סגור
הנשיא הרצוג מעניק לנתניהו את המנדט
הנשיא הרצוג מעניק לנתניהו את המנדט. "לא מקל ראש בהליך הפלילי נגדו, אבל ביהמ"ש העליון אמר את דברו" (קובי גדעון, לע"מ)

נתניהו קיבל את המנדט להרכבת הממשלה; דרעי רוצה את האוצר

הנשיא הטיל את הרכבת הממשלה על יו"ר הליכוד שהשיג 64 ממליצים, והבהיר: "לא מקל ראש בהליך הפלילי נגדו, אבל בית המשפט העליון אמר את דברו". יו"ר ש"ס הודיע לנתניהו על רצונו לקבל את תיק האוצר. דרישתו מערימה קשיים בחלוקת התיקים לבצלאל סמוטריץ', שדורש את התיק היוקרתי

הקרב על התיקים נמשך, ובמקביל בבית הנשיא נתניהו מקבל את המנדט: נשיא המדינה יצחק הרצוג הטיל בצהריים (ראשון) את מלאכת הרכבת הממשלה על ראש הממשלה הנבחר בנימין נתניהו, שצפוי לכונן בקרוב ממשלה שישית בראשותו. ב"מצעד הממליצים" שנערך בשבוע שעבר בבית הנשיא השיג יו"ר הליכוד 64 ממליצים, ואלה גם צפויים להיות שותפיו העתידיים בממשלה ה-37 ובכנסת.
"אני נרגש לא פחות מהפעם הראשונה שקיבלתי את המנדט לפני 26 שנים. אהיה ראש הממשלה של כולם", הצהיר נתניהו לאחר שקיבל את המנדט. לדבריו, "זה מה שאני מאמין בו בתוככי נפשי, זו האחריות שלי, זו לא אמירה מן השפה אל החוץ. אחרי שורה של מערכות בחירות העם הכריע בצורה ברורה בעד הקמת ממשלה בראשותי. היום אנו מתקדמים לקראת כינונה של ממשלת ישראל ה-37".
הוא התייחס לחשש של חלק מהאזרחים מהממשלה המתגבשת ואמר: "יש רבים-רבים שמברכים על תוצאות הבחירות, אבל יש גם מי שמשמיעים נבואות זעם ומפחידים את הציבור על סוף הדמוקרטיה או המדינה. זאת לא הפעם הראשונה שדברים כאלה מושמעים. אמרו את זה על בגין, אמרו את זה גם עליי, זה לא היה נכון אז וזה לא נכון גם היום".
הרצוג הסביר מדוע הטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נתניהו: "מן ההתייעצויות שקיימתי עולה התמונה הבאה - 64 המליצו על חבר הכנסת בנימין נתניהו. לפיכך התוצאה היא ברורה. לפי כל השיקולים, מבחינת התמיכה הגדולה ביותר במועמד מסוים ומבחינת המפלגה הגדולה ביותר - אני מטיל את המנדט על נתניהו".
הנשיא התייחס בנוכחות ראש הממשלה הנבחר למשפט שמתנהל נגדו במסגרת תיקי האלפים: "לא נעלמה מעיני כמובן העובדה הזו, ואני לא מקל בכך ראש כלל וכלל. עם זאת בית המשפט העליון אמר את דברו במספר פסקי דין, כולל בהרכב מורחב של 11 שופטים".
הוא פנה לנתניהו: "לאזרחי ישראל דרושה ממשלה יציבה ומתפקדת. ממשלה שמשרתת את כלל אזרחי ישראל - אלה שתמכו ובחרו בה וגם אלה שהתנגדו לכינונה; ממשלה הפועלת בשליחותם ולמענם של כל גווני הפסיפס הישראלי - מכלל הקהילות, המגזרים, האמונות, הדתות, אורחות החיים, התפיסות ועולמות הערכים המגוונים; ומגלה רגישות ואחריות כלפי כולם". לדבריו, "למדינת ישראל דרושה ממשלה, שגם אם לא תבטא בהרכבה את כל השקפות העולם וחלקי הבית, תדע להוביל מהלך של חיבור ואיחוד בין כל חלקי העם ולקיים שיח אחראי, זהיר, פתוח, כן וקשוב עם יתר רשויות השלטון".
תוכניתו של נתניהו להשבעת הממשלה במהירות הבזק כבר השבוע, סמוך מאוד להשבעת הכנסת ה-25 ביום שלישי, ככל הנראה כבר לא תתממש. הסיבה: המשא ומתן הקואליציוני עדיין נמשך, וכך גם הקרב על התיקים, ולכן לא ברור אם הצדדים יגיעו להסכמות במהירות הנדרשת.
יו"ר ש"ס אריה דרעי הודיע הבוקר ליו"ר הליכוד בנימין נתניהו על רצונו לכהן כשר האוצר בממשלה החדשה.
לרשות נתניהו יעמדו 28 ימים להרכיב ממשלה, עם אפשרות הארכה של 14 ימים. נתניהו מעוניין להציג ממשלה עוד השבוע, אבל בשל קשיים בחלוקת התפקידים הרכבת הממשלה עשויה להידחות לשבוע הבא.
העניין הוא שיו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' דורש את אחד מהתיקים ביטחון או אוצר. נתניהו מעדיף לשמור את תיק הביטחון בליכוד, ובמפלגה חוששים למוסרו לסמוטריץ'.
כעת דרישתו של דרעי לקבלת תיק האוצר מערימה קשיים בחלוקת התיקים לסמוטריץ'. בליכוד מוכנים להציע לו את תיק החינוך ועוד. לפי שעה הוא מסרב.
בליכוד רוצים לסיים את המו"מ עם יהדות התורה, ש"ס ועוצמה לישראל ולהעמיד את סמוטריץ' בפני עובדה - שהתעקשותו על אחד משני התיקים מונעת את הקמת הממשלה.
גורמים פוליטיים טוענים שדרעי בכלל מעוניין בתיק הפנים המורחב, אבל בעצם נענה לבקשת הליכוד שייקח על עצמו את האוצר. במפלגות החרדיות לא רוצים לראות את סמוטריץ' באוצר פן יקפח את תקציבי הישיבות. הם כבר הגיעו לסיכום עם נתניהו על הכפלת תקציב הישיבות ל-2.5 מיליארד שקל, עדכון שנתי קבוע בתקציב הישיבות לפי הגידול הטבעי, השוואת שכרם של המורים והמורות ברשתות החרדיות לממלכתיות ועוד.
עם יהדות התורה סוכם שח"כ יעקב אשר יהיה סגן שר האוצר בין היתר כדי שיפקח על העמדת התקציב לישיבות.
בתוך כך גורמים בציונות הדתית מתעקשים שבצלאל סמוטריץ' יהיה שר הביטחון הבא של מדינת ישראל. הציונות הדתית תדרוש את תיקי הביטחון, החינוך והדתות, וכן הסכמים קואליציוניים מפורטים כולל סיכומים תקציביים כדי להבטיח את החזרת הביטחון האישי, תיקון מערכת המשפט, הסדרת ההתיישבות וחיזוק הזהות היהודית של המדינה.