביותר) של פורשה, בכיכובו של ילד, מתייחסת לנושא בצורה ישירה.

לפי הפרסומת, רכישת פורשה 911 היא חוויה שמורכבת מהפעם הראשונה שבה אדם מחליט שהוא רוצה פורשה 911 והעשורים שחולפים עד שהוא רוכש אחת. מבחינת פורשה, ה-911 היא מכונית כה איקונית, עד שגם ילד שיזהה אותה ברחוב יידע שהוא רוצה אחת כזו. המסר של פורשה הוא שלא צריך אבא עשיר כדי להיות בעליה של פורשה. נדרש חזון, יצר להצליח ובסופו של דבר - יכולת כלכלית.