סגור

פרשנות
חוק ממדים ללימודים: הליכוד לומד שיש דברים קדושים

הליכוד מסרב להשלים עם האפשרות שהוא לא בשלטון ולכן שום דבר בשנה האחרונה לא היה קדוש בעיניו, חוץ מנתניהו. משבר חוק הסיוע לחיילים משוחררים מלמד אותו שיש גבול לקטנוניות הפרלמנטרית

לפעמים צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה. ויש חצי כזה (קטן במיוחד) אפילו לסירוב המחפיר של הליכוד לתמוך בחוק ממדים ללימודים למימון לימודים ליוצאי צבא.
במשך השנה האחרונה התרגלנו שאין גבול לקטנוניות הפרלמנטרית של הליכוד, והכל מוצדק בשם הסירוב לקבל את הכרעת הרוב. מרד חברי הכנסת מהליכוד כנגד הסרבנות של נתניהו ויריב לוין לקדם את המלגות לחיילים הקרביים והבודדים מראה שאולי יש גבול. יש נושאים שאפילו בליכוד מבינים שחייבים לעמוד מעל למחלוקת ועדיין יש כמה דברים קדושים (חוץ מנתניהו).

2 צפייה בגלריה
מליאה מליאת הכנסת כנסת ישראל ירושלים דיון 40 חתימות יו''ר אופוזיציה ביבי בנימין נתניהו
מליאה מליאת הכנסת כנסת ישראל ירושלים דיון 40 חתימות יו''ר אופוזיציה ביבי בנימין נתניהו
נתניהו במליאת הכנסת
(צילום: אלכס קולמויסקי )

תוכנית ממדים ללימודים מממנת שני שליש מעלות הלימודים של חיילים קרביים, חיילים בודדים, עולים, בני מיעוטים וחיילים מיעוטי יכולת. כלומר היא מסייעת לכל מי שכולנו חושבים שצריך לסייע לו. עד עכשיו היא מומנה מתרומות. עכשיו המדינה מנסה לעגן את זה בחוק. החיילים שהסתמכו על התוכנית מחכים למלגות ולא מקבלים אותן. הטענה של הליכוד שהוא רוצה מימון של מאה אחוז לא מחזיקה מים, גם כי אם הוא כל כך רצה למה הוא לא עשה את זה, גם כי מה מונע ממנו להתחייב שהוא יעשה את זה כשיחזור לשלטון.
אם יש משהו שמאפיין את הקרב שמנהל הליכוד בממשלה הזו הוא שהכל כשר למען שלטון נתניהו. הליכוד לא הסכים להקים את ועדת העלייה והקליטה של הכנסת שהוא אמור לעמוד בראשה גם כשפרץ גל העלייה. מבקר המדינה נאלץ להתחיל לצנזר דו"חות ביטחוניים בעצמו כי הליכוד מונע הקמת ועדה חשאית למטרה זו. נאומים חגיגיים של ראש הממשלה שבדרך כלל עוברים ללא הפרעה זוכים להפרעות מבישות.

אפשר לצפות מהאופוזיציה שלא תטרפד יוזמות שחשובות לציבור

הכנסת היא מוסד שבו מפלגות נאבקות על משאבים ולכן בהחלט אי אפשר לצפות מהאופוזיציה שתהיה נחמדה לקואליציה. זה לא תפקידה. תפקידה לנסות להפיל את השלטון. מה שבהחלט אפשר לצפות ממנה זה שלא תטרפד יוזמות שהתמיכה הציבורית בהן גורפת ולא תגרום נזק לציבור (במקרה זה בוגרי צבא טריים) רק כדי להביך את הקואליציה.

2 צפייה בגלריה
חיילים יחידת ממר"מ אמ"ן צה"ל
חיילים יחידת ממר"מ אמ"ן צה"ל
חיילים יחידת ממר"מ אמ"ן צה"ל
(צילום: דנה קופל)

יו"ר הכנסת מיקי לוי מיש עתיד נהג להתגאות כשהיה חבר אופוזיציה בוועדת הכספים בכך שהוא ענייני ולהשמיע שוב ושוב את הקריאה "אופוזיציה אחראית". לעיתים היה נראה שהוא קצת מגזים, ביחוד בהתחשב בזה שיו"ר הוועדה היה משה גפני מיהדות התורה. הליכוד לא חייב להיות אופוזיציה אחראית, אבל אסור לו להיות אופוזיציה הרסנית. כלומר מותר לו להיות הרסני לקואליציה, לא למדינה, לא לצבא, לא לחיילים.
הבעיה העיקרית של בכירי הליכוד היא שהם חיים בסרט לפיו זה לא לגיטימי שהם באופוזיציה כי רק להם מותר לשלוט. לכן הם לא מקימים ועדות ולא מצטרפים לוועדות שפועלות. לכן הם משוכנעים שחוק של הממשלה הזו פסול מעצם טיבו. נראה שלראשונה בליכוד מבינים שהציבור יודע יש ממשלה אחרת, והוא לא יסלח אם הם ימנעו מהממשלה הזאת לתת מלגות לחיילים.