סגור
גן ילדים מעון ילדים של נעמ"ת בתל אביב
גן ילדים - מחר הוא ייפתח (צילום: בלה ארביב)

ועדת הכספים אישרה את חוק הארנונה; השביתה ברשויות נמשכת, הלימודים יתקיימו

מרכז השלטון המקומי מוחה על קידום קרן הארנונה בוועדת הכספים, שאישרה אותה לקריאה שנייה ושלישית, אך לא ישבית את מערכת החינוך; במקביל מאיימים שם לפנות לערכאות משפטיות ולא להעביר כספים לקרן

אישור קרן הארנונה עבר בוועדת הכספים הערב (ב'), ובמקביל מרכז השלטון המקומי הודיע כי השביתה בה החל היום במחאה על כך תמשיך עד יום חמישי. עם זאת, מערכת החינוך תוחרג מהשביתה והיא תשוב לפעילות מלאה.
ועדת הכספים אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק קרן הארנונה, זאת לאחר דיון סוער שהתקיים בה הבוקר. הצעת החוק תועבר לאישור מליאת הכנסת בשבוע הבא כחלק מחוק ההסדרים.
בהודעה של מרכז השלטון המקומי נכתב כי ההחלטה להחריג את מערכת החינוך התקבלה "כדי לא לפגוע בהורים ובילדים, לא ניתן להם להיות בני ערובה של שר האוצר".
עוד נכתב כי בכוונתו להקפיא את עבודות ועדות התכנון, להקפיא את מתן ההיתרים, ולהקפיא את הסכמי הגג באזורי הביקוש. הרשויות מזהירות כי גם אם הקרן תעבור אין בכוונתן לשתף פעולה: "נפנה לערכאות משפטיות, ולא נעביר כספים לקרן, לא נסכים להיות חברת הגבייה של אוצר מדינת ישראל על חשבון התושבים".
עם זאת לפני שעה קלה הודיעו התאחדות התעשיינים והתאחדות הקבלנים כי הם עתרו נגד ההשבתה ברשויות המקומיות. בעתירה נטען כי העתירה מביאה לפגיעה קשה בעסקים ובעובדים בישראל ובמילוני אזרחים. ד"ר רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, אמר: "הפרקטיקה של השבתות פרועות ולא חוקיות צריכה להיפסק, אין מקום להפרת החוק במסגרת מאבק פוליטי".
מרבית הרשויות שבתו היום בידיעה שאם הצעת קרן הארנונה תאושר בוועדה, יהיה קשה מאוד להשיב את הגלגל לאחור. באופוזיציה מחו על כך שיו"ר הוועדה משה גפני מקיים את ההצבעות במהירות, ולא מאפשר לחברי הכנסת לנמק כראוי את ההסתייגויות שלהם.
לפי הצעת האוצר, כל רשות תעביר לקרן ייעודית שתוקם 10%-28% מרווח הארנונה השנתי שלה מעסקים, והכסף יחולק חזרה לרשויות כולן - כנגד כל היתר בנייה למגורים שתפיק כל אחת מהן. כפועל יוצא מכך רשויות עשירות שבהן יש יותר שטחי מסחר ישלמו חלק משמעותי יותר מהקרן, כך שהרשויות החלשות צפויות ליהנות מכך יותר. לפי משרד האוצר, המטרה היא לתת תמריץ לרשויות לקדם בניית יחידות דיור. כיום ההכנסה מארנונה שנגבית מהעסקים גבוהה משמעותית מזו שנגבית מתושבים בעיר, כך שהרשויות מעדיפות היום לקדם בנייה לעסקים ומסחר. באוצר מבקשים לאפשר לרשויות עם גירעון לקדם תוכניות בנייה למגורים על בסיס ההקצאות הגדולות יותר שיגיעו מהערים החזקות, שלהן הכנסה גבוהה יותר מארנונה עסקית.
ראשי הרשויות זעמו על ההצעה וטענו שהכספים הללו מיועדים לשימוש עבור שירותים לתושביהן ולכיסוי גירעונות, ושהעברתם לקרן ייעודית תפגע במאזן שעליו התבססו החלטות שקיבלו.