סגור
גן ילדים מעון ילדים של נעמ"ת בתל אביב
גן ילדים של נעמ"ת בתל אביב (צילום: בלה ארביב)

דעה
התחום הקריטי שמשום מה לא נחשב כעבודה מועדפת

אם עבודה בתחנת דלק חשובה מספיק כדי להיכלל ברשימת העבודות המועדפות המזכות חיילים משוחררים במענק, אזי עבודה בתחום החינוך, שנותנת מענה למחסור הלאומי באנשי חינוך, בוודאי יכולה להיכלל בה גם. הכשרה ייעודית לחיילים משוחררים גם תאפשר להם לרכוש מקצוע שטמון בו פוטנציאל עתידי להתקדם במסלול מקצועי תוך השתלבות בתעסוקה מתגמלת

בצילם של העיצומים וסכנת השביתה המרחפת על גני הילדים ובבתי הספר, על רקע המחסור הלאומי בנשות ובאנשי חינוך, צף ועולה במלוא עוצמתו גם המחסור המתמיד בנשות חינוך למעונות היום, גני הילדים והצהרונים. המשבר הזה רק החריף עם החזרה לשגרת פעילות לאחר הקורונה, כאשר חלק ניכר מהעובדות בחרו שלא לחזור לעבודה.
אין רשות מקומית בישראל שלא מתמודדת עם צורך קבוע בסייעות ובמטפלות. מצוקה זו גורמת למסגרות חינוכיות רבות לפעול בתקינה חסרה או להתפשר על איכות כוח האדם המועסק בהן, על אף הסיכונים היומיומיים הכרוכים בכך לתינוקות ולפעוטות.
נוכח משבר זה, תמוה הקיבעון המחשבתי של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל והסירוב הקבוע בהכנסת משרות בתחום החינוך לרשימת העבודות המועדפות, אשר מקנות למשוחררי צבא מענק ומושכות אליהן צעירות וצעירים אחרי שירותם הצבאי.
ברשימת העבודות המועדפות יכולים כל חיילת וחייל שהשתחררו משירותם הצבאי לבחור בין חקלאות, יערנות ותיירות, שאין ספק בחשיבותם הרבה למשק הישראלי, לצד עבודה בתחנת דלק, מכוני שטיפת רכב או תיקון תקרים. לא ברור כיצד אתגרי העידן הנוכחי לא מאפשרים הרחבת הרשימה גם למשרות בתחום חינוך הגיל הרך. האם מבחינה אסטרטגית תדלוקם של רכבים או תיקון תקרים משמעותי יותר ממתן טיפול וחינוך איכותי לפעוטות?
לממשלה הוצעו - ונדחו - כבר מספר הצעות להכיר בעבודה עם פעוטות עד גיל 3 כעבודה מועדפת ולהוסיף לרשימת ההכשרות לחיילים משוחררים הכשרה ייעודית של מטפל-מחנך מוסמך לגיל הרך. תוכנית ההכשרה תכלול בריאות ותזונה, התפתחות הילד, דרכי הוראה וטיפול, ילדים בסיכון ועוד.
תוכנית ההכשרה והעבודה עם פעוטות תכיר במרכזיותן של המטפלות-המחנכות ותאפשר למשתחררים צעירים לרכוש מקצוע שטמון בו פוטנציאל עתידי להתקדם במסלול מקצועי תוך השתלבות בתעסוקה מתגמלת. התוכנית הזו תקל על המצוקה הקיימת במסגרות החינוך באופן מיידי, ותסייע גם ליצירת עתודה מקצועית לטווח הרחוק.
כמו כן, הפעלת התוכנית הזו עשויה לגרום לשינוי באיכות המטפלים ולהעלות את המודעות לחשיבות החינוך לפעוטות. לתוכנית יש גם ערך מוסף חברתי. המשתחררים מהווים את דור העתיד של ההורים הצעירים. במהלך ההכשרה וההתנסות הם יכירו את רזי ההורות המיטיבה וירכשו ידע ומיומנויות לטיפול בתינוק ובפעוט.
מדינת ישראל נמצאת בעיצומו של משבר אסטרטגי: מחסור במטפלות, סייעות, גננות ומורים. לא נוכל להמשיך ולהתמודד עם המצוקה הזו באותה הדרך שנקטנו בעשורים האחרונים. נדרש שינוי משמעותי מן היסוד. הכללת משרות חינוכיות ברשימת העבודות המועדפות, לצד תוכנית הכשרה בסיסית לחיילים המשוחררים בתחום זה, היא צעד אחד קטן וחשוב מאוד בדרך לשינוי הזה.
איתן פטיגרו הוא ראש מועצת שוהם
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.