סגור
מחאת הממגורה
מחאת הממגורה (צילום: יח"צ מאיר סויסה )

עובדי ממגורת דגון מאיימים בעיצומים: "האוכל והביטחון התזונתי בידינו"

ועד העובדים של ממגורת התבואה בחיפה הפגין היום במחאה על כך שבמשך שנים לא נחתם איתם הסכם קיבוצי. הקושי העיקרי של עובדי הממגורה הוא שאין להם ממש מול מי למחות והם רואים בחנ"י את האחראית למצב

ועד העובדים של ממגורת התבואה בחיפה (דגון) הפגין היום (ג') במחאה על כך שבמשך שנים לא נחתם איתם הסכם קיבוצי.
בוועד העובדים, הרואה בחברת נמלי ישראל (חנ"י) את האחראית למצב, טוענים כי הם "החליטו להוריד את הכפפות" ולצאת למאבק: "לא ייתכן שנעבוד במשך שנים בשכר זעום, בתנאים קשים ביותר של אבק, חום, לחץ, ומשמרות 24/7 ומדינת ישראל ששלחה אותנו לעבוד כאן תפקיר אותנו ללא תנאים הולמים. אנחנו עובדים שקופים נעדרי זכויות". עוד מסרו, כי "אם לחברת חשמל יש את השלטר ביד, ולעובדי רשות שדות התעופה יש את השלטר על נתב"ג לנו את השלטר על האוכל והביטחון התזונתי - שעה אחת שהממגורה לא עובדת בתפוקה מלאה זה יעלה לכל אחד במחיר של החלב והלחם".
הקושי העיקרי של עובדי הממגורה הוא שאין להם ממש מול מי למחות. לפני שנה ושלושה חודשים זכתה חברת גדות במכרז להפעלת הממגורה, אך כפי שנחשף ב"כלכליסט" בחודש שעבר חברת נמלי ישראל (חנ"י) החליטה לצאת למכרז חדש על הפעלת הממגורה עקב שיקולי ריכוזיות. כעת, לעובדים שהכריזו לפני מספר חודשים על סכסוך עבודה אין כתובת שאליה הם יכולים לפנות, ובפועל הם לא ממש יכולים לנהל משא ומתן מול אף אחד.
ממגורת דגון, שמופעלת בשנה האחרונה על ידי חברת גדות, היא מסוף הגרעינים הנמלי המרכזי של מדינת ישראל. לפי נתוני רשות הספנות והנמלים, ב־2021 נכנסו לישראל כ־5.5 מיליון טון תבואות בשנה, הכוללות חיטה למאכל, פולי שמן ומספוא לבעלי חיים. ממגורות דגון בחיפה פרקו 69% מהתבואות המגיעות למדינה, ובאשדוד 31%.
מאיגוד יבואני התבואות נמסר: "לטובת כלל הציבור, מקווים שהצדדים יישבו במהירה את המחלוקות בהידברות, לשם המשך אספקה שוטפת של התבואות. בפועל, הממגורות בחיפה הן צינור החמצן של מדינת ישראל וכל פגיעה, או האטת העבודה, היא פגיעה בכלל הציבור ובמשק החי".