לצמוח מתוך אתגרים
מנהיגות עסקית, חוסן וחדשנות במציאות הישראלית
ניהול חברה בישראל הוא שיעור מתמשך בקבלת החלטות בתנאי חוסר ודאות. השוק המקומי קטן ותחרותי, הרגולציה משתנה תדיר, והצרכן הישראלי חד, מהיר ומעודכן יותר מאי פעם. במציאות כזו קל מאוד להישאב לשיח של “הישרדות”, אבל בעיניי זה לא תפקידה של מנהיגות עסקית. משימתה האמיתית היא יצירת ערך לכל בעלי העניין שלה גם כשהקרקע רועדת/לא יציבה.
אסטרטגיית צמיחה עקבית היא תהליך ארוך טווח המבוסס על חוסן ארגוני, מחויבות עובדים ויכולת לזהות מנועי צמיחה חדשים גם בתקופות מאתגרות. כמי שמוביל את עולם הביוטי בישראל, אנו לא רואים בתעשייה הזו רק מוצרים, שירותים או חוויה אסתטית; היא גם ממלאת תפקיד לחוסן אישי וחברתי. בישראל של השנים האחרונות, כמו גם במצבי משבר במקומות אחרים בעולם, ניתן לראות עד כמה הצרכנים מבקשים רגעים של אופטימיות, יציבות ופינוק בתוך היומיום.
הבנה מעמיקה של הצרכן הישראלי
נקודת המוצא לכל אסטרטגיה עסקית היא הבנת הצרכן. הצרכן הישראלי מושפע עמוקות מהמציאות הביטחונית, הכלכלית והחברתית המקומית, אך בו־זמנית מחובר 24/7 לעולם ומתעדכן בזמן אמת בטרנדים גלובליים. דור ה־Z הוא הדוגמה המובהקת לכך - דור שלא מחפש מוצר בלבד, אלא חוויה, משמעות וביטוי אישי. זהו דור שמצפה לשקיפות מלאה, מכיר את רכיבי המוצרים ומנהל שיח מתמיד ברשתות החברתיות.
ההשקה חסרת התקדים השנה של מותג האיפור המקצועי NYX PM בישראל ממחישה היטב את התמונה. זהו מותג שבנוי על שפה של יצירתיות, קהילה וביטוי עצמי, שהפך במהירות לשחקן תרבותי, לא רק מסחרי. הצלחה כזו נובעת מהבנה עמוקה של הצרכן – מה מניע אותו, מה מלהיב אותו, ואיך הופכים מוצר לחוויה שלמה.
שוק הגברים – פער ענק ופוטנציאל גדול
דוגמא נוספת היא שוק הטיפוח הגברי, רק 34% מהגברים בישראל משתמשים במוצרי טיפוח לעומת 82% מהנשים. הדרך לסגור את הפער אינה באמצעות מסרים נוצצים, אלא בהנגשה פשוטה של שגרות טיפוח קצרות וברורות, שמותאמות לחיי היומיום. הבחירה בכדורסלן דני אבדיה להוביל את קמפיין המודעות של L’Oréal Men Expert היא מהלך עסקי טבעי: הספורטאי הישראלי המוביל בעולם, המעורר הזדהות ואמון ומגלם מצוינות, נחישות ואותנטיות. החיבור הזה תואם את ערכי המותג, מחזק את המובילות שלו, יוצר ערך מידי לקהלי היעד ומהווה מנוע משמעותי להרחבת החשיפה והנחשקות בקטגוריית הטיפוח לגברים בישראל. כשמבינים לעומק את הצרכים של הצרכן, ומדייקים את המסרים על בסיס תובנות צרכניות, מתגלים מנועי צמיחה חדשים גם בסביבה עסקית מאתגרת.
ישראל – מעבדה לחדשנות
אחד היתרונות הגדולים של השוק הישראלי הוא היותו “מעבדה לחדשנות”. הישראלים ידועים בנטייה שלהם להוביל ולאמץ במהירות טכנולוגיות חדשות, והדבר נכון גם בתחום היופי. פיתוח טכנולוגי מתקדם כמו K- Scan של מותג השיער המקצועי קרסטס, לאבחון אישי של מצב שיער והקרקפת, נכנס בימים אלה למספרות מובילות בישראל. הוא מספק ערך מוסף לצרכנים ולמעצבי השיער כאחד. הפיתוח המואץ של בינה מלאכותית מוטמע במוצרים ובשירותים ומאפשר לנו להציע ערך מוסף כמו אבחון עור, הדמיית איפור והתנסות וירטואלית בצבע שיער בהתאמה אישית.
תחום הקיימות גם הוא פותח הזדמנויות עסקיות חדשות. בלוריאל ישראל אנו מציעים יותר ויותר מותגים בפורמט של מילוי חוזר (Refill). מגמה זו, שתופסת תאוצה באירופה ובארה”ב עונה על שני צרכים ברורים של הצרכן – חיסכון כלכלי לצד תרומה סביבתית. זוהי תובנה ניהולית חשובה: חדשנות בת קיימא בישראל חייבת להיות פרקטית, מדידה ונראית לעין.
מסחר רב זירתי
המסחר בישראל מאתגר במיוחד ומתנהל בו־זמנית בזירות רבות: הדיגיטלית, הפיזית והווירטואלית. מצד אחד, הצרכן הישראלי מחובר אונליין סביב השעון, משווה מחירים באפליקציות, צופה בסרטוני סקירה בטיקטוק, מתייעץ עם חברים ברשתות החברתיות לפני כל רכישה ואף נחשף למסרים שיווקיים בפלטפורומות גיימינג. מצד שני, החנויות הפיזיות לא איבדו את מקומן – להיפך, הן מתפתחות ומציעות ערכים נוספים.
כך אנו רואים פריחה של חנויות קונספט, חנויות פרימיום ומתחמי ביוטי המחברים בין אונליין לאופליין, המציעות חוויות קנייה והתנסות חדשניות. גם המסחר החברתי בישראל מתפתח במהירות כשמשפיעניות ויוצרות תוכן לא רק מפרסמות מוצרים אלא יוצרות ערך אמיתי, ולעיתים אף הופכות ל-entertainers של ממש – משלבות בידור, הומור וסיפור אישי – ובכך מניעות רכישות מתוך חוויית שימוש ייחודית. כל צרכנית הפכה למעשה לגוף תקשורת בעל פוטנציאל השפעה עצום.
האנשים שבונים חוסן
אסטרטגיה עסקית לא יכולה להתמקד בצרכן בלבד. האנשים שמרכיבים את הארגון הם הלב הפועם שלו. העובדים שלנו הם היתרון התחרותי הגדול ביותר. מאות עובדים, כמו כל אזרחי המדינה, התמודדו בשנתיים האחרונות עם מציאות אישית מאתגרת, ובכל זאת שמרו על רמת ביצוע ומחויבות מרשימה. חוסן אישי וערכי מתורגמים ישירות לחוסן עסקי. זו הסיבה שאנחנו משקיעים באופן עקבי בבניית תרבות ארגונית מגוונת ומכילה, שוויון מגדרי ומתן הזדמנויות אמיתיות לצעירים ולמבוגרים. ארגון שלא יודע להחזיק את אנשיו ברגעים קשים לא ישרוד גם כשהתקופה מתייצבת.
אחריות חברתית – השקעה ארוכת טווח
האחריות החברתית היא נדבך מרכזי נוסף שמחזק את החוסן העסקי. חברה עסקית איננה פועלת בוואקום; היא חלק מהקהילה שבתוכה היא חיה. אנו יוזמים ומפעילים, בשיתוף עם עמותות חברתיות, מגוון תכניות לקידום אוכלוסיות במצבי פגיעות, בדגש על נשים. כך למשל, שיתוף הפעולה שהובלנו במותג Lancôme עם עמותת “יוזמות עתיד” מעניק לנשים מהפריפריה הכשרה מקצועית וכלים לניהול עסק עצמאי בתחום הביוטי. התוצאה היא לא רק העצמה אישית, אלא גם תרומה ממשית לכלכלה המקומית. זו השקעה ארוכת טווח באקוסיסטם שבתוכו אנחנו פועלים.
בסופו של דבר, צמיחה איננה עניין של מזל או של תזמון מוצלח. היא נובעת מהחלטות ניהוליות יומיומיות: זיהוי קהלים חדשים, הרחבת ערוצי מסחר, אימוץ חדשנות פרקטית, השקעה בעובדים וחיזוק הקהילות סביבנו. בישראל של 2025, אחריות חברתית היא שליחות.
מנהיגות עסקית נמדדת ביכולת לחבר בין כל המרכיבים הללו – חוסן, אחריות וחדשנות - ולהפוך את חוסר הוודאות להזדמנות צמיחה ובכך ליצור ערך לבעלי המניות, אבל לא רק להם, אלא גם לעובדים, לצרכנים, לשותפים העסקיים ולקהילות שסביבנו.
מאת אלי שגיב, מנכ"ל לוריאל ישראל
d&b – לדעת להחליט






























