סגור

תחקיר NSO והמשטרה
הצעת חוק חדשה בעקבות תחקיר כלכליסט: לפסול על הסף כל ראיה שנאספה שלא כדין

"הלבנת והכשרת ראיות שהתקבלו בעבריינות זו רעה חולה שאין לאפשר אותה בדמוקרטיה" אמר ח"כ משה ארבל שהגיש ההצעה עקב חשיפת כלכליסט כי המשטרה משתמשת בתוכנת פגסוס שיצרה NSO, כדי לאסוף מידע מודיעיני שלא כדין. זאת, לדבריו "במקביל לדרישתנו להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא"

הצעת חוק חדשה, שהוגשה בעקבות תחקיר "כלכליסט" על שימוש המשטרה בתוכנת הריגול של NSO הישראלית, מבקשת לפסול על הסף כל ראיה שנאספה שלא כדין.
"הלבנת והכשרת ראיות שהתקבלו בעבריינות זו רעה חולה שאין לאפשר אותה בדמוקרטיה", אמר ל"כלכליסט" ח"כ משה ארבל (ש"ס). "במקביל לדרישתנו להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בנושא לבחינת העבר, הצעת החוק הזו תפחית את המוטיבציה לעשות זאת בעתיד. אם חפצי חיים אנחנו יש לקדם זאת בדחיפות".

אתמול חשף כתב "כלכליסט", תומר גנון, שמזה קרוב לעשור עושה המשטרה שימוש נרחב בתוכנת פגסוס לצורך חקירת פשעים, אך גם במטרה לאסוף מידע מודיעיני להפעלת לחץ על חשודים ונחקרים וכן כדי לרגל אחרי פעילי מחאה בבלפור בעת כהונת בנימין נתניהו כראש ממשלה ואחרי מתנגדי מצעד הגאווה. וזאת, בלי צו בית משפט. היום חשף גנון שהמשטרה הפעילה גם האקרים אזרחים, שלא מחזיקים בסיווג ביטחוני ולא כפופים לכללי החיסיון של המשטרה, על מנת להגיע לראיות ומידע דיגיטלי במסגרת חקירותיה.
"מוצע לקבוע כלל פסילת ראיות חד וברור שמצמצם את שיקול דעתו של בית המשפט"
בעקבות חשיפות אלו הגיש ארבל הצעת חוק לתיקון פקודת הראיות, שקובעת מפורשות שבית משפט לא יוכל עוד לקבל ראיה אם זו הושגה שלא כדין וקבלתה פוגעת מהותית בזכות להליך הוגן. חשיבותה של הצעת חוק זו בולטת לא רק לאור החשיפות של "כלכליסט", אלא גם על רקע החלטת בית המשפט העליון משבוע שעבר, בפרשת החיפוש המשטרתי בטלפונים של עוזרי רה"מ לשעבר בנימין נתניהו, שלפיה ראיות שהושגו בעקבות חיפוש בלתי חוקי במחשב או טלפון חכם ייפסלו רק במקרים חריגים ונדירים.
1 צפייה בגלריה
ח"כ משה ארבל ש"ס
ח"כ משה ארבל ש"ס
ח"כ משה ארבל ש"ס
(צילום: יואב דודקביץ)

"התחקיר המשמעותי של העיתונאי תומר גנון מ'כלכליסט' הוא קריאת השכמה לכלל נבחרי הציבור מכל סיעות הבית כולם", אמר ארבל. "ממצאי התחקיר המלמדים על פרקטיקה של פריצה והאזנת הסתר רחבת ההיקף של המשטרה למכשירים סלולריים של אזרחים באמצעות שימוש בתכנות פריצה של חברת NSO.
"במסגרת פרשייה זו פגעה המשטרה לא רק בזכויות הנאשמים והחשודים אלא בזכויותיהם של אזרחים רבים מאוד שגם היום לא מודעים לכך שכל המידע האישי שלהם היה חשוף בפני שוטרים שפעלו שלא כדין ורק לפעמים טרחו לפנות לבית המשפט בדיעבד להלבנת העבריינות. על מנת לפגוע באינטרס רשויות אכיפת החוק לעשות שימוש באמצעים שאינם כשרים בניגוד לדין, מוצע לקבוע כלל פסילת ראיות חד וברור שמצמצם את שיקול דעתו של בית המשפט ומורה לו כי עליו חובה לפסול ראיה שהושגה שלא כדין אם קבלתה תפגע באופן מהותי בזכות להליך הוגן".