סגור

תסתדרו לבד, גם במלחמה: משרד התחבורה ביטל את הרכבות בסופ"ש

המשרד ביטל את הרכבות שתוכננו לסופ"ש - והודיע כי ההשבתה נובעת מהחלטה שהתקבלה במשרד הביטחון; ואולם במשרד הביטחון הבהירו: "לא ביקשנו בשום שלב להפעיל או להפסיק תחבורה ציבורית בשבת"

בוטלו הרכבות שהופעלו מתחילת המלחמה בסופ"ש, אחרי כניסת השבת, לטובת חיילים ואזרחים. במשרד התחבורה טוענים באופן רשמי כי משרד הביטחון הוא האחראי, אך במשרד הביטחון מכחישים.
היום בצהרים (חמישי) פרסמה רכבת ישראל כי בסופ"ש הקרוב יופעלו - אחרי כניסת השבת - שתי רכבות מבאר שבע ועד נהריה, ועוד שתיים מצפון לדרום. כעת רכבות אלה כבר אינן מופיעות בלוח הנסיעות.
במשרד התחבורה פרסמו תגובה רשמית, ומסרו כי ההשבתה בסופ"ש נובעת מהחלטה שהתקבלה במשרד הביטחון: "בהערכת מצב שהתקיימה היום ובעקבות הודעת ראש מערך ההיסעים במשרד הביטחון למשרד התחבורה ובה הבהיר כי אין צורך בהפעלת תחבורה ציבורית בסופי השבוע, וכי משרד הביטחון הוא האחראי להיסעים לחיילים, הוחלט כי התחבורה הציבורית לא תופעל בסופי שבוע עד להחלטה אחרת בהתאם להערכות מצב ולצרכי הביטחון".
במשרד הביטחון מכחישים בתוקף ומדגישים כי ההחלטה לא להפעיל את התחבורה הציבורית היא של משרד התחבורה בלבד: "משרד הביטחון לא ביקש בשום שלב ממשרד התחבורה להפעיל או להפסיק תחבורה ציבורית בשבת. ההחלטות בנושא זה הן רק של משרד התחבורה".
משרד התחבורה התחייב להפעיל רכבות בשבת עם פרוץ המלחמה. לפי הודעת המשרד מה-12 באוקטובר, הרכבות בסופ"ש פועלות במתכונת של "מלא וסע"; כלומר כאשר יש דרישה – הרכבת נוסעת. סידור זה אכן עבד היטב מאז פרוץ המלחמה כשתדירות הרכבות נעה בין אחת ל-2-4 שעות.
לדברי גורם המקורב לנושא: "ההתפתלות של משרד התחבורה בנושא ביטול הרכבות בסופ"ש, כמה שעות אחרי ההודעה שהיא כן נוסעת, מיועדת כנראה להפחית עד כמה שאפשר מצב בו חלילה מישהו יבין שעם ישראל רוצה רכבת בשבת. כל זה בא על חשבון אזרחי מדינת ישראל ועוד במהלך מלחמה".