משרד האוצר מסרב לפצות נוסעים שנתקעו בחו״ל במהלך המלחמה עם איראן
משרד האוצר דוחה את מתווה שרת התחבורה מירי רגב לפיצוי של 750 דולר לנוסע, בטענה שהאחריות אינה של המדינה אלא של חברות התעופה - כמו באירופה. מנכ"ל ארקיע טוען: "אנחנו מתעללים בלקוחות - קודם הם נתקעו בחו"ל, אחר כך לא קיבלו פיצוי ועכשיו אף אחד לא נותן להם תשובות"
ועדת הכלכלה סיימה הבוקר (ב') עוד דיון על פיצוי נוסעים שנתקעו בחו"ל בימי מבצע "עם כלביא" כשהשמיים נסגרו. בעוד משרד התחבורה מנסה להציג שלל אפשרויות ואף מתווה שכולל השתתפות של המדינה, במשרד האוצר מסרבים להשתתף בפיצוי וחברות התעופה מדווחות על אלפי תביעות שמגיעות אליהן מאז תחילת המשבר: "אנחנו מתעללים בלקוחות", אמר מנכ"ל ארקיע, עוז ברלוביץ בדיון "קודם הם נתקעו בחו"ל, אחר כך לא קיבלו פיצוי ועכשיו אף אחד לא נותן להם תשובות".
על פי המתווה של שרת התחבורה, מירי רגב, היא תחתום על הצו שאושר בתיקון חוק טיבי, במסגרתו היא יכולה להגביל את הפיצוי שמעבירות חברות התעופה לנוסעים שנתקעו בחו"ל ליומיים בלבד, 150 דולר ליום, ובמקביל המדינה תפצה את הנוסעים ב-3 ימים נוספים, סך הכל 750 דולר לנוסע.
משרד האוצר דחה את המתווה בטענה כי אין זה בסמכותו או אחריותו לפצות את הנוסעים. במשרד התחבורה טוענים כי מדובר במריחת זמן, כיוון שבחודש וחצי שעברו התקיימו דיונים רבים בין המשרדים סביב הסוגיה, הוצעו מספר אפשרויות ובין היתר עלתה האפשרות כי הפיצוי מטעם המדינה יגיע מרשות שדות התעופה, בתמורה לוויתור על תמלוגים. עוד טוענים שם, כי חברות התעופה אינן שונות מאף חברה ישראלית אחרת שקיבלה פיצוי על הנזקים שהמלחמה גרמה לה, וגם להן יש מחויבות לסייע בגין ההפסדים שנגרמו להם.
במשרד האוצר כאמור מסרבים למתווה וטוענים כי האחריות אינה של המדינה. לטענת האוצר, התיקון לחוק טיבי, שאושר בפברואר 2025, כבר צפה את התרחיש וקבע כי הסמכות בידי שרת התחבורה והיא זו שצריכה לחתום על הצו שקבוע בחוק ולקבוע את מספר ימי הפיצוי להם יהיו הנוסעים זכאים, לכן המתווה כלל לא בסמכות האוצר ומשרד התחבורה הוא זה שצריך לקחת אחריות על האירוע.
עם זאת, באוצר מבהירים כי בשום תרחיש המימון לא יגיע מהמדינה - אלא מחברות התעופה עצמן, כפי שנקבע בחוק וגם מקובל בחוק האירופאי. למרות שבניגוד לישראל, באירופה לא מתמודדים עם טילים על בסיס יומי, במשרד האוצר מבהירים כי גם באירופה חברות התעופה מתמודדות עם אתגרים כמו שביתות ועדי עובדים, מזג אוויר קיצוני ואפילו הרי געש מתפרצים, וגם שם מקובל כי רק חברות התעופה מפצות את הנוסעים.
יו"ר הוועדה ח"כ דוד ביטן טען כי החלטת האוצר אינה סבירה וביקש כי ראש הממשלה יתערב בנושא בהקדם וימצא פתרון למתווה הוגן. ביטן נזף בנציגי האוצר שלטענתו מגלגלים את האחריות לצרכנים ולמשרד התחבורה: "נראה לך סביר כגוף מקצועי שמשרד האוצר לא רוצה לפצות אף אחד? מה העלות התקציבית שהצגתם לשר? לעמדתו המדינה לא אחראית למה שקרה? שאזרחים נתקעו בחו"ל? זו גם עמדת שרת התחבורה? את העובדים אתם מפצים ואת כל המשק, רק לא את חברות התעופה ואזרחים שנתקעו?".
ממשרד האוצר נמסר: לאורך כל תקופת המלחמה פעל המשרד לתמוך בפעילות המשק וגיבש מתווים מרחיבים מאד ובמרכזם מתווה סיוע לעסקים ולעובדים. בתחילת שנת 2025 אושר בקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק שירותי תעופה שנועד להסדיר את נושא הפיצוי לנוסעים במצבים מיוחדים והסמיך את שרת התחבורה באישור הכנסת לקבוע בצו את הפיצוי לנוסעים שיינתן על ידי חברות התעופה בהתאם למאפייני המצב המיוחד. על משרד התחבורה לבחון את קידום הצו בהתאם לאמור בחוק".






























