סגור

הגנה או הזדמנות? גידור מטבע צריך להיות חלק בלתי נפרד מה-DNA של כל חברה

תנודתיות המטבעות מאיימת על רווחיות ותזרים אך גם מציעה כלי ניהול סיכונים חכם לחברות שיודעות לפעול נכון

בחצי שנה האחרונה הדולר ירד ביותר מ-14%. עבור לקוחות פרטיים זו אולי עוד כותרת בעיתון, אבל עבור חברות המתנהלות במטבע חוץ מדובר בעלות מיידית שעלולה לאיים על הרווחיות ועל התזרים שלהן. למרות זאת, לא מעט חברות בישראל ממשיכות לפעול ללא אסטרטגיית גידור סדורה במטבע חוץ.
הסיבה לכך נעוצה לרוב בתחושת הביטחון ש"יהיה בסדר", שהמטבע יחזור לרמה שלפיה תכננו את התקציב שלנו ושגידור הוא פעולה טכנית שנעשית בבנק בלבד. חשוב לזכור שגידור אינו מוצר מדף שזמין לנו בבנק בעת הצורך, אלא כלי אסטרטגי אמיתי שנבנה במיוחד לפי הצרכים של כל חברה. הוא חייב להתחשב באופי הפעילות, בהסכמים עם הלקוחות ובתזרים הכספי. מטרת הגידור היא לא לבלום את העסק אלא להפך, לתת לו בסיס יציב שיאפשר להמשיך קדימה בביטחון גם כשיש תנודות חדות בשוק.
כשחברה מפקידה את יתרות המזומנים שלה בפיקדון היא לא עושה זאת מתוך צפי למשבר אלא מתוך רצון להפיק ערך מהכסף הפנוי, ליהנות מתשואה ולהגדיל את התזרים. באותו אופן פועל גם קיבוע שערים במסגרת אסטרטגיית גידור, הוא אינו ניסיון לנבא את העתיד אלא צעד שנועד להעניק יציבות לפעילות העסקית. בשנים האחרונות חווינו תנודות חריפות בשווקים, שנבעו מגורמים שונים כגון מגפת הקורונה, מלחמות וסכסוכי סחר בין מעצמות, וכל שינוי חד בשערי המטבע עלול להיות ההבדל בין רבעון יציב שמתנהל על פי התכנון לבין מציאות שמכריחה את החברה לעצור ולחשב מסלול מחדש. רק בחצי שנה האחרונה שער הדולר הספיק לגעת ב-3.82 וגם ב-3.25.
1 צפייה בגלריה
מורן שוימר אוהבי אלטשולר שחם פייננשל סרביסס
מורן שוימר אוהבי אלטשולר שחם פייננשל סרביסס
מורן שוימר אוהבי
(צילום: רמי זרנגר)
קחו לדוגמה חברת הייטק שגייסה כסף לתקופת פעילות של שנתיים כשהדולר עמד על 3.75 שקל לדולר, אם בתוך חודשים ספורים הדולר יורד ל-3.5 שקלים לדולר המשמעות היא שהתקציב יספיק לה לשנה וחצי בלבד. במצב כזה החברה עשוי להתמודד עם קושי בהרחבת צוות הפיתוח, עם צורך לצמצם גיוסי עובדים או להקדים את סבב גיוס הכספים הבא. בזירה העסקית רואים פעמים רבות את הפער בין חברות שמזהות מראש את החשיפה שלהן למטבע חוץ ובונות מנגנון הגנה מתאים לבין חברות שנאלצות להתמודד עם ההשלכות רק לאחר שהתנודתיות כבר פגעה בהן. אסטרטגיית גידור נכונה לא מתיימרת לתזמן את השוק, מטרתה היא לצמצם אי ודאות, לשמר שולי רווחיות לאורך זמן ולאפשר תכנון קדימה.
חשוב להבין כי לעיתים מטבעות מגיעים לשיאים חד פעמיים וקיבוע בזמן של שער עתידי לתקופה ארוכה עלול להיות הזדמנות שלא תחזור על עצמה. בשנה וחצי האחרונות ראינו שיאים זמניים שחלפו במהירות אך מי שניצלו אותם באמצעות גידור השיגו עוד חצי שנה של יציבות בפעילות החברה.
בסופו של דבר השאלה איננה אם לגדר אלא איך לעשות זאת בחכמה. חברה שלא מכירה לעומק את החשיפה שלה למטבע חוץ משחקת משחק עם סיכון, וחברה שבוחרת מוצר גידור לא מתאים עלולה לגלות מאוחר מידי ששילמה על פתרון שלא מגן עליה באמת. גם הקשיחות המוחלטת איננה הפתרון, שכן בעולם שבו המציאות משתנה כל הזמן דרושה גמישות שמאפשרת לחברות להגיב ולהתאים את עצמן מחדש. ועדיין, גידור אינו רק מנגנון הגנה פיננסי, הוא גם מסר לשוק ההון, למשקיעים, לבנקים ולעובדים שהחברה יודעת לנהל סיכונים באחריות ובשקיפות. בעולם שבו חוסר הוודאות הפך לנורמה זהו יתרון תחרותי מהמעלה הראשונה שיכול להיות ההבדל בין הישרדות לצמיחה.
אלטשולר שחם פיננשייל סרביסס בע"מ בעלת רישיון מספר 56881 למתן שירות בנכס פיננסי – מורחב, וכן בעלת רישיון לשיווק השקעות. הכותבת בעלת רשיון שיווק השקעות. אין באמור משום ייעוץ ו/או שיווק השקעות ואין באמור משום המלצה בנוגע לכדאיות השקעה בנכסים או מכשירים פיננסיים.
מורן שוימר אוהבי היא מנהלת תחום גידורים באלטשולר שחם פייננשל סרביסס