סגור
תחנות אורות רבין חברת חשמל ב חדרה
תחנות אורות רבין של חברת החשמל בחדרה (צילום: אלעד גרשגורן)

בזכות עלייה בביקושים: הרווח של חברת החשמל זינק במחצית הראשונה ב-1,600%

חברת החשמל חותמת את המחצית הראשונה עם רווח של כ-860 מיליון שקל. הכנסותיה הסתכמו במחצית הראשונה בכ-10.6 מיליארד שקל, עלייה של כ-5.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. הזינוק במחיר הפחם בעולם בעקבות המלחמה באוקראינה ייקר את עלות צריכת הדלקים של חברת החשמל בכ-90%

הכנסות חברת החשמל הסתכמו במחצית הראשונה של 2022 בכ-10.6 מיליארד שקל, עלייה של כ-5.5% לעומת המחצית הראשונה של 2021, שבה הכנסותיה הסתכמו בכ-10 מיליארד שקל - כך עולה מהדו"חות הכספיים שהיא פרסמה היום (ה') למחצית הראשונה והרבעון השני של השנה. הגידול בהכנסות נובע בעיקר מהעלאת תעריף החשמל הממוצע בשיעור של כ-4% בתחילת השנה. נתונים אלה אינם כוללים העלאה חריגה בתעריפי החשמל ב-8.6%, שעליה החליטה רשות החשמל ונכנסה לתוקף בתחילת אוגוסט בשל עליית מחירי הפחם.
חברת החשמל חותמת את המחצית הראשונה עם רווח של כ-860 מיליון שקל, לעומת רווח של כ-52 מיליון שקל בתקופה המקבילה - עלייה של כ-1,600%. הפער ברווח הנקי בשתי התקופות נובע מכמה אירועים חד-פעמיים: ביקוש גבוה לחשמל בשל החורף הקשה, בעיקר בחודש פברואר; התחזקות הדולר שהובילה לשווי גבוה של עסקאות הגנה שעשתה; והכנסות של כ-119 מיליון שקל ממכירת תחנת הכוח חגית מזרח (92 מיליון שקל לאחר מס). התחנה נמכרה בכ-1.2 מיליארד שקל, וסכום זה יועד להפחתת תעריפי החשמל. כמו כן מאז תחילת השנה נרשם גידול של יותר מ-13% בייצור החשמל.
הזינוק במחיר הפחם בעולם, בין השאר בעקבות המלחמה באוקראינה, ייקר במחצית הראשונה של 2022 את עלות צריכת הדלקים של חברת החשמל בכ-90%. במהלך המחצית הראשונה של השנה חברת החשמל הוציאה על רכישת דלקים, המשמשים אותה בתהליכי הייצור של חשמל, כ-4.2 מיליארד שקל, לעומת כ-2.2 מיליארד שקל שהוציאה על דלקים במחצית הראשונה של 2021.
במחצית הראשונה של השנה היווה הפחם כ-42% מסל הדלקים של חברת החשמל, וזאת לאחר שבתקופה המקבילה אשתקד הוא היווה 44.7% מסל הדלקים. בין ינואר ליוני חברת החשמל רכשה פחם בכ-2.4 מיליארד שקל, לעומת כ-963 מיליון שקל שהוציאה על פחם בתקופה המקבילה אשתקד.
באותה התקופה היא הגדילה את צריכת הגז הטבעי, והוא היווה במחצית הראשונה של השנה 57.4% מסל הדלקים שלה, לעומת כ-51% בתקופה המקבילה. עלות הגז הטבעי שרכשה במחצית הראשונה של השנה הסתכמה ביותר מ-1.5 מיליארד שקל, כחצי מיליארד שקל יותר מהוצאותיה על גז טבעי בתקופה המקבילה אשתקד.
העלייה במחיר הגז נובעת מהעלייה שחלה בשער הדולר ומעיכוב אישור ההסכם שלה עם שותפות תמר מצד גורמים רגולטוריים, שנחתם רק בחודש שעבר. מדובר בהסכם המעדכן את ההסכם המקורי שנחתם בין החברה לבין שותפות תמר באופן שמוזיל את הגז הטבעי שהיא רוכשת ממנה בכ-25%. התיקון להסכם זה אמור לקבל ביטוי בדו"חות החברה לרבעון השלישי של השנה.
החוב הפיננסי עלה במהלך המחצית הראשונה של 2022 ב-1.2 מיליארד שקל והסתכם בכ-33.6 מיליארד שקל. חלקו הגדול של הגידול בחוב מיוחס להשקעות שהחברה מבצעת להסבת מערכות ייצור החשמל בתחנת אורות רבין מפחם לגז טבעי וכן הוא מיוחס להתייקרות הפחם.
חברת החשמל פועלת מאז הקיץ שעבר ללא יו"ר קבוע, וזאת מאז פרישת היו"ר הקודם יפתח רון טל. בנוסף לכך לחברה אין מנכ"ל מאז פרישתו של המנכ"ל הקודם עופר בלוך, שעזב אותה באמצע השנה.
אף שמינויו של מאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, לתפקיד מנכ"ל החברה אושר בוועדה למינויים בכירים, כניסתו לתפקיד מתעכבת בשל התנגדות שרת האנרגיה קארין אלהרר לחתום על המינוי. עד שימונו מנכ"ל ויו"ר קבועים לחברה, חתמו על הדו"חות הכספיים שלה מ"מ המנכ"ל רם ארליכמן והדירקטור החיצוני שלמה ארביב, וזאת לאחר שדירקטוריון החבר הסמיך אותו לכך.
לפני כחודש שר האוצר אביגדור ליברמן, שרת האנרגיה אלהרר ומנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים החלו לקדם את מינויו של האלוף (במיל') אילן בירן לתפקיד יו"ר החברה, וזאת כפי שדווח לראשונה ב"כלכליסט".