סגור
מימין: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר ומנכ"ל בנק דיסקונט אורי לוין
מימין: מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר ומנכ"ל בנק דיסקונט אורי לוין (צילומים: גדי דגון)

מנכ"ל בנק הפועלים לנתניהו: "נרשמת משיכת כספי פקדונות זרים ביומיים האחרונים"

דב קוטלר אמר את הדברים במהלך פגישה שערך ראש הממשלה עם נציגי המגזר העסקי במצודת זאב בנושא הרפורמה המשפטית; קוטלר ציין כי אמנם כי מדובר בהיקפים קטנים אך הדבר מטריד אותו; מנכ"ל דיסקונט, אורי לוין, לנתניהו: "מחיר של טעות מצדך יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה"; ראש הממשלה אמר כי הוא מוכן להידברות - אבל הוסיף שאינו מוכן שהיא תעכב את חקיקת הרפורמה

מנכ"ל בנק הפועלים, דב קוטלר, אמר במהלך הפגישה שנערכה היום (ו') בין נציגי המגזר העסקי וראש הממשלה בנימין נתניהו כי ביומיים האחרונים נרשמת משיכה של כספי פקדונות מצד משקיעים זרים, שאינם רק מתחום ההייטק. הפגישה עסקה ברפורמה המשפטית שמקדם נתניהו עם שר המשפטים יריב לוין.
קוטלר ציין כי מדובר אמנם בהיקפים קטנים ולא במגמה (לפי הערכות כמה מיליוני דולרים), אולם הדבר עדיין מטריד אותו. עוד ציין קוטלר בדבריו כי בשבוע הבא הוא אמור לקיים סבב פגישות עם משקיעים בלונדון בביקור שנקבע מראש, והוא מעריך כי נושא הרפורמה המשפטית יעלה במהלכן. קוטלר אמר עוד כי אם הממשלה רוצה להעביר רפורמה משמעותית עליה לעשות זאת בהידברות ובהקשבה לכל הצדדים, כשם שנעשו בעבר רפורמות במשק.
בפגישה שנערכה במצודת זאב ואורגנה על ידי בעלי מספנות ישראל וחבר הליכוד שלומי פוגל, נכחו עשרות גורמים בכירים מהמגזר העסקי, בהם נציגים מענף ההייטק, הביטוח, הנדל"ן והבנקים. בין הנוכחים היו אנשי העסקים יעקב לוקסנבורג, מייקל אייזנברג וחמי פרס, וכן יו"ר בנק לאומי, סאמר חאג' יחיא. המפגש נערך תחת איפול, ולאחר תרגיל "הטעיה" שנועד לכוון את כלי התקשורת לביתו של פוגל, שנחשב למקורבו של נתניהו, בכפר שמריהו.
גורמים שנכחו בה מציינים כי היא נערכה באווירה חיובית, על אף שהמשתתפים השמיעו לנתניהו מסר ברור, שיש להיזהר מהעברת הרפורמה במתכונתה הנוכחית ובקצב מהיר, וכי יש לעשות זאת לאט ובהידברות בכדי למנוע קרע במדינה.

נתניהו: "הכסף החכם מנצח, ואם יש כסף טיפש - שייצא מכאן"

בין הנוכחים היה גם מנכ"ל בנק דיסקונט אורי לוין שאמר: "אי אפשר להתעלם מכל אנשי הכלכלה שמביעים חשש כל כך גדול מהמהלכים, ולכן אתה חייב לעצור מיד ולקדם שינויים רק בזהירות ובהסכמה רחבה. אולי אנחנו טועים ואתה צודק אבל מחיר הטעות שלך יכול להיות פגיעה אנושה בדמוקרטיה ובכלכלה. אסור לעשות דברים כאלה".
נתניהו השיב על כך כי "הכסף החכם תמיד מנצח את הכסף הטיפש, ואם יש כסף טיפש שייצא מכאן, יהיה כסף חכם שהולך עם האמת ועם מה שצריך לעשות".
פרס אמר כי "זה קיצוני מדי כל התהליך הזה. החשש שלי איננו רק שכספים יילכו מפה, אלא מזה שלא יגיעו כספים חדשים מחו"ל. העם מפולג מאוד. יש קוטביות לא רגילה, שלא היתה פה אף פעם בין מחנה אחד לשני. את הפילוג הזה אפשר לעצור רק בהידברות". דברים דומים אמר שותפו של פרס בפיטנגו, אהרון מנקובסקי.
נתניהו אמר בדבריו שישראל היא המדינה היחידה שיועצים משפטיים במשרדים ממשלתיים לא מתמנים ע"י הפוליטיקאים. אלקס הרטמן, השותף הבכיר במשרד עורכי הדין ש.הורוביץ, טען מנגד כי "הרפורמה בת ארבעת הראשים - פוליטיזציה של בחירת שופטים, ביטול הביקורת השיפוטית על חוקים בפסקת ההתגברות הרחבה, ביטול עילת הסבירות ופגיעה בשומרי הסף (היועצים המשפטיים), הינה מהפיכה הפוגעת בבסיס הערכי ויוצרת פילוג קשה בעם המסכן את המדינה לא פחות מהאיומים מבחוץ. יש הכרח בהידברות ולא בחקיקה".
דוד פורר, בעל חברת התרופות ניאופארם ובעל המניות הגדול בקבוצת מבנה בנדל"ן אמר כי "גם אם יש מקום לשינויים, הפילוג בעם גדול מדי. אי אפשר להעביר את החוקים בצורה כזו. זה לא שווה את הפילוג שנוצר בעם. לאן ממהרים? למה לנסות לגמור את הכל מהר מהר". גם ערן גריפל בעל השליטה במנורה, שאביו היה יו"ר מרכז הספורט בית"ר, אמר כי "הוכחת את עצמך כשר אוצר בתקופת רפורמת בכר, ישבת ושמעת. אין מנוס מהידברות".
חאג' יחיא, ובעל השליטה באפריקה מגורים ודניה סיבוס, יעקב לוקסנבורג (לוקסי), שמרו על שתיקה בדיון.
מנכ"ל שיכון ובינוי תמיר כהן תמך בנתניהו: "אנשים כאן מדברים מאג'נדה. אתם צריכים להיות גם מוכנים להידברות ולהיות מוכנים לכך שיהיו שינויים".
נתניהו ענה על הטענות ואמר כי "הצד המשפטי השתלט על הלך הרוח במדינה. אתם אנשי עסקים, ועל כל שטות לוקחים אתכם לבית המשפט. אתם אמורים לתמוך במהלך". עוד ציין ראש הממשלה כי "אומרים לי בעולם שהאקטיביזם השיפוטי בארץ גדול מדי. אני מנסה להחזיר את הכל למקום. אתם מדברים על רגולציה, ואובר שיפוט. זה פוגע בתל"ג.כמה עורכי דין ויועצים משפטיים גורמים לעיכובים במיקרו מנג'מנט".
ראש הממשלה הוסיף כי "גם אם השופטים ימונו ע"י הפוליטיקאים, הרי כשיהיה דיון הם ינהגו לפי החוק. יש כאן חוק ואתם מעלים על דעתכם ששופטים לא ישפטו לפי החוק? גם היועצים המשפטיים שיומונו על ידי הפוליטיקאים ינהגו בהגינות ואם לא – תמיד אפשר יהיה לקחת אותם לבית המשפט, במידה שיש התנגדות להחלטות".
המלונאי דוד פתאל אמר בתגובה לכך: "זה נכון. אני פעיל גם במקומות אחרים אבל רק בארץ לוקחים אותך על על שטות לבית משפט. אני מסכים עם זה שהשופטים שנבחרים עושים את תפקידם ולא באים מטעם. עובדה שגם בארה"ב, הנשיא טראמפ מינה שופטים אבל כשהיה צריך הם החליטו נגדו. חשוב לטפל במקביל בתדמית של ישראל בעולם". נתניהו השיב לו: "לא מצאתי פטנט לנושא התדמית. יש לך?".
נתניהו אמר כי הוא מוכן להידברות - אבל הוסיף שאינו מוכן שההידברות הזו תעכב את חקיקת הרפורמה. עוד הוסיף כי "הנשיא הרצוג בא עם רעיון ששני הצדדים יישבו ויגבשו הסכמות. לוין אמר לי לפני שנבחר – אם אתה רוצה שאהיה שר משפטים אני רוצה ודאות שאני מוביל את התהליך. אבל לוין עכשיו מסכים להידברות שהנשיא מציע. לוין אמר משהו? תבואו עם הצעה נגדית. אנחנו מוכנים לשמוע ולהידבר".