סגור
מטבח של מסעדה ווק אוכל תאילנדי טבח שף
ח"כ רביבו הלין על כך שנושא העובדים הזרים למסעדות נידון כבר חודשים ארוכים (צילום: זאפ רסט)

"מדינת ישראל זקוקה ל-11 חודשים כדי להביא שוטפי כלים מסרי לנקה"

ח"כ אליהו רביבו, יו"ר הוועדה המיוחדת לעובדים זרים, אמר זאת בדיון שקיימה בנוגע לענף המסעדנות ודרש לקבל החלטה מיידית על הקצאת 2,000 עובדים זרים במקום הפלסטינים, שאושרו לפני חודשים רבים; המסעדנית רותי ברודו: "כדי לשפר את איכות החיים זה רק באמצעות הבאת כוח אדם זול, אחרת עולה יוקר המחייה"

"מדינת ישראל, מעצמה טכנולוגית, זקוקה ל-11 חודשים כדי להביא שוטפי כלים מסרי לנקה. מדובר בהחלטת ממשלה שראש הממשלה ומנכ"ל משרדו מעורבים בה. אבוי לבושה אם לוקח לנו כל הרבה זמן לייבא עובד שוטף כלים". כך אמר היום (ג') ח"כ אליהו רביבו, יו"ר הוועדה המיוחדת לעובדים זרים, בדיון נוסף שקיימה הוועדה בנוגע לייבוא עובדים זרים לענף המסעדנות. רביבו הלין על כך שנושא העובדים הזרים למסעדות נידון כבר חודשים ארוכים ועד שיגיע העובד הזר הראשון לישראל תעבור, לדבריו, קרוב לשנה מאז תחילת המלחמה.
הוא היפנה את דבריו לאורי יצחקי מאגף תשתיות במשרד רה"מ, שאמר כי אמש התכנסה לראשונה ועדת המנכ"לים שדנה בייבוא עובדים זרים, אשר המלצותיה יוגשו עד 45 יום מפרסום החלטת הממשלה.
עם פרוץ מלחמת חרבות ברזל נעצרה כניסתם של כ-100 אלף עובדים פלסטינים לישראל, מה שיצר מחסור בעובדים בענפים רבים במשק ביניהם ענף הבנייה וענף המסעדנות, שעוד קודם למלחמה סבל ממחסור בכוח אדם.
בשבוע שעבר אישרה הממשלה את הגדלת מכסת העובדים הזרים מ-290 אלף ל-330 אלף עובדים. הצעת ההחלטה גובשה על ידי מנכ"ל משרד רה"מ, יוסי שלי, עם משרדי ממשלה נוספים, ובמסגרתה נקבע כי תוקם ועדת מנכ"לים בראשותו של שלי שתוכל להחליט על חלוקת מכסות העובדים הזרים לפי הצורך של ענפי המשק השונים. הוועדה תקבע את השכר המינימלי של העובדים ובסמכותה להמליץ על הפחתת אגרות ודמי היתר.
בדיון היום רביבו דרש מוועדת המנכ"לים להתכנס בדחיפות ולקבל החלטה על הקצאת 2,000 עובדים זרים במקום העובדים הפלסטינים, עליהם הוחלט לפני חודשים רבים. הוא אף הביע זעם על כך ששר הכלכלה ניר ברקת ומנכ"ל משרדו אמנון מרחב לא נכחו בדיון, ואמר כי "משרד הכלכלה הוא נמל הבית של המסעדנים".
לדבריו, "הוועדה בראשותי הגיעה למסקנה כי אין מנוס מהבאת עובדים זרים לענף המסעדנות למקצועות בהם לא נמצאו ידיים עובדות ישראליות. בהחלטה זו תומכים משרדי הממשלה הרלוונטיים. אני לא בטוח שכל מי שעוסק בנושא ידיו נקיות. צריך להתחיל להביא עובדים זרים. עוד ועוד ידיים ישראליות נפלטות משוק העבודה מאחר שכל יד ישראלית מייצרת עוד שלוש ידיים עובדות".
המסעדנית רותי ברודו אמרה בדיון: "אם אנחנו רוצים לשפר את איכות החיים שלנו, זה רק באמצעות הבאת כוח אדם זול. אי הבאת עובדים זרים גורם להעלאת יוקר המחייה". מסעדן נוסף, אמר, "אין עובדים ישראלים שמעוניינים לעבוד בתחום. אנחנו משלמים לעובד אריתראי כ-90 שקל לשעה. והיום הוא לא רוצה לשטוף כלים. החרב מונפת על צווארנו ועוד רגע זה מתפוצץ".

1 צפייה בגלריה
רותי ברודו פנאי
רותי ברודו פנאי
רותי ברודו
(צילום: עידית בן עוליאל)

המסעדן אילן זגדון אמר, כי "השר ברקת תוקע לנו את הבאת עובדים כבר חודשים רבים. לעומתו, מנכ"ל משרד ראש הממשלה ששוחח איתי הבטיח לקדם את ההחלטה". יו"ר הוועדה הגיב לו והמליץ לו לא להאמין להבטחות שנתן לו מנכ"ל ראש הממשלה.
ח"כ סימון דוידסון אמר, כי העיכוב נובע מכך שהממשלה לא קיבלה החלטה בנושא העסקת עובדים פלסטינים וח"כ צגה מלקו הלינה ואמרה, "משהו לא זז בנושא. לא יכול להיות מצב שהמדינה לא רוצה עובדים פלסטינים אולם לא מגיעים עובדים זרים. אנחנו מעוניינים שהמסעדות ימשיכו לעבוד".
משה נקש, מנהל מינהל עובדים זרים ברשות האוכלוסין, אמר, כי הוא שוחח על הנושא עם משרדי הממשלה ועם המסעדנים. "ככל שתתגבש החלטה, נעשה הכל כדי לייבא עובדים בהקדם". לדבריו, המינהל גיבש טיוטה לחלוקת הקצאת העובדים לענף המסעדנות.