סגור
אבא ובת ב כניסה ל בית ספר יסודי ב פתח תקווה 6.11.23
בית ספר בפתח תקווה (צילום: ריאן פרויס)

זעם על החזרה למסגרות החינוך בהתרעה קצרה: "אי אפשר לפתוח בלחיצת כפתור"

סמוך לחצות הודיע צה"ל על הסרת ההגבלות של פיקוד העורף האוסרות על קיום פעילות חינוכית. ברשויות ובמוסדות החינוך תוקפים: "משרד החינוך מקבל ציון אפס במנהיגות", נמסר מאיגור מנהלי בתי הספר. מרכז השלטון המקומי: "חוסר אחריות שמשקף את הניתוק מהציבור"

צה"ל הודיע הלילה (בין ראשון לשני) סמוך לחצות על הסרת ההגבלות של פיקוד העורף האוסרות על קיום פעילות חינוכית, שעליהן הוחלט לפני המתקפה האיראנית על ישראל - אבל לרשויות לא ניתנה התרעה מוקדמת על כך, וברובן לא ניתן היה לפתוח במועדן את המסגרות, ובהן "בית הספר של החגים".
ההחלטה עוררה ביקורת במוסדות החינוך וברשויות המקומיות. מאיגוד מנהלי בתי הספר "מנהיגים" נמסר ש"משרד החינוך מקבל ציון אפס במנהיגות". לטענת האיגוד, "ההודעה באישון לילה על פתיחת מסגרות החינוך בלי שהמסגרות ערוכות לכך, תוך זריקת אחריות מהאחד לשני - פיקוד העורף למשרד החינוך, ומהם לרשויות המקומיות, מעידה על חוסר אכפתיות וחוסר הבנה על איך בנויה המערכת".
מהאיגוד נמסר עוד כי "הודעת משרד החינוך לפנות בוקר, לפיה ניתן לחזור לפעילות מלאה, גובלת בחוסר הבנה של ניהול מערכות חינוך ומי שקיבל אותה ככל הנראה לא באמת חי את המערכת. כך השאירו הורים, תלמידים וסטודנטים, כמו גם את מנהלי בתי הספר והצוותים החינוכיים, מתוסכלים וחסרי אונים".
מאיגוד מנהלי מחלקות החינוך נמסר: "ההנהלה מביעה צער וכעס על דרך קבלת ההחלטה לפתוח בחיפזון את מערכת החינוך. אם מישהו חושב שאין מחיר להפעלת מערכת החינוך בלחיצת כפתור, הוא טועה". לטענם, "זמן ההתארגנות לפתיחת המוסדות של מערכת החינוך איננו בלחיצת כפתור. מדובר על גיוס צוותים, בדיקה שיש הסעות אבטחה והזנה. מערכת החינוך תפעל הבוקר ברשויות רבות, אבל במחיר כבוד מנשוא, של לחץ, כעס ותסכול".
במרכז השלטון המקומי אמרו: "פתיחת מסגרות חינוך דורשת התארגנות והערכות מסודרת, הכוללת הפעלת צוותי חינוך, הסעות, הזנה ועוד. זה לא נעשה בלחיצת כפתור, ודורש זמן התארגנות מראש. הנחתת הודעות באמצע הלילה, מבלי לתאם עם השלטון המקומי, זה חוסר אחריות ומשקפת את הניתוק מהציבור. הרשויות המקומיות צריכות להתמודד עם השלכות ההחלטה וזריקת האחריות. השלטון המקומי פועל במהירות בכדי לחזור לשגרת פעילות כמה שיותר מהר עבור התושבים".
ראש עיריית גבעתיים רן קוניק כתב בפוסט ב-X: "פיקוד העורף הודיע ב-1 בלילה ש'חוזרים ללימודים מלאים', איזה יופי, והרשויות המקומיות? כרגיל, תסתדרו לבד. בכל מקרה, עושים כעת מאמץ לפתוח את המסגרות בשעה 10:00, כל גן לפי יכולתו, עם הבאת אוכל מהבית כי ההזנה בוטלה להיום. גם על הבתי ספר והחינוך המיוחד עובדים. נעדכן בקרוב".