המלצות רשות המסים בנושא סיגריות אלקטרוניות הן הזדמנות שמאיימת להפוך לסיכון
דוח הוועדה לבחינת מדיניות רשות המסים בתחום הסיגריות האלקטרוניות ותחליפי מוצרי עישון שפורסם לאחרונה מציע כמה צעדים חשובים בתחום מיסוי מוצרי ניקוטין, אך טומן בתוכו פצצת זמן מתקתקת: הפחתת מס לפני יישום מלא של צעדי הפיקוח והאכיפה היא מתכון בטוח לכישלון, שייטיב עם התעשייה על חשבון בריאות הציבור ויעודד את השימוש בסיגריות אלקטרוניות, במיוחד בקרב בני נוער וצעירים.
בעוד הדוח מכיל צעדים חיוביים לשיפור הפיקוח, גביית המס ואכיפתו – הוא חסר אמירה חד משמעית ומפורשת כי כל הפחתת מס תיעשה רק לאחר ביצוע כלל ההמלצות האחרות בתחום האכיפה והפיקוח ולאחר בחינה מחודשת של הצורך בהפחתה כאמור לאחר מכן.
הפערים והחוסרים בהמלצות ביחס לביצוע ובתזמון המהלכים השונים מהווים מלכודת של ממש בהינתן השוני באופן היישום של כל אחד מהמהלכים בנפרד, ועלולים להפוך את הצעדים הכלכליים למתנה לתעשייה במקום כלי להגנה על הציבור - איום שאפשר וצריך למנוע באמצעות הפעלת צעדי פיקוח ואכיפה אמיתיים קודם לכל בחינה ממשית של הפחתת מס.
עיקרי הדוח כוללים הוספת מס על מכשירי האידוי בגובה 30 שקל למכשיר, והפחתה ניכרת של המס הקיים על סיגריות אלקטרוניות לכ־1 שקל למיליליטר נוזל מילוי. בשלב מאוחר יותר, מוצע לשקול העלאת מס באופן מדוד לאחר מה שמוגדר בדוח כ-"התבססות השוק" ו-"צמצום השוק השחור". בנוסף, מומלץ להתאים את מערך הרישוי והדיווח לכל שרשרת הסחר (יבואנים, יצרנים, סיטונאים וקמעונאים) עם דיווחים חודשיים מפורטים והקמת מערכת מחשוב מתקדמת לניהול נתוני המסחר. הדוח ממליץ גם על חקיקה חדשה שתחליף את פקודת הטבק ותכלול הגדרות ברורות לכלל מוצרי העישון, לרבות סיגריות אלקטרוניות וחומרי מילוי, והגדרת סנקציות על הפרות.
בראש ובראשונה יש להדגיש כי ביסוס המלצות על קיומו של שוק שחור במקטע הסיגריות האלקטרוניות מחייב טיפול מידי ואפקטיבי במחדל האכיפה המתמשך בתחום לפני יישומו של כל צעד שמשמעותו הקלה על רכישת או הפצת מוצרי עישון.
החדשות הטובות הן שהדוח כולל מספר צעדים חיוביים, בראשם מנגנוני רישום ורישוי מתקדמים, שיכולים לחסל הברחות ולהציב סוף לפיקוח לקוי על שוק מוצרי העישון. עם זאת, הפחתת מס על הסיגריות האלקטרוניות לפני הפעלת מנגנוני פיקוח, גבייה ואכיפה מלאה יוצרת פתח לניצול מצד התעשייה, עלולה לפתוח את השער לשוק שחור ענק ולפעילות בלתי חוקית. גם היעדר הגבלת נפח נוזלי המילוי עלול לאפשר פעילות בלתי חוקית ולפגוע במאבק בשוק השחור.
בנוסף, הסכנה המרכזית היא יישום חלקי של הדוח: צעדים המיטיבים עם התעשייה נכנסים לתוקף מיד, בעוד הצעדים שנועדו להגן על בריאות הציבור נדחים חודשים ואף שנים. ניסיון בינלאומי, כדוגמת דרום קוריאה, מראה שהבעיה אינה בגובה המס אלא ביעילות הפיקוח והגבייה. תעשיית הטבק והניקוטין יודעת לנצל כל פער ואי־תיאום כדי לשמור על רווחיה, והמחיר הכבד נופל על הציבור הצעיר.
נתונים עדכניים מתוך מחקר שערך המיזם למיגור העישון לשנת 2024 מראים שעליית המחירים של סיגריות אלקטרוניות בעקבות עדכון המס ב-2023 הורידה את שיעורי השימוש בקרב בני נוער: 15.3% מבני 15–17 דיווחו כי הפסיקו להשתמש, ו־16% מבני 18–24 צמצמו את היקף השימוש. הפחתת נטל המס ללא מנגנון גבייה ואכיפה מלא עלולה למחוק הישגים אלו במהרה ולהופכם ללא רלוונטיים.
כדי למנוע מצב זה, ראוי כי כל הפחתה בשיעור המס על סיגריות אלקטרוניות תישקל רק לאחר הפעלת מנגנוני גבייה ואכיפה מלאים, כולל עדכון פקודת הטבק והגבלת נפח מיכלי הנוזל. כל עוד פרצות האכיפה נותרות פתוחות והמס הקיים אינו נגבה במלואו, כל הפחתה תהיה בפועל פרס כספי לתעשייה על חשבון הציבור.
רשות המסים חייבת לוודא שכל שינוי מס מתבצע כחלק מחבילת צעדים מתואמת, ומשרד הבריאות חייב להבטיח עדכון רגולציה והגנה על בריאות הציבור. רק פעולה משולבת ומתואמת תבטיח שמדיניות המיסוי תשרת את הציבור ולא את התעשייה, תשמור על מגמת הירידה בשיעורי הצריכה, תמנע גל של שימוש מסוכן בקרב בני נוער וצעירים ותצמצם את הסיכון להתפתחות שוק שחור שיאיים על כולנו.
שירה כסלו היא מנכ"לית המיזם למיגור העישון






























