סגור

פרסום ראשון
היועמ"ש חזר בו: "בדיקת המשטרה לא תוגבל רק לשנתיים האחרונות"

לאחר הביקורת על אביחי מנדלבליט, שתחם בזמן את בדיקת ממצאי תחקיר "כלכליסט" על שימוש המשטרה בפגסוס, מסר היום היועמ“ש כי מדובר רק בשלב הראשון: "הבדיקה אינה מוגבלת לתקופה מסוימת, ויתבקש מידע נוסף על פי הצורך"

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא מתכוון להגביל את הבדיקה בנוגע לשימוש המשטרה בתוכנת פגסוס של NSO לכאורה ללא צווי בית משפט רק לשנתיים האחרונות, בשנים 2021-2020, כפי שהצהיר ביום חמישי במכתבו למפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי - ובמידת הצורך הוא ירחיב את בדיקתו בהמשך.


בתשובה לשאלת "כלכליסט" בנושא, נמסר מטעם היועמ"ש כי "בשלב הראשון הוחלט לבקש את הצווים של השנתיים האחרונות, אולם הבדיקה אינה מוגבלת לתקופה מסוימת, ויתבקש מידע נוסף על פי הצורך".

2 צפייה בגלריה
אביחי מנדלבליט זירת הנדלן
אביחי מנדלבליט זירת הנדלן
היועמ"ש אביחי מנדלבליט
(צילום: אוראל כהן)

ביום חמישי בלילה הודיע מנדלבליט על הקמת צוות בדיקה בראשות המשנה שלו לעניינים פליליים, עו"ד עמית מררי, שנושא הבקרה על האזנות הסתר מצוי בתחום טיפולה. בנוסף ימונו לצוות שני גורמים בעלי מומחיות רלוונטית, אולם נכון לשעה זו, "עדיין אין החלטה סופית בנוגע להרכב צוות הבדיקה", כפי שנמסר מטעם היועמ"ש.
במכתבו, תחת הכותרת "טענות באשר לאופן פעולות משטרת ישראל בתחום האזנות סתר", כתב מנדלבליט לשבתאי כי "קשה להפריז בחומרת הפגיעה הנטענת בזכויות היסוד" שעולה מתחקיר "כלכליסט", וביקש שהמשטרה "תעביר למשרד היועמ"ש בימים הקרובים את הצווים שניתנו לה להאזנה לתקשורת בין מחשבים בדרך של חדירה סמויה למכשירי קצה, גם אם לא מומשו בפועל, בין השנים 2021-2020 לשם בקרה נוספת".
"תמונה מדאיגה מאוד"
מנדלבליט כתב במכתבו כי אמנם ממה שהוצג לו עד כה עולה כי "משטרת ישראל מפעילה את הסמכות בהתאם לחוק ורק על פי צו בית משפט", אולם ציין כי אמירה זו מתייחסת למשטרה כארגון, ו"בדיקת הדברים הן במישור המערכתי והן במישור הפרטני עוד צפויה להימשך".
במישור הפרטני, כתב מנדלבליט, יש צורך לבצע בדיקות לגבי תיאור המקרים שעלו בתחקיר העיתון, "אשר מעלה תמונה מדאיגה עד מאוד". לדבריו, "ככל שאכן תתגלה התנהלות פסולה, עשויה זו בהחלט לעלות כדי עבירה פלילית, וככל שיימצא בסיס לכך היא תחייב מיצוי הדין".

2 צפייה בגלריה
מימין: מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי והמפכ"ל לשעבר רוני אלשיך
מימין: מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי והמפכ"ל לשעבר רוני אלשיך
מימין: מפכ"ל המשטרה יעקב שבתאי והמפכ"ל לשעבר רוני אלשיך
(צילום: מוטי קמחי אלכס קולומויסקי)

מאז הודעתו של מנדלבליט הושמעה ביקורת רבה על תחימת טווח הזמן לבדיקתו לשנתיים האחרונות בלבד, אף שהמערכת שבלב התחקירים נרכשה על ידי המשטרה כבר בשנת 2013, והוכנסה לשימוש שוטף החל משנת 2015. כך למשל שרת הפנים איילת שקד דרשה הבוקר שבדיקת היועמ"ש תתבצע ממועד הכנסת מערכת הסייבר לשימוש המשטרה. "אם זה נכון, מדובר במהלך מסוכן לדמוקרטיה הישראלית", צייצה שקד. "את הכלים האלה אסור להפעיל על אזרחים נורמטיביים שאין ראיה ממשית שקושרת אותם לביצוע פשע חמור. הם נועדו למלחמה בארגוני פשע. היועמ"ש צריך לפרסם את דו"ח הבדיקה בהקדם. מיום כניסת הכלים האלה לשימוש".
גם השר לביטחון פנים עמר בר לב הצהיר כבר במוצאי שבת בריאיון בערוץ 12 ש"אין כוונה למנוע מעמית מררי לבדוק מעבר לשנתיים אחורה, עד לאן שהיא תרצה לבדוק". לדבריו, "קודם בודקים בשנתיים האחרונות כדי לוודא שאין עכשיו אף תפוח רקוב במערכת, באגף החקירות או בסייבר. עד כה לא נמצא דבר כזה".
המפכ"ל שבתאי הודיע בסוף השבוע כי המשטרה תשתף פעולה עם כל בדיקה של היועמ"ש ותענה על כל שאלותיו, "מתוך אמונה אמיתית שאנו פועלים באופן החוקי והמקצועי ביותר", כפי שכתב באיגרת שהפיץ לכלל השוטרים ביום שישי. לדבריו, "אין ולא היה תרחיש שבו באופן ממוסד ושיטתי פגעה משטרת ישראל בפרטיותם של אזרחים ומפגינים תמימים. אין ולא היה תרחיש בו המשטרה הפרה את חוזה ההגנה הבלתי כתוב בינה לבין אזרחי המדינה. אתם יודעים טוב מכולם שאת הכלים הטכנולוגיים שברשותנו אנו מפנים אל מול עבריינים או כאלה המבקשים לבצע עבירות מסוכנות. אנו שומרים על היכולות הללו מכל משמר, ומפקחים על השימוש בהן בצורה הקפדנית ביותר".