סגור

בלעדי
דואר ישראל מציג חדר של 90 מ"ר ליו"ר: "לא ראיתי דברים כאלה גם בגוגל"

מנכ"ל האוצר רם בלינקוב דורש מהדואר לגבש תוכנית להתייעלות מיידית, שתכלול פיטורי סמנכ"לים, ותוקף את גודל הלשכה של היו"ר הקודם חזי צאיג: "בסקטור העסקי ובסקטור הציבורי אין כאלה. איך היה לכם פרצוף להקים את הלשכות הללו?"

למרות שהמצב הפוליטי והחקיקתי מקשה על קידום הרפורמה בדואר, הרגולטורים ממשיכים במאמצים לשפר את מצב החברה, שגורמים ממשלתיים מזהירים שבקרוב עלולה להישאר ללא כסף לתשלום משכורות.
מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב, בכובעו כמ"מ מנהל רשות החברות, תבע בסוף השבוע מהנהלת החברה לגבש בהקדם תוכנית הבראה. כך נודע ל"כלכליסט".
בישיבת דירקטוריון מתוחה, שבה השתתפה גם מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, מתחו השניים ביקורת חריפה על הנהלת החברה, היו"ר הקודם חזי צאיג והמנכ"ל הנוכחי דני גולדשטיין, שהובילו אותה למצב קשה.

2 צפייה בגלריה
חזי צאיג על רקע סניף דואר ישראל
חזי צאיג על רקע סניף דואר ישראל
יו"ר דואר ישראל לשעבר חזי צאיג על רקע סניף דואר
(צילומים: אוראל כהן)

בלינקוב התרעם, למשל, על גודל החדר של היו"ר צאיג במטה הנהלת החברה במודיעין. לבלינקוב נמסר כי לשכת היו"ר (כמו גם של המנכ"ל) כוללת חדר רחב ידיים לכל אחד מהם, ובנוסף שני חדרים לעוזרים ויועצים, ומזכיר החברה. כמו כן, כוללות כל אחת משתי הלשכות מטבח ושירותים בכל אחת. בהתייחסו לחדר של צאיג אמר בלינקוב: "מדובר בחדר בגודל של כ־90 מ"ר. יש פה מרחבים, פאר והדר. בחברות גוגל ופייסבוק אין חדרים כאלה. בסקטור העסקי ובסקטור הציבורי אין לשכות כאלה". בלינקוב זעם ואמר: "איך היה לכם פרצוף להקים את הלשכות הללו?". יצויין כי בקרוב צפוי מישאל וקנין להיכנס במקום צאיג לתפקיד יו"ר הדירקטוריון.

"אין לכם זמן. אתם חייבים לגבש תוכנית הבראה"

בלינקוב אמר בישיבה: "אין לכם זמן. אתם חייבים לגבש תוכנית הבראה. לפני שאתם מדברים על בעיות רגולציה ולפני שאתם מדברים על עובדים מיותרים - תצמצמו את עובדי הסגל הבכיר בחברה". ההערכה היא שבלינקוב התכוון שלא יהיה מנוס מצמצום מספר הסמנכ"לים בחברה. הוא לא נקב תאריך להצגת התוכנית, אבל התכוון שהיא תוצג בהקדם.
בישיבה הועלתה גם סוגיית מכירת נכס של הדואר ברחוב ההגנה בתל אביב. מדוע בכלל נמכר ומדוע במחיר שנראה זול יחסית? בלינקוב חזר וקרא למנכ"ל החברה לא למכור נכסים של החברה. "מכרו נכסים של הדואר בהיקף של כ־300 מיליון שקל לכיסוי גירעונות החברה. איפה היתה הנהלת החברה, רשות החברות הממשלתיות, אגף התקציבים באוצר?" - זעם בלינקוב על כך שמשרדו לא היה חלק מהתהליך.
כפי שחשף "כלכליסט", בלינקוב פנה באחרונה אל חברת הדואר בדרישה להפסיק ולמכור נדל"ן. כבר בנובמבר 2021, בעיצומם של הדיונים בין משרדי האוצר והתקשורת על הפרטת הדואר, התברר לבלינקוב שהדואר פועל לממש נכסים לטובת מימון פעילותה השוטפת והגדלת קופת המזומנים. בלינקוב דרש מהיו"ר דאז צאיג והמנכ"ל גולדשטיין להפסיק מיד את מימוש נכסי המקרקעין של החברה. למרות זאת החברה המשיכה לקדם תוכניות למימוש נכסים, ולאחר הישיבה קיימה החברה עוד שני מכרזים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ברחוב הצבי בירושלים וברחוב רוגוזין באשדוד. לאחרונה, לאחר שהתברר שדרישתו לא יושמה, פנה בלינקוב שוב אל הדואר בדרישה לכנס דיון דחוף בדירקטוריון החברה כדי לקבל החלטה לעצור את מימוש הנכסים, כולל בשני המכרזים באשדוד ובירושלים.
ישיבת הדירקטוריון האמורה התקיימה עוד לפני ישיבת הממשלה אתמול, שבמהלכה הזהיר שר התקשורת יועז הנדל, כי אם חקיקת "חוק הדואר" לא תסתיים בתוך שבועיים, מועד יציאת הכנסת לפגרת הפסח, הדואר יגיע לחדלות פירעון. חוק הדואר נוגע לרפורמה בענף שפותחת תחרות בתחום הדואר הכמותי, פתיחת מרכזי החלוקה וכן הסרת פיקוח על מחירים של שירותי דואר.

2 צפייה בגלריה
מימין מנכ"ל הדואר דני גולדשטיין ומנכ"לי משרדי התקשורת והאוצר לירן אבישר בן חורין ו רם בלינקוב
מימין מנכ"ל הדואר דני גולדשטיין ומנכ"לי משרדי התקשורת והאוצר לירן אבישר בן חורין ו רם בלינקוב
מנכ"ל הדואר דני גולדשטיין (מימין) ומנכ"לי משרדי התקשורת והאוצר לירן אבישר בן חורין ורם בלינקוב
(צילומים: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי)

הניסיון לקדם את הרפורמה בא במקביל למהלך להפרטת הדואר. הנדל הוסיף בישיבת הממשלה, כי "אנחנו בפקק של חקיקה. אין ברירה אלא להעביר חקיקה ברצף עד לפגרה. יש חוקים שאם הם לא עוברים, אז ההשפעה מידיית. הדואר על סף חדלות פירעון. חייבים חקיקה כדי לצאת לשלב הבא, הנפקה של 40% בסוף הפרטה מלאה". שר האוצר אביגדור ליברמן תמך בדבריו ואמר כי "אם לא נעשה זאת - אז הדואר על סף פשיטת רגל". ראש הממשלה נפתלי בנט הסכים ש"חייבים לטפל בזה". הצעת חוק הדואר תקועה בוועדת הכלכלה בשל חילוקי דעות בין הממשלה לגורמים עסקיים וכן בתוך הממשלה.
המהלך להפריט את הדואר החל בדצמבר 2021 כשהנדל וליברמן הודיעו על מתווה ההפרטה. בשלב ראשון תנסה המדינה להנפיק בבורסה 40% ממניות החברה, וה־60% הנוספים יימכרו בשלב מאוחר יותר, אז גם תוכרע סוגיית השליטה העתידית בחברה. מצבו הכספי הדואר כמובן צפוי להשפיע על הצלחתה של ההנפקה. ועדת הכלכלה של הכנסתאישרה באחרונה את הסעיף שיאפשר פתיחה לתחרות של משלוח מכתבים בודדים. עם זאת, בסעיפים אחרים, שעסקו בבעלות של חברת הדואר על בתי דפוס וכן באפשרות שהחברה תיתן שירותים נוספים, התגלו מחלוקות.
בלינקוב, דואר ישראל וצאיג סירבו להגיב.