סגור
ועדת הכספים עידן רול
עידן רול מוצא מוועדת הכספים (צילום: מתוך YNET)

"בושה, ביריונות": על סף אלימות בוועדת הכספים, שמצביעה על חוק הארנונה

רוב הרשויות ברחבי הארץ שובתות, אך הקואליציה מצביעה בכל זאת על הכנסת קרן הארנונה לחוק ההסדרים. מהומה פרצה בוועדת הכספים, סגן ראש מועצה וח"כ עידן רול הוצאו בכוח ע"י הסדרנים. ראש העיר כפ"ס התעקש בריאיון ל-ynet radio: "לא נעביר שקל". סמוטריץ': "לא ניכנע לסחטנות"

מחאת חוק קר הארנונה הוצתה בשניות, בין היתר לאחר עימות חריף בין חברי הקואליציה לראשי ערים בכנסת, ומרבית הרשויות ברחבי הארץ שובתות הבוקר (שני). עם זאת, נדמה כי בקואליציה לא מתרגשים. ועדת הכספים התכנסה היום כרגיל, ומצביעה כעת על ההסתייגויות האחרונות לפני אישורו הסופי של שילוב החוק בתוך חוק ההסדרים הקרוב. על חברי הקואליציה, שחלקם מסתייגים בעצמם מההצעה, הופעלו לחצים להיות נוכחים בוועדה היום ולהשתתף בכל ההצבעות, ואל הדיון הגיע יו"ר הקואליציה אופיר כץ מהליכוד.
אם הצעת "קרן הארנונה" תאושר בוועדת הכספים, יהיה קשה מאוד להשיב את הגלגל לאחור. באופוזיציה מחו על כך שיו"ר הוועדה משה גפני מקיים את ההצבעות במהירות, ולא מאפשר לחברי הכנסת לנמק כראוי את ההסתייגויות שלהם. ראש המועצה האזורית עמק חפר אמרה בדיון: "זה עניין קריטי לרשויות, ואתם מתנהגים ככה, זה לא מכבד. לא נותנים למי שמתנגד אפילו לפרט טענות. אם ככה היו מתנהלות המועצות שלנו, היו מפרקים אותנו". סגנה, כמו גם ח"כ עידן רול מיש עתיד, הורחקו בכוח מהדיון על ידי מאבטחי משמר הכנסת. חברי האופוזיציה התרעמו: "זו בריונות, בושה".

ב-13:00 יתכנסו ראשי הערים כדי להחליט על הצעדים הבאים, כשבינתיים הרוב הגדול של העיריות שובתות היום - ולפי הודעת מרכז השלטון המקומי ימשיכו לשבות "עד שקרן הארנונה תוסר (מחוק ההסדרים - ס.ח)". ברובן לא מתקיימים הבוקר לימודים בגנים ובבתי הספר. הבגרות במתמטיקה מתקיימת כסדרה, וגם בחינוך המיוחד לא תהיה שביתה. לצד זאת, האשפה לא תפונה, לא תתקיים קבלת קהל במשרדי העירייה וגם לא מענה טלפוני, וגם מוסדות התרבות והמרכזים הקהילתיים לא יפעלו. אבל אין מדובר בשביתה כללית.
בירושלים, אשקלון, לוד, עכו, צפת וחריש לא תתקיים שביתה. בבת-ים, כרמיאל, נהריה, קריית שמונה, קריית גת וקריית מלאכי השביתה לא תכלול את הלימודים. גם ביישובי עוטף עזה, שהיו תחת מטחי רקטות כבדים בשבוע האחרון, כן יתקיימו לימודים.
ראש העיר כפר סבא רפי סער אמר הבוקר בריאיון ל-ynet radio כי "נראה לי שיש פה ניתוק עצום והבנה של המערכות המוניציפליות. כאילו יש נתק וחוסר יכולת להבין את העומק של מה שנעשה כאן. מדובר באקט שהוא קשה מאוד. העיר כפר סבא היא לא 'עיר עשירה', היא עיר שמתנהלת כלכלית נכון, מתנהלת בצורה יעילה מאוד, מתנהלת כל הזמן אנחנו בוחנים את עצמנו ובודקים את עצמנו בכל ההיבטים ולהתחיל להפריש מיליוני שקלים לאיזו קרן עלומה תעזור למדינת ישראל בנושאים שהמדינה צריכה לעזור להם על חשבון תושבות ותושבי כפר סבא זה לא יהיה".
לדבריו, "אנחנו לא נהיה מוכנים להעביר אפילו שקל אחד מהארנונה. ברגע שכפר סבא תעביר כספים לקרן - כפר סבא הולכת להפוך להיות פשוט נתמכת, אז לוקחים רשות טובה, אחת הטובות בישראל, ואומרים לה 'אוקיי יאללה, בואי נעביר אותך למטה'". הוא מתעקש כי לא הייתה "שום הסכמה" מול האוצר. "לא היו סיכומים. איזה אינטרס יש לי? האינטרס היחיד שעומד לנגד עיניי זה תושבות ותושבי כפר סבא, ילדות וילדי כפר סבא. אם מדינת ישראל רוצה להילחם במחיר הדיור שתוריד את מחירי הקרקעות המופרזים שמגיעים להיקפים לא נורמליים".
לפי הצעת האוצר, כל רשות תעביר לקרן ייעודית שתוקם סכום של בין 10%-28% מרווח הארנונה השנתי שלה מעסקים, והכסף יחולק חזרה לרשויות כולן - כנגד כל היתר בניה למגורים שתפיק כל אחת מהן. כפועל יוצא מכך, רשויות עשירות שבהן יש יותר שטחי מסחר ישלמו חלק משמעותי יותר מהקרן, כך שהרשויות החלשות צפויות ליהנות מכך יותר.
לפי משרד האוצר, המטרה היא לתת תמריץ לרשויות לקדם בניית יחידות דיור: כיום, ההכנסה מארנונה שנגבית מהעסקים גבוהה משמעותית מזו שנגבית מתושבים בעיר, כך שהרשויות מעדיפות היום לקדם בנייה לעסקים ומסחר. באוצר מבקשים לאפשר לרשויות עם גירעון לקדם תוכניות בנייה למגורים, על בסיס ההקצאות הגדולות יותר שיגיעו מהערים החזקות, שלהן הכנסה גבוהה יותר מארנונה עסקית.
ראשי הרשויות זעמו על ההצעה, וטענו שהכספים הללו מיועדים לשימוש עבור שירותים לתושביהן ולכיסוי גירעונות - ושהעברתם לקרן ייעודית תפגע במאזן שעליו התבססו החלטות שקיבלו. לטענתם, משרד האוצר יכול לתמרץ בנייה ולסייע לרשויות חלשות דרך תוכניות ממשלתיות ומכספי מדינה, ולא לקחת את כספי הארנונה שנועדו כולם עבור תושבי הערים. חלקם הוסיפו כי לחוק הוכנסו מנגנונים שיאפשרו להתנחלויות, או לערים שבהם הבייס הליכודי חזק, לשלם פחות מהרשויות החזקות במרכז הארץ.

"לא ניכנע לסחטנות, נפרק את המונופולים"

אהחר הצהריים אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בישיבת סיעתו כי "חלק מאזרחי המדינה סבלו היום משביתה מיותרת מזיקה כמעט הייתי אומר בריונית. מדובר בשימוש לרעה בכוח השלטון שעושים חלק קטן מראשי הרשויות במדינה בצורה מופקרת וחסרת אחריות. ראשי ערים שלא מסוגלים להתמודד בצורה ראויה עם החלטה להקים את הקרן להוזלת מחירי הדיור במדינה".
"ביום חמישי בלילה היו הסכמות בחדרו של יו"ר ועדת הכספים. לחצנו ידיים עם חיים ביבס אחרי שעשינו שינויים ודיוקים כדי להביא מקסימום תועלת. ביום א', ביבס החליט לפוצץ את המו"מ ולצאת למלחמה כפי שהצליחו עד היום באלימות למנוע את היעד החשוב, הורדת יוקר הדיור, כדי להגדיל בצורה דרמטית את היצע הדיור וזו הדרך. הקרן חשובה באיזון המשאבים בין הערים. לא מדובר ברובין הוד".
עוד הוסיף סמוטריץ': "במקום לדבר לנהל שיח ולהגיע להסכמות יוצאים ראשי רשויות לשביתה פראית כמה ימים אחרי שיסיימנו מבצע צבאי. פוגעים שוב בעסקים, הורים, ילדים ואזרחים. זו לא אחריות ולא דאגה לתושבי המדינה והערים. אני שמח שרוב מוחלט של ראשי הערים לא התייצבו לשביתה". סמוטריץ' הוסיף כי "אני לא מתכוון להכנע ללחצים איומים ולסחטנות. זה סוג של תרגיל על רטוב".
"כשנחליט להתעסק עם תנובה, אסם, יוניליבר ונפרק את הריכוזיות והמונופולים ונפתח השוק לתחרות אמיתית ניתקל באיומים. החברה מרכזית למשקאות מחזיקה בערוץ 12 ואנו צריכים לקבל החלטה האם נכנעים לאלימות, קמפיינים, לוביסטים ואינטרסנטים או שאנו משרתים את אזרחי המדינה. אין דרך להוריד את יוקר המחייה בלי להתעמת עם אותם גורמי כוח בחברה הישראלית".