סגור
חינוך בית ספר כיתה בחינוך הממלכתי
תלמידים בכיתה (צילום: תומי הרפז)

הבלבול אחרי הסרת ההגבלות ברגע האחרון: אלו הרשויות בהן תתקיים פעילות חינוכית היום

סמוך לחצות, פחות מ-24 שעות אחרי המתקפה האיראנית, הודיע צה"ל שהוחלט על הסרת הגבלות פיקוד העורף - אך בשל ההתרעה המאוחרת בכמה ערים לא ייפתחו המסגרות. בי-ם יפעלו המסגרות מ-10:00, בבת ים וחולון ייפתחו רק בשלישי. בחיפה וב"ש הודיעו בלילה שלא ייפתחו המסגרות, אך חזרו בהם

צה"ל הודיע הלילה (בין ראשון לשני) סמוך לחצות על הסרת ההגבלות של פיקוד העורף האוסרות על קיום פעילות חינוכית, שעליהן הוחלט לפני המתקפה האיראנית על ישראל - אבל לרשויות לא ניתנה התרעה מוקדמת על כך, וברובן לא ניתן היה לפתוח במועדן את המסגרות, ובהן "בית הספר של החגים". ההגבלות, שכללו גם איסור על התקהלות של יותר מ-1,000 בני אדם, הוסרו בחצות.
במשרד החינוך אמרו ש"בית הספר של החגים" ייפתח ב-09:00 בבוקר, ושהחזרה לפעילות תהיה הדרגתית, אבל בפועל ברוב חלקי הארץ הילדים נותרו בבתים. גורמים ברשויות המקומיות זעמו הבוקר: "איך ניתן לפתוח מערכת חינוך מחצות להבוקר? זה לא לחיצת כפתור, הם לא למדו כלום מתקופת הקורונה שבה החליטו בכל יום על מתווה אחר בלי זמן תגובה. הטרלול והסחרור של המערכת הם הזיה, ההורים משגעים את המוקד מאמצע הלילה ומצפים לפתיחת המסגרות".
בעכו אמנם הודיעו הבוקר כי המסגרות החינוכיות בעיר יפעלו כרגיל, אך ברוב חלקי הארץ ההתרעה הקצרה לא אפשרה כאמור את פתיחתן במועד. ראש העיר גבעתיים, רן קוניק, מחה: "פיקוד העורף הודיע בלילה שחוזרים ללימודים מלאים. איזה יופי, והרשויות המקומיות? כרגיל - שיסתדרו לבד. בכל מקרה, עושים מאמץ לפתוח את המסגרות בשעה 10:00, כל גן לפי יכולתו, עם הבאת אוכל מהבית כי ההזנה בוטלה להיום. גם על בתי הספר והחינוך המיוחד עובדים".
עיריית ירושלים הודיעה כבר במהלך הלילה כי כל הפעילויות החינוכיות בעיר יחזרו לסדרן החל מ-10:00 בבוקר; בחיפה ובבאר שבע הודיעו בלילה שלא ייפתחו המסגרות, אך חזרו בהן והחליטו לפתוח אותן ב-10:00 - וכך הוחלט גם ברעננה, הוד השרון, כפר סבא, חדרה, הרצליה, רמת גן, נהריה, רעננה, רחובות, ובראשון לציון; עם זאת, ברוב המקומות ייפתחו המסגרות ללא היסעים וללא הזנה, בשל ההתרעה המאוחרת. באופקים וערד יחזרו המסגרות בשעה 09:00, בחוף כרמל חלק ב-09:00 וחלק מחר ובמרחבים ב-09:30 וב-10:00.
קריית שמונה עדכנה את תושביה, שנמצאים במוקדי פינוי שונים ברחבי הארץ, על חידוש הפעילויות החינוכיות למפונים באילת, נתניה, ירושלים, תל אביב וטבריה. מנגד, בחולון ובת ים הודיעו כי לא ייפתחו המסגרות בשל השעה המאוחרת בה ניתנה ההנחיה.
דוגמה אחת מתוך רבות לכאוס שנוצר: נכון לשעה 7:30 בבוקר לא הודיעו לילדי בית ספר בשכונת יד אליהו בתל אביב על צפי פתיחת הקייטנה היום, אם בכלל. ל"בית הספר של החגים" רשומים 765,000 ילדי גן ותלמידי עד כיתה ג', עבור ילדי המפונים הפעילות והמסגרות הן מהגן עד י"ב.
באשכול גנים בתל אביב, שבו פועלת הקייטנה באמצעות מפעיל פרטי, הודיעו כי הקייטנה תיפתח ב-10:00 בבוקר - אבל ללא ארוחת צהריים. הם הסבירו כי "לא מתאפשרת הזמנת אוכל מספקי המזון בהתראה כה קצרה". בעקבות זאת, החליטו ההורים על הזמנת פיצות לילדי הקייטנה.
בצבא הודיעו אתמול על הארכת ההגבלות עד היום ב-23:00, אך הצעד נעשה בעיקר לאור היבטי הגנה - כדי לוודא שהמתקפה האיראנית הסתיימה. בעקבות הערכת מצב, החליטו בצבא להסיר את ההגבלות ולשנות את מדיניות ההתגוננות. "במסגרת השינויים הוחלט על חזרת הפעילויות החינוכיות בכל רחבי הארץ. באזורי קו העימות ועוטף עזה יתאפשרו פעילויות חינוכיות בכפוף להגבלות", נמסר. "כמו כן, הוסרה הגבלת ההתקהלות באזורים הנמצאים במדיניות ירוקה".
הנחיות פיקוד העורף הביאו גם לביטול הפעילות של התלמידים המפונים וכן טיולים של עשרות אלפי חניכי תנועות הנוער. גם מעונות היום, קייטנות הצהרונים וכלל הפעילויות החברתיות במתנ"סים בוטלו. ההנחיות הובילו גם לביטול אירועי תרבות ובכללם ההופעה של עומר אדם שתוכננה להיערך הערב בפארק הירקון בתל אביב. לא ברור אם היא תתקיים.
ההגבלות הביאו הורים רבים להיעדר מעבודתם אתמול - מאחר שלא מצאו מסגרת לילדים. שירי דדון (48), אמא לשני ילדים מירושלים, הייתה אחת מהם. דדון סיפרה אתמול כי שני ילדיה היו ערים במשך כל הלילה בגלל הלחץ מהמצב. "זה היה קשוח. הילדים שלי לקחו את זה קשה מאוד. הייתה המון חרדה. הילדים נרדמו רק ב-04:00 בבוקר, וכל היום הם היו חסרי סבלנות", אמרה. "תוך כדי זה הייתי צריכה לנקות לפסח, להעסיק אותם, להתעדכן בחדשות כדי להבין מה קורה. מחר בינתיים אין מסגרות. זה טיפשי בעיניי. מה הבעיה להחזיר את מסגרות החינוך אם האיום הוסר והכול תקין? למה נתב"ג יכול לעבוד ומסגרות החינוך לא? עוד יום כזה בשבילי זה קשוח ממש, לא יודעת איך אשרוד".
דרור, אב לשתי בנות מחיפה, הוסיף אתמול: "לוקחים עוד יום של הגברת ערנות מחשש שלא יקרה כלום, ואת זה אנחנו ההורים משלמים - לא הולכים לעבודה כבר יומיים, זה ממש מיותר. נשארים עם הילדים בבית בלי קייטנות פסח ומסגרת חינוכית, והכול בגלל חשש שלא ממש ברור. זה מאוד מבאס להתחיל ככה את החופשה של פסח עם הילדים".
שרית ישנה בלילה בין שבת לראשון עם שלושת ילדיה בממ"ד בקריית אתא. "בערב שלפני התקיפה קיבלנו הודעה מהגננת שעל פי הנחיות פיקוד העורף אין גני ילדים. הבנו שהולכת להיות מתקפה של האיראנים נגד ישראל באזורים שונים, ואיש לא מסתכן. למזלנו לא היו שום אזעקות בגזרה שלנו", ציינה אתמול. "קמנו בבוקר, ראינו שהעסק די מאחורינו, ושמחנו מאוד. הילדים נשארו איתי אתמול בבית, מחר בעלי ישמור עליהם. זה היום הראשון של חופשת הפסח, מורכב מאוד להעסיק שלושה ילדים, אבל אין מה לעשות. זה מצב של מלחמה. עם כל הקושי - העיקר שהכול מאחורינו".