סגור
מנכ"ל וויז אייר ג'וזף ורדי ושרת התחבורה מירי רגב
מנכ"ל וויז אייר ג'וזף ורדי (מימין) ושרת התחבורה מירי רגב (צילומים: Hollie Adams/Bloomberg , אלכס קולומויסקי)

מנכ"ל וויז אייר יגיע מחר לפגישה מכריעה בישראל

הפגישה עם שרת התחבורה מירי רגב תקבע אם חברת הלואו קוסט ההונגרית תקים בסיס בנתב"ג ותקבל סלוטים מבוקשים שחברות ישראליות רבות עליהם. במשרד התחבורה מנסים לגבש הצעה שתפתה את וויז אייר, אך גם תשמור על תחרות הוגנת מול החברות המקומיות, שכבר איימו לנקוט צעדים

מנכ"ל חברת התעופה ההונגרית וויז אייר, ג'וזף ורדי, צפוי לנחות מחר (ה') בישראל לפגישה דרמטית עם שרת התחבורה מירי רגב ומנכ"ל משרדה משה בן זקן. יחד עם ורדי יגיעו לישראל גם בכירים מהחברה, ביניהם ראש מערך התקשורת אנדרש ראדו, שנערך לדברר את כל התרחישים. הצדדים ייפגשו במטרה לקבל החלטה לגבי התרחבות החברה לישראל, מה היא דורשת ומה היא מציעה בתמורה, כשבשלב זה טרם הוחלט דבר. בסיום הפגישה צפויים הצדדים לצאת בהצהרה רשמית, ותוצאותיה יקבעו אם נקבל הכרזה דרמטית או הבטחה מעורפלת.
התוכנית המקורית של חברת הלואו קוסט הייתה להקים מרכז תפעולי בנתב"ג. החברה מפעילה 35 מרכזים דומים ב-15 מדינות שונות, בהם היא מחנה מטוסים, משכנת צוותי אוויר ואף מפעילה שירותי תחזוקה ותיקון. אבל המרכזים הם רק אמצעי להשגת מטרה, כיוון שוויז אייר מבינה שמטוס על הקרקע אינו מרוויח ורוצה למקסם את מספר הטיסות שהיא יכולה להפעיל. עבור זה מבקשת וויז אייר סלוטים (חלונות המראה ונחיתה) של חברות לואו קוסט שכבר לא עובדות בישראל, כמו ריינאייר ואיזי ג'ט. מדובר בסלוטים מבוקשים שחברות התעופה הישראליות רבות עליהם.
במשרד התחבורה מעדיפים שוויז אייר תקים את המרכז בשדה התעופה רמון ליד אילת, כפי שמקובל בכל העולם, שחברות זרות מקימות בסיס בשדות תעופה קטנים ולא מרכזיים, אך בוויז אייר פסלו את ההצעה על הסף.
אם הצדדים לא יצליחו להגיע להסכמה על מרכז תפעולי, עדיין נשארת אופציה מאוד אטרקטיבית על השולחן: וויז אייר רוצה "חופש תעופה חמישי" שהיא הזכות להטיס נוסעים ומטען בין שתי מדינות זרות בתנאי שהטיסה מתחילה או מסתיימת במדינת הבית של חברת התעופה, ו"חופש תעופה שביעי" - הזכות להטיס נוסעים ומטען בין שתי מדינות זרות לחלוטין, ללא כל דרישה שהטיסה תעבור או תיגע במדינת הבית של חברת התעופה. אם משרד התחבורה יעניק לוויז אייר את חופשי התעופה, היא תוכל להפעיל טיסות מאבו דאבי, שם הפעילה בעבר בסיס ומאז סגירתו לא מוציאה החברה טיסות בין האמירויות לישראל, וגם למדינות הבלקן שנמצאות גבוה בסולם היעדים אליהם וויז אייר שואפת להתרחב.
מה מציעה החברה בתמורה? ברגע שהחברה תגדיל את מספר הטיסות שלה בישראל, היא תעודד תחרות בשוק ובתקווה תוביל לירידה במחירי כרטיסי הטיסה, שבשנה האחרונה הגיעו למחירים מופקעים. בנוסף, בוויז אייר כבר מנפנפים באפשרות לטיסות פנימיות, שבישראל נחשבות ליקרות מאוד ביחס לשאר העולם. בוויז אייר מאמינים שהם יכולים להוזיל את הטיסות לאילת וממנה בעשרות אחוזים.
היבט נוסף וחשוב הוא גמישות בתקופות של מתיחות ביטחונית. כיום, בכל פעם שטילים עפים בישראל, חברות התעופה הזרות נמלטות. אם וויז אייר תקים מרכז תפעולי בישראל וממילא תשכן מטוסים בנתב"ג, ייתכן כי מערך השיקולים שלה ייראה אחרת, והיא תחשוב פעמיים לפני שתבטל טיסות בישראל.
חברות התעופה הישראליות מתנגדות בכל תוקף להתרחבות של וויז אייר לישראל ונערכות לתגובה. לטענתן, הן כפופות לנהלים שונים ומחמירים וכתוצאה מכך צפויות לספוג הפסדים כבדים מההחלטה. על רקע החששות האלו, ועד העובדים של אל על כבר פנה לשרת התחבורה ואיים לנקוט צעדים נגד המהלך.
אפשר להבין את החשש של החברות הישראליות. בניגוד לחברות הזרות, רוב הטיסות של החברות הישראליות ממריאות מטרמינל 3, שבו מסי הנמל גבוהים יותר מטרמינל 1 שממנו פועלות חברות כמו וויז אייר, שהעלויות עבורן יורדות והן יכולות גם להוזיל את כרטיסי הטיסה. בנוסף, החברות הישראליות נדרשות לנהלי בטיחות מחמירים ויקרים יותר ומעסיקות טייסים ישראלים עם מגבלות מחמירות יותר ושפע שעות היעדרות עקב שירות מילואים ותרגילי כשירות.
החברות טוענות כי וויז אייר היא בסך הכל מודל עסקי, וכי כל חברה שמקבלת הנחה במס נמל תוכל לגלגל אותה ללקוח. בחודשים האחרונים ערך משרד התחבורה מספר דיונים בנושא, במהלכם התבקשו גורמי המקצוע לקדם את התוכנית, אך ברשות התעופה האזרחית הביעו הסתייגות מהמהלך ואף התריעו כי מדובר בצעד שיסכן את יציבות ענף התעופה בישראל.
לקראת הפגישה הקרובה מנסים במשרד התחבורה לגבש הצעה אטרקטיבית, כזאת שתפתה את וויז אייר להגיע לישראל ולהוזיל את מחירי כרטיסי הטיסה, אך גם תשמור על יציבות החברות מקומיות ותאפשר תחרות הוגנת.