סגור
חיילים צה"ל ב רצועת עזה 20.12.23 מלחמת עזה
חיילי צה"ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה"ל)

צה"ל: "הושגה אחיזה מבצעית בשג'אעיה, הושמד 'הבור' של חמאס בעיר עזה"

ארה"ב: ישראל הבטיחה שבכוונתה לעבור לשלב "אינטנסיבי פחות" בלחימה בעזה; לוחמי יחידת יהל"ם וחטיבה 401 השמידו את רשת המנהרות האסטרטגית ב"רובע הבכירים" של חמאס; יורט כטב"ם שחדר לגליל משטח לבנון; כ-30 טילים נורו במטח למרכז, לשרון ולדרום, רסיסי רקטות נפלו בכמה ערים - ללא נפגעים

23:50 - ארה"ב: ישראל הבטיחה שבכוונתה לעבור לשלב "אינטנסיבי פחות" בלחימה בעזה. דובר המועצה לביטחון לאומי ג'ון קירבי אמר כי ישראל הבטיחה לארה"ב שבכוונתה לעבור ברצועת עזה לשלב "אינטנסיבי פחות" בלחימה, בהתאם למטרות המלחמה. קירבי הדגיש: "אנחנו לא מכתיבים לישראל תנאים או לוחות זמנים, ולא מעוניינים שישראל תעשה זאת אלא אם כן ביכולתה לפעול בבטחה ובאופן אפקטיבי, אך המעבר לשלב הבא הוא התוצאה האפשרית הטובה ביותר לעתיד הקרוב".

9 צפייה בגלריה
דובר המועצה לביטחון לאומי ארה"ב ג'ון קירבי 6.12.13
דובר המועצה לביטחון לאומי ארה"ב ג'ון קירבי 6.12.13
ג'ון קירבי
(צילום: Anna Moneymaker/Getty Images)


23:05 - קבינט המלחמה מתכנס בקריה בת"א. החלה פגישת קבינט המלחמה בקריה בתל אביב, ברקע הדיווחים על חילוקי דעות בישראל על סיכוי המו"מ לעסקת חטופים נוספת.
22:35 - דיווח: "הסלמה במערכה בין ישראל לחיזבאללה, צה"ל תקף 32 ק"מ מהגבול". העיתון א-שרק אל-אווסט דיווח כי ביממה האחרונה חלה התפתחות במערכה בין חיזבאללה לישראל בחזית הצפונית, כיוון שארגון הטרור הלבנוני החל להשתמש ב"טילי תבערה". על-פי הדיווח, הטילים שוגרו בתגובה לשריפת יערות בצד הלבנוני. עוד דווח כי נרשמה הסלמה בגזרה מבחינת כמות הירי, סוגו והשטח הגיאוגרפי שהתקיפות מתבצעות בו.
לפי א-שרק אל-אווסט, ישראל תקפה יעד, שנמצא 32 ק"מ מהנקודה הקרובה ביותר לגבול עם ישראל. לפי הטענות, מדובר בתקיפה המרוחקת ביותר מהגבול מאז 8 באוקטובר. מקורות מסרו לעיתון, כי התקריות האחרונות מצביעות על כך שישראל תוקפת כל רכב או אופנוע שמתקרב לגבול כדי ליצור "אזור אש", ולמנוע תנועות אזרחיות בכבישים הסמוכים לגבול הצפון.
21:50 - דובר צה"ל: "אנו ממוקדים בלחימה ובהחזרת החטופים". ברקע הדיווחים על מו"מ לעסקת חטופים והפסקת אש, דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אמר כי "אנחנו לא שוכחים לרגע כי מוטלת עלינו האחריות המוסרית להשיב הביתה את כל החטופים שמוחזקים בעזה. נמשיך לדרוש מהעולם את הסיוע הרפואי עבורם, אבל אנחנו סומכים רק על עצמנו. אנחנו ממוקדים בלחימה באופן נחוש, ובהחזרת החטופים".

9 צפייה בגלריה
מלחמת עזה דובר צה"ל דניאל הגרי ב הודעה ל תקשורת מוכיח שהפגיעה ב בית החולים אל-אהלי מקורה בטיל של הג'יהאד האסלאמי 18.10.23
מלחמת עזה דובר צה"ל דניאל הגרי ב הודעה ל תקשורת מוכיח שהפגיעה ב בית החולים אל-אהלי מקורה בטיל של הג'יהאד האסלאמי 18.10.23
דובר צה"ל דניאל הגרי
(צילום: GIL COHEN-MAGEN / AFP)

21:10 - יורט כטב"ם שחדר לגליל משטח לבנון. יורט כטב"ם שחדר לגליל העליון. זאת בהמשך להתרעת פיקוד העורף על חדירת כלי טיס עוין לאזור אביבים, יראון וברעם.
20:40 - אזעקה הופעלה ביישובים אביבים, יראון וברעם, הסמוכים לגבול לבנון, עקב זיהוי חדירת כלי טייס עוין
20:30 - צה"ל תקף שורת מטרות של חיזבאללה בלבנון. מוקדם יותר היום זוהו כמה שיגורים משטח לבנון לעבר מספר מרחבים בגבול. צה"ל תקף באש את מקורות הירי, וכן תקף בירי ארטילרי כמה מרחבים בשטח לבנון. במהלך היום צה"ל תקף שורת מטרות של חיזבאללה בשטח לבנון באמצעות מטוסי קרב, כלי טיס של חיל האוויר וירי טנקים.
20:10 - הושמד "הבור" של חמאס: צה"ל פוצץ את רשת המנהרות ב"רובע הבכירים" בעיר עזה. לוחמי יחידת יהל"ם ולוחמי צוות הקרב של חטיבה 401 השמידו את רשת המנהרות האסטרטגית ב"רובע הבכירים" של חמאס ברצועת עזה. לאחר שנחשף אמש "רובע הבכירים" בעיר עזה, הכולל רשת מנהרות מסועפת המחברת בין דירות מסתור, לשכות, משרדים ודירות מחייה של בכירי הזרוע הצבאית והמדינית של ארגון הטרור, הושמדו היום תוואי המנהרות. הפיצוץ נעשה בצורה מבוקרת. כך נמסר מדובר צה"ל.



19:55 - מלך ירדן: "לתוקפנות הישראלית על עזה יהיו השלכות הרסניות לכל האזור". המלך עבדאללה נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ואמר כי "העולם חייב ללחוץ להפסקת אש מיידית בעזה". מקרון אישר את רצונה של צרפת להגביר את הסיוע ההומניטרי לעזה, בתיאום עם ירדן, והמלך הזהיר כי "לתוקפנות הישראלית על עזה יהיו השלכות הרסניות על האזור כולו", וכן הזהיר מכל ניסיון להפריד בין הגדה לעזה.
19:15 - בכיר ישראלי: "כרגע אין מו"מ על עסקת חטופים, הראנו נכונות להגיע לעסקה חדשה". בכיר ישראלי אמר בתדרוך לכתבים זרים כי "כרגע אין משא ומתן על עסקת חטופים". לדבריו, "היו מפגשים עם הקטארים, שבהם הראנו נכונות להגיע לעסקה חדשה". הבכיר הדגיש כי ישראל עומדת על כך "שממשיכים מהנקודה שבה הפסקנו בפעם הקודמת: שחרור 17 נשים וילדים מתוך 92 שהיו ברשימה. זה משהו שחייב להיות חלק מהעסקה ומפה נעבור לשלבים נוספים".

9 צפייה בגלריה
רכב של הצלב האדום ובו חטופים מגיע למעבר רפיח 25.11.23 מלחמה בעזה
רכב של הצלב האדום ובו חטופים מגיע למעבר רפיח 25.11.23 מלחמה בעזה
רכב של הצלב האדום ובו חטופים מגיע למעבר רפיח
(צילום: EUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)

ביחס ליום שאחרי, אמר הבכיר הישראלי כי ירושלים "לא תסכים שהרשות הפלסטינית תשלוט בעזה כל עוד היא מה שהיא עכשיו, כלומר מסיתה נגד ישראל, מחנכת ילדים להרוג יהודים ולא מעוניינת באמת בפיוס. הרשות הפלסטינית משלמת לטרוריסטים וכפי שהיא נראית כרגע היא לא יכולה להיות פרטנר. אנו צריכים הנהגה חדשה, אזרחית ומקומית שתיקח את הדברים בידיים ואנו מקווים שזה יקרה בסוף הלחימה. החזון שלנו הוא של עזה שמונהגת בידי אנשים שפויים ולא מלאי שנאה".
17:20 - אחרי אסון הריגת 3 החטופים, בצה"ל הכריזו: "הושגה אחיזה מבצעית בשג'אעיה". לאחר אסון הריגת שלושת החטופים בשוגג על ידי לוחמי צה"ל בשג'אעיה, בצה"ל הכריזו כי כוחות אוגדה 36 השיגו אחיזה מבצעית בשכונה. מצה"ל נמסר כי הכוחות ימשיכו לאחוז במרחב ולבצע פעולות ממוקדות בשכונה, לפי צורך מבצעי. במהלך הלחימה בשכונה נתקלו הכוחות פנים אל פנים במחבלים שירו, תקפו והשליכו מטענים לעברם מתוך מבנים, וחיסלו אותם בקרבות עצימים תוך הסתערות ופיקוד מלפנים. מאות מטרות נתקפו בסיוע אש, ועשרות פירי מנהרות נחשפו במספר רב של בתים, בתי ספר ומרפאות וסוכלו. בבתים אזרחיים בשכונה איתרו הלוחמים אמצעי לחימה רבים ואמצעי הדרכה של חמאס.

9 צפייה בגלריה
מימין: יותם חיים, אלון שמריז, סאמר טללקה חטופים שנהרגו בטעות מאש צה"ל בעזה חרבות ברזל 15.12
מימין: יותם חיים, אלון שמריז, סאמר טללקה חטופים שנהרגו בטעות מאש צה"ל בעזה חרבות ברזל 15.12
מימין: יותם חיים, אלון שמריזו סאמר טלאלקה. החטופים שנהרגו בטעות מירי צה"ל

16:30 - לאחר השיגורים לגליל העליון: זוהו שתי נפילות בשטח פתוח באזור מרגליות. שתי נפילות בשטח פתוח זוהו באזור מושב מרגליות לאחר האזעקות שנשמעו באזור מוקדם יותר. בנוסף, שני טילי נ"ט פגעו פגיעה ישירה בבית ברמות נפתלי. האירוע נגמר ללא נפגעים, ולא הופעלה אזעקה.
16:10 - צה"ל מרחיב את התמרון למרכז הרצועה, אמצעי לחימה אותרו בתוך בובות. כוחות אוגדת "הבזק" (99) מתמרנים לראשונה והשלימו מבצע אוגדתי במרחב הדרומי לעיר עזה, שבמהלכו הרחיבו את אזור הפעילות של צה"ל ברצועה. האוגדה השמידה בנוסף - בסיוע של יחידות אחרות - מבצע בשכונת בקשי לחיסול מחבלים, השמדת תשתיות קרקע ואמצעי לחימה מדרום לעיר עזה. בתקיפה מהאוויר באזור חוסלה חוליית מחבלים שביצעה ירי RPG לעבר הכוחות מתוך בניין עיריית בקשי. במקביל, לוחמים מצאו אמצעי לחימה שחלקם הוסתרו בתוך בובות ומתחת למיטות ילדים בשכונות המערביות לעזה.

9 צפייה בגלריה
חייל צה"ל ב עזה מלחמה בעזה 19.12.2023
חייל צה"ל ב עזה מלחמה בעזה 19.12.2023
חייל צה"ל בעזה
(צילום: AFP)

15:16 - "מטרות אוויריות חשודות" חדרו לישראל מלבנון, צה"ל תקף יעדי חיזבאללה. צה"ל עדכן כי מטוסי קרב של חיל האוויר תקפו מוקדם יותר שורת מטרות צבאיות של חיזבאללה בלבנון, בהן עמדות שיגור, מבנים צבאיים ותשתיות טרור של ארגון הטרור. כמו כן, צה"ל תקף באמצעות כלי טיס ומסוקי קרב של חיל האוויר, טנקים וירי ארטילרי תשתיות צבאיות של הארגון. עוד נמסר כי צה"ל תקף מוקדם יותר בירי ארטילרי כמה אזורים בשטח לבנון.
לפי הודעת דובר צה"ל, מוקדם יותר זוהו כמה שיגורים לעבר דוב"ב, אביבים והר דב, והצבא תקף באש את מקורות הירי. בנוסף זוהו כמה שיגורים לעבר לערב אל עראמשה, שלא חצו לישראל. כלי טיס של חיל האוויר תקף את החוליה שביצעה את הירי. בהמשך להתרעות מוקדם יותר על חדירת כלי טיס עוין בצפון הארץ, יחידת הבקרה האווירית זיהתה כמה מטרות אוויריות שחצו משטח לבנון לשטח מדינת ישראל. במהלך האירוע שוגר מיירט.


14:46 - בפעם השישית היום: חיזבאללה קיבל אחריות לירי לעבר ישראל. ברקע עוד יום קרב בצפון, חיזבאללה קיבל אחריות לירי לעבר ישראל בשעה 13:30. ארגון הטרור קיבל אחריות לשישה מקרי ירי היום עד כה. (ליאור בן ארי)
13:40 - מד"א על המטח למרכז: לא התקבלו דיווחים על נפגעים. מד"א עדכן כי לא קיבל דיווחים על נפגעים בעקבות המטח האחרון למרכז, השרון וגוש דן. צוותי הארגון יצאו לערוך סריקות. (יעל צ'כנובר)


13:30 - אזעקות בגוש דן ובשרון. לפני זמן קצר הופעלו אזעקות בגוש דן, בשרון ובשפלה. בין היתר, נשמעו אזעקות בהרצליה, רעננה, רמת השרון והוד השרון, תל אביב, גבעתיים, וכן בראשון לציון, אשדוד, אשקלו.
12:55 - שני פצועים קל מפגיעת הנ"ט בגליל העליון. בית החולים זיו בצפת עדכן כי גבר ואישה נפצעו באורח קל, ככל הנראה משיגור טילי הנ"ט מלבנון לעבר אזור הגליל העליון. (שמעון אלבז)
12:45- לשכת שר הביטחון: רבש"צים יועסקו כאזרחים עובדי צה"ל, תנאיהם ישודרגו. שר הביטחון יואב גלנט אימץ המלצה שלפיה רבש"צים יועסקו כאזרחים עובדי צה"ל ויקבלו תנאים טובים יותר. כך מסרה לשכתו. לפי ההמלצה, במסגרת מעמדם כאזרחים עובדי צה"ל הרבש"צים יעברו הכשרות בצבא, יידרשו לעמוד במדדי כשירות מבצעית, יקבלו ציוד לחימה ומיגון אישי מלא ויעסקו כל העת בהגנת יישובים. (אלישע בן קימון)
12:21 - התרעה על חדירת כלי טיס עוין בגליל העליון. התרעה על חדירת כלי טיס עוין הופעלה בשניר, רג'ר, שאר ישוב, דפנה והגושרים שבאזור הגליל העליון. (ynet)
12:13 - ראשוני: פגיעת נ"ט ברכב באזור הגליל העליון. טילי נ"ט ששוגרו משטח לבנון פגעו ברכבים ביישובים אביבים ודובב שבגליל העליון.


11:40 - צבע אדום בניר עוז. התרעת צבע אדום נשמעה בקיבוץ ניר עוז שבמועצה האזורית אשכול. מדובר בהתרעה השלישית על ירי מעזה היום, אחרי יותר מיממה של שקט.
11:15 - ארגון הבריאות העולמי: לא נותרו בתי חולים מתפקדים בצפון הרצועה. ארגון הבריאות העולמי הודיע כי כל בתי החולים בצפון רצועת עזה אינם מתפקדים עוד. בארגון ציינו כי בתי החולים בצפון הרצועה סובלים ממחסור בדלק, צוות ואספקה. "לא נותרו בתי חולים מתפקדים בצפון", אמר ריצ'רד פיפרקורן, שליח הארגון לרצועת עזה. "בית החולים אל-אהלי היה האחרון שתפקד, אבל עכשיו הוא בתפקוד מינימלי".

9 צפייה בגלריה
בית חולים שיפא ב עזה 21.12.2023
בית חולים שיפא ב עזה 21.12.2023
בית חולים שיפא ב עזה 21.12.2023
(צילום: AFP)

10:00 - 20 מבוקשים נעצרו ביהודה ושומרון, 8 מתוכם משויכים לחמאס. כוחות הביטחון עצרו 20 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון, מתוכם שמונה המשויכים לחמאס. במהלך הפעילות אותרו והושמדו מטענים מאולתרים וחומרים להכנת מטענים בכפר צידא שבמנשה והוחרמו אמצעי לחימה בכפר רוג'יב בשומרון, לצד 11 רכבים בלתי חוקיים בכפר דהרייה שביהודה. מפרוץ המלחמה נעצרו כ-2,420 מבוקשים ביהודה ושומרון והבקעה והעמקים, כ-1,210 מתוכם משויכים לחמאס. (אלישע בן קימון)


9:40- ראש המל"ל לא פוסל שילוב של הרשות בעזה ב"יום שאחרי": "מוכנים למאמץ". ראש המל"ל צחי הנגבי פרסם מאמר באתר הערבי אילאף, שבו דיבר על "היום שאחרי" ברצועת עזה. לפי הנגבי, שליטה בעניינים האזרחיים ברצועה תדרוש "גוף פלסטיני מתון שזוכה לתמיכה עממית ולגיטימציה. ישראל מודעת לרצון הקהילה הבינלאומית לשלב את הרשות הפלסטינית ביום אחרי חמאס. זה ידרוש רפורמה רצינית ברשות וזה ידרוש סיוע של הקהילה הבינלאומית ושל מדינות האזור. אנחנו מוכנים למאמץ הזה". (ליאור בן ארי)
9 צפייה בגלריה
ראש המל"ל צחי הנגבי הצהרה מצהיר הצהרות נואם נאום תקשורת חרבות ברזל לחימה מלחמה
ראש המל"ל צחי הנגבי הצהרה מצהיר הצהרות נואם נאום תקשורת חרבות ברזל לחימה מלחמה
ראש המל"ל צחי הנגבי
(צילום: דנה קופל)

9:05 - צה"ל תקף תשתיות טרור של חיזבאללה בלבנון. מטוס קרב של חיל האוויר וכלי טיס תקפו תשתיות טרור של חיזבאללה בלבנון, ומשגר שממנו בוצע ירי אמש לעבר שטח ישראל. לפי דובר צה"ל, זוהו אמש כמה שיגורים משטח לבנון לישראל במסגרת ההתרעות שהופעלו בצפון. בתגובה, בצבא תקפו בארטילריה את מקור הירי. (יואב זיתון)

8:55 - צבע אדום בעוטף עזה. אחרי יותר מ-40 שעות ללא אזעקות, התרעת צבע אדום הופעלה בנירים שבעוטף עזה.
8:47 - אמצעי לחימה אותרו במתחם בתי ספר בעזה, כלי שיט של חמאס הותקפו. חיילי צה"ל פעלו לפינוי מוסדר של אוכלוסייה אזרחית בג'באליה ממתחם של בתי ספר. במהלך סריקות במקום אותרו אמצעי לחימה. כמו כן, חוסלו מחבלים בחאן יונס ובמרחב שאטי והושמד משגר שהכיל רקטות שכוונו לישראל. לצד זאת, במבצע לילי תקפו כוחות זרוע הים כלי שיט שהיו מיועדים לשימוש של ארגוני הטרור ברצועה. בסך הכל הותקפו ביממה האחרונה כ-230 מטרות של חמאס בעזה. (יואב זיתון)


8:20 - הטכניון: דוחים בשבוע נוסף את פתיחת שנת הלימודים. הטכניון הודיע על דחייה בשבוע נוסף של פתיחת שנת הלימודים, ל-14 בינואר. לפי המוסד, ההחלטה התקבלה בהמשך לבקשת צה"ל כדי להמתין לשחרור נוסף של סטודנטים ממילואים ולסייע להם בשיבה לספסל הלימודים. (תמר טרבלסי חדד)
8:17 - בכירים בחמאס: "ישראל הציעה 7 ימי הפסקת אש, הזמן להפוגה זמנית נגמר". בכירים בחמאס אמרו כי ישראל הציגה הצעה לשחרור חטופים ולהפסקת הלחימה ברצועת עזה, על רקע דיווח דומה אמש ב"וול סטריט ג'ורנל". הבכירים הוסיפו כי ההצעה נסובה סביב הפסקת אש באורך של שבעה ימים, וציינו שהפלגים הפלסטיניים ברצועה - בראשות חמאס - מסרו בתגובה להצעה כי "הזמן להפוגה זמנית נגמר". (עינב חלבי)
7:00 - דיווח בלבנון: צה"ל תוקף בתגובה לשיגורי החיזבאללה. עלי שועייב, כתב רשת "אל מנאר", מדווח על תקיפות ישראליות בכפר כילא בדרום לבנון. חיזבאללה לקח אחריות על המטחים הלילה לשטח ישראל.
9 צפייה בגלריה
התקיפה בכפר כילא
התקיפה בכפר כילא
התקיפה בכפר כילא בלבנון
(צילום: מתוך ynet)

סיכום חדשות הלילה

אזעקה בגליל העליון. התרעה על ירי רקטות הופעלה הבוקר בשעה 6:36 ביישוב משגב עם.
הותר לפרסום: שלושה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, שמונה נפצעו באורח קשה. דובר צה"ל התיר לפרסם את שמותיהם של סמל לביא גיהסי (19) מחשמונאים, לוחם בגדוד 931, חטיבת הנח"ל; סגן יעקב אליאן (20) מרמת גן, צוער בגדוד "גפן", בית הספר לקצינים, ששירת כמפקד כיתה בבא"ח גבעתי; סגן עומרי שורץ (21) משדמות דבורה, גם הוא צוער בגדוד "גפן", ששירת כלוחם בסיירת צנחנים. בנוסף, שמונה לוחמים נפצעו באורח קשה בקרבות ברצועת עזה.
9 צפייה בגלריה
סמל לביא גיהסי, סגן יעקב אליאן וסגן עומרי שורץ שנפלו בקרבות בצפון רצועת עזה
סמל לביא גיהסי, סגן יעקב אליאן וסגן עומרי שורץ שנפלו בקרבות בצפון רצועת עזה
סמל לביא גיהסי, סגן יעקב אליאן וסגן עומרי שורץ שנפלו בקרבות בצפון רצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל)
סוהרים חשודים בתקיפת אסיר ביטחוני - שמת. מעט יותר מחודש אחרי מותו של אסיר ביטחוני בכלא קציעות, הלילה הותר לפרסום כי 19 סוהרים נחקרו בפרשה שבה נבדק אם מותו של המחבל – איש פתח שריצה מאסר ממושך בגין ניסיון רצח – קשור לאלימות מצדם. הסוהרים נחקרו ביום שני האחרון ושוחררו למעצר בית, כשהחקירה שמובילה היחידה הארצית לחקירת סוהרים (יאח"ס) בלהב 433 נמשכת.
מטח לילי לקריית שמונה: 8 רקטות שוגרו, נזק בעקבות 2 נפילות; צה"ל תקף בתגובה. בלוני גז, שהיו לצד בניין בקריית שמונה, נפגעו במטח לקריית שמונה. נזק נגרם למבנה, וגם לרכב סמוך. בעירייה עדכנו בהמשך על נפילה נוספת, בסמוך לבתי מגורים וכלי רכב - שניזוקו מרסיסים. לא דווח על נפגעים. בתגובה למטח הרקטות של חיזבאללה, צה"ל תקף בלבנון באש ארטילרית.
בלינקן: "אם חמאס יפסיק להסתתר מאחורי אזרחים ויניח את נשקו - המלחמה תיגמר". מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן פנה למדינות העולם שלא דורשות מחמאס להניח את נשקו, ואמר במהלך תדרוך לעיתונאים כי "מדינות רבות קוראות לסיום הסכסוך הזה, שכולנו רוצים, אבל אני לא שומע כמעט אף אחת מהן דורשת מחמאס להפסיק להסתתר מאחורי אזרחים - ולהניח את נשקו".
דיווח: חמאס דחה את ההצעה הישראלית לעסקת חטופים. גורמים מצריים טוענים כי חמאס דחה את ההצעה הישראלית לשחרור 40 חטופים, בתמורה לשבוע של הפוגה וסיוע הומניטרי רחב. כך דווח ב"וול סטריט ג'ורנל".
גורמים בישראל: "חמאס מקשיח עמדות ומנותק מהמציאות". גורמים בישראל אמרו כי נראה שחמאס מקשיח עמדות, ומעלה דרישות מנותקות מהמציאות. ארגון הטרור מתעקש על הפסקת אש ולא מוכן לחזור להפוגות זמניות, למרות שישראל מביעה נכונות לשקול הפוגות ממושכות יותר של בין שבוע לשבועיים - כולל שינויים בהיערכות הצבאית בעזה.