סגור
מטוס של חברת wizz וויז לואו קוסט
מטוס וויזאייר. החברה תוכל להעסיק טייסים ישראלים (צילום: Bernadett Szabó/Reuters)

וויזאייר תקים מרכז בישראל - והחברות המקומיות זועמות

המהלך של משרד התחבורה להקמת מרכז מקומי לענקית הלואוקוסט, שחזרה לטוס לישראל בסוף השבוע האחרון, יאפשר לה להוריד עלויות ולהוזיל כרטיסי טיסה. חברות התעופה המקומיות חוששות שלא יעמדו בתחרות ומזהירות מהכנסת וויזאייר לנתב"ג 

משרד התחבורה ערך אתמול דיון במטרה להקים מרכז תפעולי עבור חברת התעופה הלואוקוסט ההונגרית וויזאייר, שיאפשר לה להוריד עלויות ולהוזיל מחירים, וחברות התעופה הישראליות זועמות ומתריעות כי המהלך יפגע קשות בענף התעופה המקומי.
ההחלטה על הקמת מרכז תפעולי לוויזאייר התקבלה במסגרת ביקור של שרת התחבורה מירי רגב בהונגריה, שם נפגשה עם מנכ"ל החברה ג'וזף וארדי. תחילה היא נשמעה מופרכת על רקע ביטולי הטיסות של החברות הזרות בארץ, אך בימים אלו היא קורמת עור וגידים ועל פי הצפי וארדי יגיע להגיע לישראל בחודשים הקרובים.
בסיס פעילות של וויזאייר צפוי לכלול האנגר למטוסים, מתקנים המיועדים לצוותי אוויר וטייסים, ואף עלתה אפשרות כי החברה תפעיל טיסות פנימיות בישראל, למשל לאילת. הצעה נוספת היא שהחברה תגייס עובדים ישראלים, אך במידה ותבקש לגייס גם טייסים ישראלים - תעשה זאת באמצעות גורם שלישי עקב סוגיות בירוקרטיה.
בחברות התעופה הישראליות מתקשים לראות במהלך צעד נבון. לטענתן, הן שממילא כפופות לנהלים שונים ומחמירים, צפויות לספוג הפסדים כבדים מההחלטה. בניגוד לחברות הזרות, רוב הטיסות של החברות הישראליות ממריאות מטרמינל 3 בו מסי הנמל גבוהים יותר מטרמינל 1 - ממנו פועלות חברות כמו וויזאייר, שהעלויות עבורן יורדות והן יכולות גם להוזיל את כרטיסי הטיסה. בנוסף, החברות הישראליות נדרשת באופן כללי לנהלי בטיחות מחמירים ויקרים יותר, בין היתר באמצעות מערך אופק לביטחון תעופה ישראלית.
על רקע כל האתגרים האלו, טוענות חברות התעופה הישראליות שהן ממילא מתמודדות עם יותר קשיים והקמת מרכז תפעולי לוויזראייר עלול לקבור את ענף התעופה הישראלי.

בעיה רגולטורית

בנוסף לכל האתגרים, ישנה סוגייה רגולטורית - טייסים שאינם ישראלים לא כפופים להנחיות של הישראלים. לדוגמה, חברה ישראלית מחוייבת לטוס ללונדון עם שלושה טייסים בגלל חישוב שונה של הגבלות שעות הטיסה, בניגוד לחברות זרות שיכולות לטוס עם שניים בלבד.
חברות התעופה המקומיות כבר היום מתלוננות על לחץ על סלוטים בשעות שיא וחוששות שייקחו מהן את חלונות הטיסה כדי לתת לחברות הזרות. מאחר שהביקוש הנוכחי הוא עובדה קיימת, בחברות הישראליות מודאגים שיאלצו אותן לחלוק את הביקוש המקומי עם חברה זרה.
בחברות הישראליות מבינים את ההתלהבות בשוק ואת החלומות של המדינה על חברת תעופה עם מחירים זולים שתפרח בישראל, אך מבחינתן מדובר בתרגיל עסקי שמסכן אותן. לטענתן וויזאייר היא בסך הכל מודל עסקי - חברה שמקבלת הנחה במס נמל ומגלגלת אותו על הלקוח. בענף התעופה אף טוענים שחברות הלואוקוסט בעולם טסות מנמלים משניים ולכן מבקשים להעניק לוויזאייר בסיס בשדה התעופה רמון, במקום להכניס אותה לנתב"ג.
למרות החששות הרבים של החברות המקומיות סביב המהלך, לנגד עיני משרד התחבורה עומדים שני יתרונות משמעותיים. ראשית, הקמת בסיס תפעולי לוויזאייר בישראל צפויה להשפיע באופן ישיר על מחירי הטיסות ולהוזיל אותם. על רקע התייקרות מחירי הטיסות בישראל בשנתיים האחרונות, ייתכן כי המהלך הזה ייזכר לדורות כהשפעה הדרמתית של שרת התחבורה רגב על עולם התעופה המקומי.
יתרון מובהק נוסף הוא התחייבות שמשרד התחבורה מצפה לקבל מוויזאייר כי החברה לא תקפיא את טיסותיה בישראל במקרה של החמרה ביטחונית, כפי עשו וויזאייר וחברות תעופה זרות נוספות מאז תחילת המלחמה באוקטובר 2023.

האוצר לא יפצה נוסעים

הדיון של משרד התחבורה נערך שעות ספורות לאחר דיון בוועדת הכלכלה שעסק בפיצוי הנוסעים שנתקעו בחו"ל בזמן מבצע "עם כלביא", בו החליט משרד האוצר שלא לפצות אותם אלא להסתפק בפיצוי מטעם המדינה - מהלך שמותיר את החברות הישראליות להתמודד לבדן עם אלפי תביעות פיצוי שהוגשו לפתחן. בדיון משרד האוצר דחה את מתווה הפיצוי שהציע משרד התחבורה בטענה כי אין זה בסמכותו או אחריותו לפצות את הנוסעים. על פי המתווה רגב, היא תחתום על הצו שאושר בתיקון חוק טיבי, במסגרתו היא יכולה להגביל את הפיצוי שמעבירות חברות התעופה לנוסעים שנתקעו בחו"ל ליומיים בלבד, 150 דולר ליום, ובמקביל המדינה תפצה את הנוסעים בשלושה ימים נוספים, סך הכל 750 דולר לנוסע.
במשרד התחבורה טענו כי מדובר במריחת זמן, כיוון שבחודש וחצי שעברו מאז המלחמה התקיימו דיונים רבים בין המשרדים סביב הסוגיה, הוצעו מספר אפשרויות ובין היתר עלתה האפשרות כי הפיצוי מטעם המדינה יגיע מרשות שדות התעופה, בתמורה לוויתור על תמלוגים. עוד טוענים שם, כי חברות התעופה אינן שונות מאף חברה ישראלית אחרת שקיבלה פיצוי על הנזקים שהמלחמה גרמה לה, וגם להן יש מחויבות לסייע בגין ההפסדים שנגרמו להם.
בחברות המקומיות מזהירים כי ייתכן שבמבצע הבא לא יהיה צי מטוסים אזרחי ישראלי זמין בשל ההתייחסות "הצינית והמזלזלת" כלפיהן וטוענים שבישראל נותנים לחברות הזרות לעשות ככל העולה על רוחן. ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.
תגובת משרד התחבורה: "בהנחיית השרה רגב ומנכ"ל המשרד, משרדנו בוחן את הסוגיה, במטרה לשפר את השירות לאזרחים, לעודד את התחרות ולהוביל להוזלת מחירים. הבחינה שוקלת בתוכה את כלל ההיבטים המקצועיים והמשקיים, לרבות השפעת המהלך על הצרכנים, על רמת המחירים, על התחרות בענף ועל פעילות חברות התעופה הישראליות. לנגד עינינו עומדים שיפור השירות והרחבת האפשרויות לציבור הנוסעים, תוך שמירה על איזון ראוי בין עידוד תחרות שתורמת להוזלת מחירים לבין תמיכה ביציבותן של החברות הישראליות. החלטה תתקבל לאחר בחינה מעמיקה של הנתונים, בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים".