סגור

יופסקו טיולי החרדים על חשבון משרדו של דרעי

86% מהטיולים של המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל בשנת 2019 נערכו לתלמידי ישיבות אף שהחרדים מהווים רק 21% ממערכת החינוך העל־יסודית

המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, שהיה ב־2019 בראשות אריה דרעי מש"ס, מימן טיולים בצפון ל־46 אלף תלמידי ישיבות. לעומת זאת מומנו רק 2,700 תלמידי בתי ספר ממלכתיים וממלכתיים דתיים, 3,600 תלמידי בתי ספר ערבים ודרוזים ו־1,000 תלמידים מהחינוך המיוחד.
כלומר 86% מהטיולים נערכו לתלמידי ישיבות אף שהחרדים מהווים רק 21% ממערכת החינוך העל־יסודית. משמעות הדבר היא כי המשרד, בראשות דרעי, יצר תקציב למימון טיולים לישיבות חרדיות בימי הקיץ.
2 צפייה בגלריה
אריה דרעי שר הפנים
אריה דרעי שר הפנים
אריה דרעי שר הפנים
(צילום: אוהד צויגנברג)
בניגוד לתלמידים החרדים שהטיולים שלהם היו בני יום, הטיולים של המגזרים האחרים היו בני שלושה ימים ולכן עלו יותר. המימון לטיול של לא חרדים היה 433 שקל ושל חרדים 115 שקל. אלא שגם כשבודקים את העלות התקציבית, מתברר שטיולי החרדים עלו 5.3 מיליון שקל, פי 1.5 מהטיולים של התלמידים הלא חרדים שעלו 3.6 מיליון שקל. כלומר, תלמידי הישיבות קיבלו 60% מהתקציב אף שהם מהווים רק חמישית מהאוכלוסייה הרלבנטית.
מדובר בתוכנית של טיולים בגליל של משרד הפריפריה, הנגב והגליל, שהפעילה הרשות לפיתוח הגליל כדי ליצור היכרות עם האזור, אתריו והמורשת שלו ולעודד את התיירות במקום בימי החול. הכספים הועברו מהרשות ישירות לספקים תושבי המקום. בסך הכל השתתפו ב־2019 בתוכנית 53,300 תלמידים. הוקצו לה 10.3 מיליון שקל אבל הוצאו בפועל רק 8.9 מיליון שקל. ב־2020 לא יצאה התוכנית לפועל, כנראה בגלל שהתקציב ההמשכי לא איפשר זאת.
תחקיר “כלכליסט” חשף ב־2019 איך הפך דרעי את משרדו לצינור להזרמת כספים ליישובים חרדיים ולמוסדות דת. תקציב המשרד לפרויקטים ציבוריים ב־2017 עמד על 112 מיליון שקל. 21 מיליון שקל מתוך תקציב זה, שהם 18.5% מהתקציב, הוקצו לפיתוח של מוסדות דת יהודיים. ההגדרה הזו אינה כוללת מבנים כלליים ובתי ספר שנבנו ביישובים חרדיים, אלא רק בתי כנסת, מקוואות וישיבות.
מלשכת השר החדש לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל עודד פורר מישראל ביתנו נמסר ש"הפרויקט לא יימשך במתכונתו הנוכחית וישתנה באופן שיתאים להגשמת החזון והיעדים של המשרד. ככלל, כל תקציב המשרד יעבור רביזיה על מנת לחולל שינוי אמיתי בנגב, בגליל ובפריפריה".
הרשות לפיתוח הגליל ולשכת דרעי העבירו תגובות כמעט זהות, שבהן נאמר: "למסעות יצאו מספרית יותר בני ישיבות, אך הם יצאו רק לחד־יומי. העלות התקציבית הכוללת היתה שוויונית ובחינה מספרית בלבד מייצרת עיוות של המציאות". עוד מציינים שם כי "חשוב להדגיש, שכל התקצוב הועבר ישירות למפעילי האטרקציות התיירותיות וגופי התוכן הערכי בגליל. שקל לא הועבר לבתי ספר או ישיבות".