סגור
מימין מנואל טרכטנברג פרופ' לאה אחדות אבי בן בסט ד"ר דלית גפני
מנואל טרכטנברג, פרופ' לאה אחדות, אבי בן בסט וד"ר דלית גפני (צילום: תומי הרפז, עמית שעל, אלכס קולומויסקי, )

270 כלכלנים בכירים מזהירים: "מהלכי הממשלה יגרמו נזק חסר תקדים למשק"

בין הכלכלנים החתומים על נייר העמדה - הפרופסורים מנואל טרכטנברג, יוג'ין קנדל, אבי בן בסט, אסף רזין ועומר מואב; לדבריהם, "קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תביא לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק, ובאיכות החיים של תושבי ישראל"

"אנו, מרצים ומרצות בתחומי הכלכלה והניהול, מביעים את דאגתנו העמוקה לנוכח מהלכי הממשלה שצפויים לפגוע בעצמאות מערכת המשפט והשירות הציבורי, ושלהערכתנו יגרמו לנזק חסר תקדים לכלכלה הישראלית" - כך לפי גילוי דעת עליו חתמו כ-270 כלכלנים בכירים.
לקריאת נייר העמדה המלא של הכלכלנים לחצו כאן
הרשימה כוללת את כל חברי הסגל לכלכלה באוניברסיטאות, למעט כלכלנים בודדים. לדבריהם, "אנו מתריעים בתוקף כנגד היוזמנות הנוכחיות של הקואליציה שמשמעותן היא שינוי יסודי של שיטת המשטר בישראל וסכנה לעתיד המשק והכלכלה".
בולטים ברשימה - פרופסורים לכלכלה שגם שירתו בעבר במגזר הציבורי, בהם פרופ' מנואל טרכטנברג, פרופ' יוג'ין קנדל שכיהנו כיושבי ראש המועצה הלאומית לכלכלה; פרופ' ראובן גרונאו שכיהן כחבר הוועדה המוניטרית עד לאחרונה; פרופ' צביקה אקשטיין ופרופ' אביה ספיבק שכיהנו כמשנה לנגיד בנק ישראל; פרופ' אבי בן בסט שכיהן כמנכ"ל משרד האוצר; פרופ' מישל סטרבניצ'קי ופרופ' נתן זוסמן שעמדו בראש חטיבת המחקר של בנק ישראל; פרופ' אודי ניסן ששימש כממונה על התקציבים בעבר; ופרופ' עומר מואב שכיהן בעבר כיועץ בכיר לשר האוצר.
בנוסף כוללת הרשימה עוד עשרות כלכלנים בעלי הישגים מחקריים בולטים, בהם פרופ' אסף רזין זוכה פרס אמ"ת, ופרופ' סרג'יו הרט זוכה פרס ישראל בכלכלה. הרשימה גם כוללת כלכלנים ישראלים המלמדים בחו"ל או שיש להם קשר קרוב עם ישראל, דוגמת פרופ' מרטין אייכנבאום ופרופ' יואל מוקיר.

מכתב הכלכלנים בא בהמשך לניירות עמדה דומים מצד בכירים בהייטק, רופאים וטייסים, שבהם הזהירו מפני מהלכי הממשלה.
הכלכלנים כותבים כי "פגיעה בעצמאות הרשות השופטת תגביר מאוד את הסבירות לפגיעה בדירוג אשראי של ממשלת ישראל, ובגיוסי ההון של החברות הישראליות". הם מביאים כדוגמה את הורדת הדירוג של פולין בינואר 2016 שנומקה על ידי חברות הדירוג בפגיעה בעצמאות בית המשפט ובשידור הציבורי.
לדברי הכלכלנים, "הפגיעה ביכולת הממשלה והחברות לממן את עצמם, תביא לירידה בהיקף ההשקעות, הירידה תפגע בענף ההייטק הישראלי המהווה את הקטר של המשק. פגיעה זו תתעצם לנוכח המשבר המסתמן בענף, וחברות ההייטק יעתיקו את מרכזיהן אל מחוץ למדינה. בנוסף, השילוב בין פגיעה בהייטק ובין פגיעה בזכויות הפרט בגלל היחלשות מערכת המשפט, תביא ל'בריחת מוחות', שהיא הגירה בעלת השלכות שליליות על חוסנה הכלכלי של מדינת ישראל.
"קיים חשש כבד שהחלשת מערכת המשפט תביא לפגיעה ארוכת טווח בתוואי הצמיחה של המשק, באיכות החיים של תושבי ישראל. הערכה זו מבוססת על המחקרים המצוטטים ביותר בעולם הכלכלה, בהם מחקרים של זוכה הנובל דאגלס נורת' ושל כלכלנים מהחשובים בעולם כמו שלייפר וא'צמלגו. המחקרים מראים שקיומו של כוח פוליטי רב בידי הקבוצה השלטת הוא גורם עיקרי לנחשלות כלכלית. בנוסף, המחקרים מציינים כי פגיעה באיכות השלטון היא כמעט בלתי הפיכה, שיווי משקל מוסדי תומך צמיחה הוא עדין, וסטייה ממנו עלולה להיות ארוכת טווח".
מהעצומה נעדרים כלכלנים בכירים הנושאים בתפקיד רשמי בממשלה, כמו חברי הוועדה המוניטרית הנוכחיים. כמו כן נעדרים פרופ' אורי חפץ אשר ייעץ בעבר לראש הממשלה, ופרופ' אבי שמחון שאמור להתמנות בקרוב לתפקיד יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה.