סגור
גן ילדים מעון ילדים של נעמ"ת בתל אביב
גן ילדים בתל אביב (צילום: בלה ארביב)

בלי חינוך ופינוי אשפה: הבוקר - שביתה ברוב הערים הגדולות במחאה על קרן הארנונה

תל אביב, חיפה - אבל לא ירושלים: רוב הרשויות הגדולות שובתות במחאה על כוונת הממשלה לאשר את קרן הארנונה; אתמול תקף שר האוצר את ראשי הערים: "הם נלחמים במי שרוצה להוזיל את הדיור"; ברחבי הארץ נערכו הפגנות נגד קרן הארנונה

ראשי רוב הרשויות הגדולות משביתים היום את כלל השירותים המוניציפליים במחאה על קרן הארנונה. השביתה הוכרזה על ידי השלטון המקומי אתמול, אחרי ישיבת חירום שקיים. השביתה כוללת את הגנים, שירותי העירייה, הוועדות לתכנון ובנייה, פינוי האשפה ושירותים נוספים. באשר לבתי הספר, רבים מהשירותים הכרוכים בהפעלתם, כגון ניקיון, הסעות ומזכירות, לא יפעלו, ולכן גם הם שובתים.
.
בעיר הבירה ירושלים ובאשקלון הודיעו כי לא ישתפו פעולה עם השביתה, אך אלה הערים ששובתות: תל אביב-יפו, חיפה, באר שבע, חולון, אשדוד, ראשון לציון, מודיעין, אשדוד, פתח תקווה, רמת גן, גבעתיים, כפר סבא, הרצליה, רעננה, רמת השרון, נשר, רמלה, בית שאן, טבריה, קריית אונו, אור יהודה, שוהם, קדימה צורן, גני תקווה, עמק יזרעאל, יקנעם, מטה אשר, המועצה האזורית גלבוע והמועצה האזורית דרום השרון. במועצת חוף כרמל סירבו בתחילה לספק תשובה חד-משמעית, אך בהמשך הבהירו שיצטרפו לשביתה.
לפי הודעת עיריית ת"א-יפו ההשבתה כוללת את השבתת מערכת החינוך העירונית, כולל צהרונים בבתי הספר וגנים, למעט החינוך המיוחד. הבגרות במתמטיקה תתקיים כמתוכנן. מרכזים קהילתיים, קאנטרים עירוניים, מוסדות תרבות וספריות עירוניות ומרכזי הצעירים יושבתו. כמו כן, יבוטלו אירועים עירוניים ולא תהיה קבלת קהל בשירותים המוניציפאליים "עד להודעה חדשה.
באשקלון וביבנה הסבירו כי הם אינם מוכנים להשבית את מערכת החינוך, וראש העיר אשקלון תומר גלאם אמר: "אנחנו לאחר מבצע 'מגן וחץ', במהלכו תלמידי אשקלון לא שהו במסגרות חינוכיות מספר ימים, ואין זה הזמן להוסיף ולהכביד גם על ההורים וגם על התלמידות התלמידים בימים נוספים של היעדרות וחוסר ודאות". בעיריית יבנה הסבירו גם כן כי בשל המבצע העיר "תצטרף למחאה הצודקת", מלבד מערכת החינוך והחינוך המיוחד.
ההצעה של האוצר להקמת קרן הארנונה מורכבת משני חלקים. החלק הראשון הוא גביית העלייה בארנונה העסקית מרשויות עשירות, והשני הוא מתן תמריצים לבנייה למגורים ברשויות. ככל שהרשות עשירה יותר, היא תשלם חלק משמעותי יותר מהעלייה בארנונה העסקית.
ההודעה על שביתה כללית מגיעה אחרי דיון סוער שנערך אתמול בוועדת הכספים סביב קרן הארנונה. במהלך הדיון התברר כי השלטון המקומי נסוג בו מההסכמות העקרוניות שהושגו עם האוצר בסוף השבוע האחרון. חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי אמר כי "ההסכמות הושגו בכך שהצמידו לנו אקדח לרקה, האמירה שלנו היא ברורה לחלוטין, אנחנו מתנגדים לחוק הזה". עוד אמר ביבס: "כל נסיון להציג כאילו יש פה הסכמה היא לא נכונה, מטרת החוק לייצר קופה קטנה עבור אנשי האוצר שהתכלית שלה היא שוד של הקופה הציבורית". ביבס גם התייחס לטענה כי החוק נדרש לפתרון משבר הדיור וכתב "החוק הזה לא יתרום בשום צורה לפתרון משבר הדיור, ואין זה מתפקיד הרשויות המקומיות לדאוג למקורות תקציביים לפתרון משברים לאומיים".
ראש המועצה האזורית גזר, רותם ידלין, אמרה לכלכליסט: "בסוף השבוע קיבלנו פניות רבות של אזרחים שהבינו שהשירותים שהם מקבלים הולכים להיפגע, וזה מה שחייב אותנו להמשיך במאבק".
הדיון הסוער התאפיין בהתבטאויות חריפות של ראשי הערים. כך לדוגמה, ראש עיירית רמת גן, כרמל שאמה הכהן, אמר: "כל ראש עיר צריך להתחיל לעצור ממחר את היתרי הבנייה. איך אממן את תיכון לוסטיג (תיכון חרדי ברמת גן - ש"ט)? למה אנחנו צריכים להמשיך ולממן את התיכון הזה? ולמה לממן את ישיבת ההסדר? יגידו לי למה אין מתנ"ס לתושבים אבל מבנה אדיר יש לישיבה". שאמה הכהן ורז קינסטליך, ראש עיריית ראשון לציון, הכריזו שהם פורשים מפורום ה-15 (פורום הערים העצמאיות) עד שיוחלט על שביתה.
גם ראש עיריית הרצליה, משה פדלון, שלח מכתב לראש הממשלה נתניהו בו התריע מפני "סירוב המוני של תושבי העיר הרצליה לשלם ארנונה". בדיון אמר פדלון כי הוא הפסיק להיפגש עם יזמים, וכי הוא לא מעוניין לפתח את העיר אם הכספים אחר כך יילקחו ממנו. עוד אמר פדלון: "אני מודיע לכם כי אני מתחיל לעזוב את העבודה בארבע כדי ללכת לראות את הנכדים שלי". לאחר מכן הוא אמר כי יפסיק תקצוב של תיכון דתי.
ראש עיריית אילת, אלי לנקרי, אמר בדיון: "העיר תקרוס. הפכו אותנו לעיר עשירה שמשלמת את המדרגה הגבוהה ביותר, בזמן שיש לנו גירעון מצטבר של 90 מיליון שקל, בזמן שאנחנו אחרונים במדד היציבות הכלכלית".
גפני, שתיכנן להתחיל בהקראת החוק ולהצביע עליו, נאלץ להסתפק בהצבעה על איחוד הסעיפים. המשמעות היא שהוחזרו לחוק קרן הארנונה הסעיפים שפוצלו ממנו בדיון בוועדת הכנסת, וכעת יהיה אפשר לאשר את החוק כולו במסגרת חוק ההסדרים. עם זאת, גפני דרש מהאוצר להגיע לדיון הבא עם כל הנתונים "ולדבר אמת", כך שיוכלו לברר את הוויכוחים בין האוצר לבין השלטון המקומי לגבי השפעת הקרן על כל רשות ורשות.
למרות העובדה שהשלטון המקומי חזר בו מההסכמות, ההערכה הרווחת היא כי חוק קרן הארנונה יעבור בסופו של דבר במסגרת חוק ההסדרים, זאת מכיוון שאין לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' יכולת פוליטית לחזור בו מהחוק, שמהווה נכון לעכשיו את הרפורמה הבולטת ביותר בחוק ההסדרים שהוא מביא לצד תקציב המדינה הקרוב.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' קיים אתמול בערב מסיבת עיתונאים בה תקף את ראשי הערים: "אני נלחם בשבילכם, בשביל כולנו, כדי שהילדים שלנו יוכלו לרכוש דירות, כדי שנוכל להוריד משמעותית את יוקר המחיה והדיור – ולצערי, חלק מראשי השלטון המקומי וראשי הערים נלחמים בכם, בנו, בכל מי שרוצה להוריד את יוקר הדיור". במקביל נערכו ברחבי הארץ הפגנות נגד קרן הארנונה.
לפני מסיבת העיתונאים צייץ סמוטריץ' בתגובה להכרזה של חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי, על השביתה: "חבל חיים שאין לך אומץ לגלות מנהיגות ולהודות שביום חמישי הגענו איתך להסכמות על החוק ועל הנוסחאות שלו". שר האוצר האשים את ביבס כי "אתה נכנע לחברים שלך ברשויות החזקות, ואין לך אומץ להתייצב מאחורי ההסכמות שחתמת אליהן, אני לא מתכוון להיכנע".