סגור
 בן גביר  גלי בהרב מיארה ו יעקב שבתאי
בן גביר, בהרב מיארה ושבתאי, המפכ"ל הפורש ביולי. (צילום: שלו שלום, יואב דודקביץ, אביגיל עוזי)

על רקע הבחירה במפכ"ל הבא: היועמ"שית דורשת למנות יו"ר לוועדה המייעצת למינוי בכירים

"ללא מינוי יו"ר לוועדה, לא ניתן לדון במינויי קבע לתפקידים אלה", כתב המשנה ליועמש"ית, ד"ר גיל לימון, למזכיר הממשלה, יוסי פוקס. זאת עם הכרזתו של השר לביטחון לאומי, שבכוונתו למנות למפכ"ל הבא את ניצב אבשלום פלד וכן על רקע סיום כהונתו של מ"מ נציב שב"ס קובי יעקבי, שצפויה לפקוע ב-24 באפריל

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה מפצירה בממשלה למנות יו"ר לוועדה המייעצת למינוי לתפקידים בכירים, זאת בשל הצורך לדון במינוי מפכ"ל חדש למשטרה ונציב שב"ס קבוע.
הצורך הזה התחדד עוד יותר כעת, עם הכרזתו ביום שני של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, שבכוונתו למנות למפכ"ל הבא את ניצב אבשלום פלד, סגן המפכ"ל, וזאת בתום כהונתו של המפכ"ל הנוכחי רנ"צ קובי שבתאי בחודש יולי, אחרי שהוארכה בחצי שנה בצל המלחמה.
בעקבות זאת שלח המשנה ליועמ"שית למשפט ציבורי-מינהלי, ד"ר גיל לימון, מכתב למזכיר הממשלה יוסי פוקס וכתב בו ש"הצורך בכינוס הוועדה הולך והופך דוחק יותר ויותר" – כאשר כהונת מ"מ נציב שב"ס קובי יעקבי, שמונה ל-3 חודשים כממלא מקום, תפקע ב-24 באפריל וכהונת המפכ"ל שבתאי תסתיים ב-17 ביולי.
"ללא מינוי יו"ר לוועדה, לא ניתן לדון במינויי קבע לתפקידים אלה", כתב לימון, שזה מכתבו השני בנושא לפוקס, לאחר מכתב מינואר. לימון כתב כי "מצב שבו לא ניתן לכנס את הוועדה המייעצת למינוי בכירים אלו, פוגע פגיעה קשה בעקרונות המנהל התקין ובאינטרס הציבורי".
כזכור, הממשלה אמורה היתה למנות בחודש שעבר יו"ר חדש לוועדה – את השופט בדימוס אורי שהם, שמסיים את תפקידו כנציב תלונות הציבור על שופטים. אולם, ברגע האחרון ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט שלא להעלות את המינויו להצבעה בממשלה בעקבות התנגדות של סיעות הקואליציה, ברקע ביקורת על כך שהקל בטיפול בתלונות על שופטים בביהמ"ש העליון.
מסיבה זו הוועדה – בה חברים גם נציב שירות המדינה ושני נציגי ציבור נוספים – אינה יכולה להתכנס כעת ללא יו"ר. מאז שהשופט בדימוס אליעזר גולדברג שעמד בראש הוועדה מת בשנת 2022 אין לוועדה יו"ר קבוע (מני מזוז מונה אד-הוק רק לצורך אישור מינוי הרמטכ"ל הרצי לוי).
תפקיד הוועדה הוא "להבטיח את טוהר המידות במינויים הבכירים, ולבחון שמא דבקו פגם או דופי כלשהו במינויים המוצעים". הוועדה אחראית לבדיקת כשירות המינוי של כמה תפקידים בכירים: מפכ"ל המשטרה, הרמטכ"ל, ראשי המוסד ושב"כ, נציב שב"ס ונגיד בנק ישראל והמשנה לנגיד.
המינוי עליו הכריז בן גביר השבוע של ניצב פלד, כפוף לאישור בוועדה למינוי בכירים, ולאחר מכן לאישור הממשלה. הוועדה, ככל שיתמנה לה יו"ר ותתכנס, תצטרך לבחון, בין השאר, האם המלצת מח"ש בשנת 2015 שלא למנות את פלד לניצב – במקביל לסגירת תיק חקירה נגדו בחשד להפרת אמונים ושימוש לרעה בכוח המשרה - המלצה שנדחתה בידי המפכ"ל דאז רוני אלשייך – היא סיבה לפסילת המינוי.
פלד כיהן עם השנים כמפקד יחידת הגדעונים, מפקד תחנת בית שמש, מפקד מרחב הנגב, מפקד מרחב חברון (משם הוא מכיר את בן גביר שהיה פעיל ימין קיצוני בולט בגזרה), סגן מפקד מג"ב, מפקד אגף הדרכה – ובאפריל 2023 מונה על ידי בן גביר לסמפכ"ל.
הוא נחשב למקורב אליו, ובין השניים יחסי חיבה חמים. אחת הבעיות עליהן מצביעים בכירים במשטרה היא שפלד, בדומה לשבתאי, לא כיהן קודם לכן כמפקד מחוז, בניגוד ליתר המתמודדים מולו על התפקיד. ולמרות זאת בן גביר העדיף אותו על פני ניצבים אחרים, בין השאר, כך הביקורת, בשל נטייתו "ליישר קו" עם בן גביר – דבר שבהחלט צריך להטריד את הציבור בימים אלה בה יש חשיבות להיותה של המשטרה עצמאית.
על רקע בחירת בן גביר בפלד, לא מעט ניצבים מכהנים עשויים לפרוש מהמשטרה. אולם, הדרך למינוי עוד רחוקה, הגם שעל פי ההסכם בין נתניהו לבני גנץ על כניסת המחנה הממלכתי לממשלת החירום, כל המינויים הבכירים צריכים להיעשות בהסכמה – דבר שלא קרה במקרה זה. במחנה הממלכתי אמרו השבוע כי הם "מצפים מנתניהו לעמוד בהסכם".