סגור
ה קרקע ב שכונת נאות פרס ב חיפה חדש
בנייה בחיפה. "היזם מדמם כספים ולא יכול לעמוד בזמנים" (צילום: אלעד גרשגורן)

בדיקת כלכליסט
לא רק קרן הארנונה: המדינה מסרסת את ועדות התכנון המקומיות

ועדות מקומיות עם בעיות אכיפה או עררים רבים "נענשות" על ידי שלילת יכולתן לאשר תוכניות בנייה. המדינה מסרבת להחזיר להן סמכויות, ומשך הבנייה מתעכב

לניסיון להחליש את הרשויות המקומיות באמצעות הקמת קרן הארנונה מצטרף תהליך מתמשך של המדינה לעיקור הסמכויות מוועדות התכנון המקומיות. אם בשנת 2018 היו ל־24 רשויות ועדות תכנון עצמאיות, כיום יש רק 15. המשמעות היא הארכה משמעותית של משך הזמן הארוך ממילא שבו תוכניות בנייה מאושרות.
בין הרשויות ש"נענשו" ובוטל מעמדן כוועדה עצמאית ניתן לציין את הרצליה, רעננה, קריית טבעון, נס ציונה, חיפה ורמת חובב. על ערים אלה הופעלה למעשה סנקציית ביטול ההסמכה ע"י מינהל התכנון בשל טענות לבעיות אכיפה או אי־סדרים בהתנהלותה. אך גם אם כאלה התגלו, לדברי העיריות כל ניסיון לתקן את הבעיות ולהשיב את ההסמכה נכשל.
תיקון לחוק התכנון ובנייה מ־2014 מאפשר לשר האוצר לקבוע כי ועדות מסוימות לתכנון ולבנייה, שיש להן תוכנית מתאר, יקבלו סטטוס של ועדה עצמאית. כך, ערים אלה יוכלו לאשר כל תוכנית התואמת את הוראות תוכנית המתאר שכבר אושרה. הסכמה זאת מעניקה לוועדה המקומית סמכויות "עוקפות" ועדה מחוזית. מבחינת הערים מדובר כמובן בסטטוס יוקרתי, ביטוי של עצמאות, אבל בפועל גם בקיצור משך זמן קידום תוכניות גדולות. הפריבילגיה הזאת ניתנת לתקופה של חמש שנים בלבד ומותנית בהארכה. 15 הערים שלהן יש עצמאות בוועדות המקומיות הן: חולון, קריית אונו, תל אביב־יפו, מודיעין, שוהם, גבעת שמואל, יבנה, נתניה, דרום השרון, עמק חפר, ראשון לציון, הוד השרון, באר שבע, נתיבות, קצרין.
חיים מלמן, מהנדס העיר רעננה, מעיד שביטול ההסמכה יצר עבור העירייה והיזמים קושי רב: "חשיבות ההסמכה עבור הוועדה המקומית היא רבה", אומר מלמן, "היא מקבלת את סמכויותיה של הוועדה המחוזית בכל מה שקשור להכנת תב"עות, תוכניות מפורטות ולא מפורטות. זה אומר שאנחנו מייצרים סוג של וודאות, שזה מרכיב מאוד חשוב בכל מה שקשור לאישרור של הוצאת וקבלת היתר בנייה. ברגע שההסמכה נלקחת מהוועדה המקומית ועוברת לוועדה המחוזית אנחנו נכנסים ללוחות זמנים אחרים. המשמעות היא שאנחנו מאריכים קידום התוכנית לפחות בשנה־שנה וחצי. האינטרס שלנו ושל היזמים לפיתוח, נפגע".
בחודש מאי 2022 הגיעה לידי "כלכליסט" חוות דעת של יו"ר ועדת הערר המחוזית חיפה, עו"ד מיכל הלברשטם, לפיה תפקוד הוועדה המקומית חיפה לקוי. המסמך ממחיש מעט את הסיבות שבגללן איבדה הוועדה המקומית חיפה את סמכותה כוועדה עצמאית: "יש אי־בהירויות בתוכניות וקושי להסביר את שיקולי קבלת ההחלטות. חלק מבדיקות הרישוי שגויות, עררים רבים מוגשים בשל אי־קבלת החלטה, יש הרבה טעויות ושגיאות בהחלטות, יש השפעות פוליטיות על קבלת ההחלטות, תחושה של אי־סדר בוועדה, סיבות פוליטיות מונעות קבלת החלטות. יש לשוב ולשקול את סמכויותיה של הוועדה. לא מומלץ להמשיך לאפשר את קיומה של הוועדה כעצמאית מיוחדת".
ההמלצה של הלברשטם נתקבלה, ומאז נובמבר 2022 אין לוועדה המקומית לתכנון ובנייה של העיר חיפה סמכויות של וועדה עצמאית. אדריכל חיפאי יודע לתאר את המשמעויות הנילוות לשינוי: "אני מטפל עכשיו בהליך סטנדרטי של הכנת תב"ע באזור מתפתח ליד הרכבת, רכבל ומנהרות הכרמל, אזור המיועד לפי תוכנית המתאר של העיר ל־10 קומות המשלבות מסחר תעסוקה ותעשייה. חשוב להבין שכדי שיזם יממן פרויקט כזה הוא חייב ליווי והכנסה צפויה. הבעיה היא שהוא לא מסוגל להתחייב לגורמים המממנים על זמנים. בפברואר כבר היו כל המסמכים באגף הנדסה ונמצאו תקינים, אך כמובן לא נקלטו כי אין לוועדה המקומית סמכות וגם אין צפי לדיון. בינתיים היזם מדמם כספים ולא יכול לעמוד בזמנים להם התבקש שהיו כתובים בהסכם.
ההסמכה של הוועדה המקומית ב"ש ניטלה בנובמבר 2020 והוחזרה, אחרי מאמצים רבים, כעבור כשנה. אדר' תמר פוריה, מהנדסת העיר ב"ש, מספרת: "ברגע שניטלה ההסמכה מתחיל מחול שדים, כי יש תוכניות שעברו בסמכות מקומית וצריך להחזיר אותן למחוזית", אומרת פוריה, "ואז יש עוד דיונים, עוד החלטות ועוד השלמות של תנאים. לפעמים הוועדה המחוזית מאמצת את מה שהמקומית המליצה עליו, ולפעמים היא מוסיפה תנאים. משרד הפנים הצהיר בזמנו על רצון לביזור סמכויות, בפועל, הדברים רק הולכים אחורה".
בועז גמליאל, מהנדס העיר נס ציונה וחבר ועד איגוד מהנדסי הערים, מסביר כי מאז שנלקחה ההסכמה לוועדה המקומית באוגוסט 21, העיר תקועה: "ההסמכה שלנו נתקעת על כך שמשרד הפנים לא מינה לנו נציג שר (מתאריך 1.8.2015 נדרש כי בטרם תוסמך ועדה לעצמאית ימונה לה נציג שר בעל דעה מייעצת — ג"נ). עברה חצי שנה ועדיין לא קיבלנו את ההסמכה. מדובר בבעיה ברמה ארצית".