סגור
הפגנה מחאה עובדי הייטק בתל אביב נגד המהפכה המשפטית מחאת ההייטק
הפגנת עובדי ההייטק בתל אביב (שאול גולן)

בצל הפיגועים מחריף העימות בין נתניהו ובכירי המגזר העסקי

כמה שעות לפני הפיגוע הקשה ליד בית הכנסת בירושלים, ראש הממשלה כינס ביום שישי את בכירי המשק שהביעו בפניו את חששם מפני המהלכים שהוא מתכנן לביצוע הפיכה משטרית והשפעתם ההרסנית על הכלכלה והמשק

התעוררות "המחאה הכלכלית" בשבוע שעבר נגד ההפיכה המשטרית שממשלתו של בנימין נתניהו מקדמת, נותנת את אותותיה בראש הממשלה, שהזמין ביום שישי את נציגי המגזר העסקי לפגישה שעסקה ברפורמה המשפטית שמקדם נתניהו עם שר המשפטים יריב לוין. המחאה שכללה את מכתב הכלכלנים שמזהירים מפני השלכות המהלכים של הממשלה, גלשה בהמשך גם למגזר העסקי, שמגלה יותר ויותר חשש לנוכח הצעדים.
דוגמה בולטת למחיר הכלכלי שגובה התנהלות הממשלה החדשה עלתה מדברי מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר לנתניהו, לפיהם ביומיים האחרונים נרשמת משיכה של כספי פיקדונות מצד משקיעים זרים, שאינם רק מתחום ההייטק. קוטלר ציין, כי מדובר אמנם בהיקפים קטנים ולא במגמה (לפי הערכות כמה מיליוני דולרים), אולם הדבר עדיין מטריד אותו. עוד ציין קוטלר בדבריו, כי בשבוע הבא הוא אמור לקיים סבב פגישות עם משקיעים בלונדון בביקור שנקבע מראש, והוא מעריך כי נושא הרפורמה המשפטית יעלה במהלכן. קוטלר אמר עוד, כי אם הממשלה רוצה להעביר רפורמה משמעותית, עליה לעשות זאת בהידברות ובהקשבה לכל הצדדים, כשם שנעשו בעבר רפורמות במשק.
הפגישה התקיימה במצודת זאב בתל אביב ואורגנה על ידי בעלי מספנות ישראל וחבר הליכוד שלומי פוגל. נכחו בה עשרות גורמים בכירים מהמגזר העסקי, בהם נציגים מההייטק, הביטוח, הנדל"ן והבנקים. בין הנוכחים היו בעל השליטה באפריקה מגורים ודניה סיבוס יעקב לוקסנבורג, מייקל אייזנברג מקרן ההון סיכון אלף וחמי פרס מקרן פיטנגו, וכן יו"ר בנק לאומי סאמר חאג' יחיא. המפגש נערך לאחר תרגיל "הטעיה", שנועד לכוון את כלי התקשורת לביתו של פוגל, שנחשב למקורבו של נתניהו, בכפר שמריהו. גורמים שנכחו בפגישה ציינו, כי היא נערכה באווירה חיובית, על אף שהמשתתפים השמיעו לנתניהו מסר ברור, שיש להיזהר מהעברת הרפורמה במתכונתה הנוכחית ובקצב מהיר, וכי יש לעשות זאת לאט ובהידברות כדי למנוע קרע במדינה.
בין הנוכחים היה גם מנכ"ל בנק דיסקונט אורי לוין, שאמר: "אי אפשר להתעלם מכל אנשי הכלכלה שמביעים חשש כל כך גדול מהמהלכים, ולכן אתה חייב לעצור מיד ולקדם שינויים רק בזהירות ובהסכמה רחבה. אולי אנחנו טועים ואתה צודק, אבל מחיר הטעות שלך יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה. אסור לעשות דברים כאלה". נתניהו השיב על כך כי "הכסף החכם תמיד מנצח את הכסף הטיפש, ואם יש כסף טיפש שייצא מכאן, יהיה כסף חכם שהולך עם האמת ועם מה שצריך לעשות". נתניהו אמר שישראל היא המדינה היחידה שיועצים משפטיים במשרדים ממשלתיים לא מתמנים על ידי הפוליטיקאים. אלקס הרטמן, השותף הבכיר במשרד עורכי הדין ש.הורוביץ, טען מנגד כי "הרפורמה בת ארבעת הראשים - פוליטיזציה של בחירת שופטים, ביטול הביקורת השיפוטית על חוקים בפסקת ההתגברות הרחבה, ביטול עילת הסבירות ופגיעה בשומרי הסף (היועצים המשפטיים), היא מהפכה הפוגעת בבסיס הערכי ויוצרת פילוג קשה בעם המסכן את המדינה לא פחות מהאיומים מבחוץ. יש הכרח בהידברות ולא בחקיקה".
דוד פורר, בעל חברת התרופות ניאופארם ובעל המניות הגדול בקבוצת הנדל"ן מבנה, אמר כי "גם אם יש מקום לשינויים, הפילוג בעם גדול מדי. אי אפשר להעביר את החוקים בצורה כזו. זה לא שווה את הפילוג. לאן ממהרים?". בעל השליטה במנורה ערן גריפל, שאביו היה יו"ר מרכז הספורט בית"ר, אמר כי "הוכחת את עצמך כשר אוצר בתקופת רפורמת בכר, ישבת ושמעת. אין מנוס מהידברות".
חאג' יחיא ולוקסנבורג שמרו על שתיקה בדיון. מנכ"ל שיכון ובינוי תמיר כהן תמך בנתניהו: "אנשים כאן מדברים מאג'נדה. אתם צריכים להיות גם מוכנים להידברות ולהיות מוכנים לכך שיהיו שינויים".
נתניהו ענה על הטענות ואמר, כי "הצד המשפטי השתלט על הלך הרוח במדינה. אתם אנשי עסקים, ועל כל שטות לוקחים אתכם לבית המשפט. אתם אמורים לתמוך במהלך". עוד ציין כי "אומרים לי בעולם שהאקטיביזם השיפוטי בארץ גדול מדי. אני מנסה להחזיר את הכל למקום. אתם מדברים על רגולציה ואובר שיפוט. זה פוגע בתמ"ג. כמה עורכי דין ויועצים משפטיים גורמים לעיכובים במיקרו מנג'מנט?". ראש הממשלה הוסיף, "גם אם השופטים ימונו על ידי הפוליטיקאים, הרי כשיהיה דיון הם ינהגו לפי החוק. יש כאן חוק ואתם מעלים על דעתכם ששופטים לא ישפטו לפי החוק? גם היועצים המשפטיים שיומונו על ידי הפוליטיקאים ינהגו בהגינות ואם לא – תמיד אפשר יהיה לקחת אותם לבית המשפט".
המלונאי דוד פתאל אמר בתגובה: "זה נכון. אני פעיל גם במקומות אחרים, אבל רק בארץ לוקחים אותך על כל שטות לבית משפט. אני מסכים עם זה שהשופטים שנבחרים עושים את תפקידם ולא באים מטעם. עובדה שגם בארה"ב, הנשיא דונלד טראמפ מינה שופטים אבל כשהיה צריך הם החליטו נגדו. חשוב לטפל במקביל בתדמית של ישראל בעולם". נתניהו השיב לו: "לא מצאתי פטנט לנושא התדמית. יש לך?".
נתניהו אמר כי הוא מוכן להידברות - אבל הוסיף שאינו מוכן שההידברות הזו תעכב את חקיקת הרפורמה. עוד הוסיף כי "הנשיא הרצוג בא עם רעיון ששני הצדדים יישבו ויגבשו הסכמות. לוין אמר לי לפני שנבחר – אם אתה רוצה שאהיה שר משפטים אני רוצה ודאות שאני מוביל את התהליך. אבל לוין עכשיו מסכים להידברות שהנשיא מציע. לוין אמר משהו? תבואו עם הצעה נגדית. אנחנו מוכנים לשמוע ולהידבר".
"אני לא מוציא את הכספים מהארץ ולא אעזוב את מדינת ישראל ואחיה במדינה דמוקרטית ואלחם במהלך הזה של הרפורמה המשפטית ככל יכולתי. אלך להפגנות, אחתום על מכתבים, אדבר, אנסה לשכנע כי אני חושב שזה רע למדינת ישראל וגם ראש הממשלה מבין את זה. הוא איש אינטליגנטי והוא יודע שהכלכלה בנויה על שני יסודות – ודאות ויציבות מצד אחד, ומצד שני דמוקרטיה", כך אומר פרס, שותף מייסד של קרן הון סיכון פיטנגו ובנו של שמעון פרס, לאחר המפגש עם ראש הממשלה. פרס ציין כי לא יודע מי בנה את רשימת אנשי העסקים שהשתתפו באירוע, אך לדבריו הוא הקיף את כל הקשת הפוליטית.
"ראש הממשלה ניסה להציג את הרפורמה כהסרת חסמים ועודף משפטיזציה. לטענתו זה מה שיניע את הכלכלה באחוז או שניים קדימה. הוא התעקש כי אין כוונה לפגוע בדמוקרטיה ובכלכלה, אבל אני אבחן אותו לפי המעשים. אם יעצור את התהליך ויצור רפורמה שתהיה מקובלת ואשר תשמור על איזונים ובלמים, באמת נהפוך את ישראל ליותר אטרקטיבית. בינתיים המהלכים גורמים למשקיעים להיבהל, אני יודע על משקיעים זרים שחשבו להיכנס ועכשיו משהים את ההשקעות".
לדברי פרס, "זו הפעם הראשונה בחיים שיצאתי להפגנות. זה ניסיון לעצור את ההשתלטות הפוליטית על מערכת המשפט. כולנו בעד לעשות רפורמה, אבל כמו ברפורמת בכר, צריך לעשות זאת בצורה מסודרת, מבוקרת, להביא בחשבון את כל הצדדים וההשלכות. בצורה המהירה שבה זה נעשה זה מרגיש לא רפורמה, אלא הפיכה". פרס אומר כי כי ימשיך ללכת להפגנות ולמחות נגד הרפורמה.
האם גם פיטנגו שוקלת להוציא את הכסף שלה וממליצה לחברות הפורטפוליו שלה להעביר את יתרות המזומנים שלהן מחוץ לישראל?
"לא. אני חושב שלתלות את הסכנה של הרפורמה בכך שהמשקיעים יוציאו את הכסף זה להקטין את הבעיה. האיום הוא הפגיעה במרקם האנושי והרס העתיד של ילדינו ונכדנו. אנחנו לא רוצים לחיות במדינה שהיא לא דמוקרטית. אני לא חושב שמישהו באמת רוצה לעשות את זה, אבל בפועל פוגעים בדמוקרטיה ובכלכלה. מערכת המשפט מבחינתי שומרת על עוצמתה של ישראל בדיוק כמו המוסד או 8200".