סגור
ראש יחידת חקירות השכר ב משרד האוצר יובל מכפש בדיון בעניינו ב בית הדין הארצי לעבודה בירושלים
יובל מכפש. רושם עוד ניצחון מול המדינה (צילום: עמיר קורץ)

ניצחון שישי לבכיר האוצר יובל מכפש על המדינה: אולצה למשוך את הערעור על השבתו לעבודה

האוצר, הנציבות והפרקליטות שהגישו ערעור על צו המניעה שהורה להחזיר את ראש יחידת חקירות השכר באוצר לעבודתו, קיבלו כתף קרה גם מבית הדין הארצי לעבודה. השופטים הודיעו שלא יתערבו בהחלטה והמליצו למדינה למשוך את הערעור, כך שלא נותרה לה ברירה. מכפש ישאר בתפקידו ובמקביל יתנהל הליך עיקרי בביה"ד האזורי לעבודה, שכבר אתמול נתן החלטה שמפצירה בצדדים "לפנות לגישור חיצוני אצל דמות בעלת סמכות והבנה"

יובל מכפש, מנהל יחידת חקירות ומודיעין באגף הממונה על השכר באוצר, שמנהליו מנסים מזה זמן רב לפטרו ולהדיחו ללא הצלחה, רשם אתמול ניצחון משפטי שישי על המדינה. זאת לאחר שהיא אולצה למשוך את הערעור שהגישה לבית הדין הארצי לעבודה נגד צו המניעה הזמני שהורה להשיב את מכפש לעבודתו.
הרכב שופטים שכלל את נשיאת בית הדין הארצי לעבודה ורדה וירט לבנה, השופטים סיגל דוידוב-מוטולה ורועי פוליאק ונציגי הציבור ורדה אדוארדס וברכה סמו המליץ אתמול (ג') למדינה למשוך את הערעור שהיא הגישה על החלטת השופט עמיצור איתם מבית הדין האזורי לעבודה בירושלים מחודש ספטמבר. משמעות ההחלטה: מכפש יישאר בתפקידו במקביל להמשך ניהול התיק העיקרי סביב סוגיית הפיטורים בבית הדין האזורי, כשהמדינה רושמת כישלון נוסף במערכה שהיא מנהלת מולו.
במהלך הדיון אתמול לא הסתירו השופטים את מורת רוחם מהתנהלות המדינה ואמירותיהם סימנו לאן הרוח נושבת. כך למשל הנשיאה וירט לבנה העירה לפרקליטה מטעם המדינה עו"ד יעל בר לב במהלך הדיון כי "יש קביעות עובדתיות שמציירות תמונה אחרת מזו שאת מציירת". השופט פוליאק העיר שהעובדה שמכתב הפיטורין של מכפש מונה 14 עמודים "לא מראה על נכונות הדברים אלא על היערכות משפטית נכונה". והשופטת דוידוב-מוטולה המשיכה: "יש גם מספיק עמודים בהחלטה של בית הדין האזורי לעבודה, כולל קביעה על חוסר צדק ומשטר ניהול מדוקדק. אי אפשר להתעלם מזה".
לאחר שהשופטים יצאו להתייעצות, הנשיאה הודיעה כי בית הדין לא חושב שיש מקום להתערבותו, והמליץ למדינה למשוך את הערעור, וכך בין השאר להימנע מפסיקת הוצאות נגדה. ההחלטה קיבלה תוקף של פסק דין, בו נכתב כי המדינה חוזרת בה מבקשת רשות הערעור "תוך שמירת כל הטענות, ותינתן הנחייה לבית הדין האזורי לעבודה לקיים את ההליך העיקרי בהקדם האפשרי".
ואמנם, כמה שעות לאחר מכן שופט בית הדין האזורי לעבודה בירושלים עמיצור איתם כבר הוציא החלטה על אודות זירוז של ההליכים בתיק העיקרי שיתנהל באולמו, כך שכל הליך הגשת המסמכים והראיות יסתיים תוך חודשים ספורים ויחלו דיוני הוכחות. כפי שהוא כבר המליץ בעבר, הוא כתב בהחלטתו ש"מומלץ לצדדים בנסיבות שנוצרו לפנות לגישור חיצוני אצל דמות בעלת סמכות והבנה במטרייה כגון שופט/ת בדימוס או גורם בכיר לשעבר במשרד האוצר או בנציבות המקובל על הצדדים ויכול להציע פתרונות מעשיים".
המערכה הבלתי נגמרת בין האוצר, הנציבות והפרקליטות לבין מכפש מתנהלת מזה כ-4.5 שנים וכללה עד כה שישה הליכים משפטיים בערכאות שונות, שהמדינה יצאה מהם בכל פעם בשן ועין, וזאת בנוסף לשני הליכי שימוע שעבר מכפש בפני מנכ"לי משרד האוצר וחקירה במח"ש, שהביאה להעמדתו לדין משמעתי.
בספטמבר 2020 מכפש זוכה בבית הדין למשמעת של עובדי המדינה מכתב תובענה שהוגש נגדו וכלל 166 מקרים שונים שיוחסו לו של דיווחים כוזבים בארבעה אישומים שונים. ערעורים שהגישה המדינה למחוזי ולאחר מכן לעליון על ההחלטה נדחו. במאי 2021 עם חזרתו לעבודה לאחר השעייה של שנתיים, הורה גם בית הדין האזורי לעבודה להשיב למכפש את הסמכויות שנשללו ממנו. אולם, בדצמבר 2021 הוא כבר זומן לשימוע לקראת פיטורין אצל מנכל משרד האוצר רמי בלינקוב, שכלל טענות חדשות לגבי כמה מקרים שונים, ובהם פעולה בניגוד להסדר ניגוד העניינים שחתם עליו ודיווח בניגוד לנהלים. בלינקוב החליט על פיטוריו, שאושררו בידי נציב שרות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ.
בסוף ספטמבר בית הדין האזורי לעבודה בירושלים הוציא צו מניעה ובלם זמנית את הפיטורין, והמליץ למדינה למצוא למכפש תפקיד חלופי בשירות המדינה בשל מרקם היחסים הבעייתי שנוצר בין הצדדים. השופט איתם קבע בפסק דין נוקב, שמדובר במקרה "קיצוני וחריג" שמצדיק התערבות, בין השאר לאור "מסע הייסורים" שעבר מכפש בשנים האחרונות, ומתח ביקורת חריפה על המדינה שלא שעתה ל"תמרורי האזהרה" שהופנו כלפיה לאורך כל הדרך ולא ערכה "חשבון נפש".
מכפש חזר לעבודה, ובינתיים הגיש באמצעות עו"ד אילה הוניגמן, המייצגת אותו בכל ההליכים, תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בתיק העיקרי - להשיבו באופן קבע לעבודתו ולקבוע שהפיטורים נעשו שלא כדין, ובנוסף תובע פיצוי כספי בגובה 250 אלף שקל בשל "רדיפה בלתי פוסקת", התנכלות והתעמרות, פיטורין שלא כדין ופגיעה קשה בשמו הטוב ובמוניטין המקצועי שלו.
למרות הביקורת החריפה שספגה בערכאה הקודמת והעובדה שחריג מאוד לערער על סעד זמני, בחרה המדינה להגיש בקשת רשות ערעור לבית הדין הארצי לעבודה. לשיטתה, אובדן האמון במכפש מצד ראשי אגף הממונה על השכר, לא מאפשר המשך עבודה משותפת ואף לא העברתו לתפקיד בכיר אחר בשרות המדינה. בבקשתה המדינה טענה שצו המניעה מהווה "התערבות מרחיקת לכת בהחלטת הגורמים המוסמכים, אשר אין לה בסיס ראייתי-עובדתי או משפטי-נורמטיבי". לטענת המדינה, ההחלטה למעשה כופה יחסי עבודה באופן שחורג מהכללים המקובלים, "ויש בה כדי לגרום לנזק של ממש לשירות המדינה" – הן בנוגע לתפקוד יחידת החקירות עליה מופקד מכפש והן בשירות המדינה בכללותו – "ביצירת 'אפקט מצנן' כלפי הליכי פיטורין של עובדים שכשלו".
במהלך הדיון אתמול בביה"ד הארצי ניסתה הפרקליטה עו"ד בר לב לשכנע שהשופט איתם טעה כשקבע שהפיטורין לא נעשו בעילה הנכונה, והסבירה כי באוצר אף נועצו בטרם מעשה עם הסמכות הרלוונטית – נציב שרות המדינה. עוד היא ניסתה להדגיש את חומרת המעשים שיוחסו למכפש, בגינם פוטר, בראשם מקרים לכאורה של פעולה בניגוד עניינים ואמרה כי "חוסר ההתאמה שלו זועק לשמיים ולכן אי אפשר היה להמשיך לחיות עם זה. הוא נתפס בשקרים, לא שיתף פעולה עם הממונים עליו, התנהג בחוסר מקצועיות בוטה".
עו"ד בר לב דיברה עוד על חוסר האמון העמוק בין מכפש למנהליו ולגורמים השונים במערכת, ואף הזכירה את אמירותיו בבית הדין האזורי לפיה מנהליו מתנהלים כ"חוקרים, שופטים ותליינים" ואת הראיון ל"כלכליסט" שבו הגדיר את התנהלות המדינה ככזו ש"ממש מזכירה פשע מאורגן".
עוד היא אמרה שיחידת החקירות שמנהל מכפש, שנמצא במרבית הזמן בחופשת מחלה, "מזה שנה וחצי לא מתפקדת, לא נפתחה אף חקירה חדשה, בזמן שהוא נאחז בקרנות המזבח, והעבודה לא מתבצעת". עו"ד הוניגמן הגיבה בחריפות בדיון: "אף אחד לא נתן לו שנייה של חסד מאז הוחזר לעבודה. איך אפשר לעבוד ככה?". בין השאר, מכפש נותר לבדו ביחידה ללא חוקרים תחתיו, והוא טוען שמצרים את צעדיו. "אם תניחו לו - הוא יעבוד. הוא רוצה לחקור", אמרה הוניגמן. "אתם לא נותנים לו לעבוד".
עו"ד הוניגמן פירטה את צבר ההליכים שניהלה המדינה נגד מכפש בשנים האחרונות ואמרה כי "אין פה גרם של הפנמה שעשיתם טעות, של אדיבות. המדינה שלנו לא מסוגלת להגיד 'סליחה, טעינו', היא לא יודעת להפסיד ויש פה תופעת ציפוף שורות. אחרי שהמערכת מפסידה, זו תאוות הניצחון בתיק שמובילה אותה, זה כבר לא התיק של יובל מכפש, אלא אי יכולת לקבל את הקביעות של בתי הדין".
לדבריה, "בערכאה הקודמת השופט איתם הזדעזע וכתב החלטה מדם ליבו. אז כשהמדינה מקבלת החלטה כזו – תעצרו, תנוחו. הרגתם את הבן אדם, נגרמו לו אחוזי נכות, הוא לוקח כדורים. גם אם הוא ינצח פה היום לא תהיה שמחה, כי זה לא יחזיר אחורה את הפגיעה הפיזית והנפשית. צריך להסתכל על התמונה הכללית – עד כמה מעסיק חזק יכול לרדוף אחרי העובד היחיד? הוא מסוגל לחזור לצמיחה ולעשייה אם הוא ייכנס חזרה למסלול, אבל מתוך מאבק ומלחמה אתה נובל".
אלא שלטענת עו"ד הוניגמן, המדינה לא מעוניינת למצוא למכפש תפקיד אחר בשרות המדינה חרף המלצת בית הדין. "זה הפיתרון הנכון בשביל הנפש שלו, אבל מישהו צריך בשביל זה לשתף איתי פעולה". השופטים שאלו את הפרקליטה בר לב רבות על כך, והיא הסבירה כי הדבר לא מסתייע היות שמדובר בדרגה בכירה יחסית. "זה לא פשוט למצוא, ואנו לא חושבים שזה נכון", היא אמרה. בעוד הוניגמן אמרה לה: "פשוט תגידי שאתם לא רוצים".
כאמור, לאחר המלצת בית הדין הארצי, המדינה משכה את בקשת רשות הערעור שלה.