נת״ע עונה לעתירת דן במכרז הרכבת הקלה: ״הצעתה נסמכת על הנחות בעייתיות״
למרות שסומנה על ידה בתוצאות המכרז כ״הצעה האיכותית ביותר״, נת״ע טוענת כי דן נשענת על קריאה מגמתית של הוראות המכרז, באופן שמביא לתוצאה אבסורדית שבה המציע נדרש להגיש הצעת מחיר תוך התעלמות מהכנסות מתמריצים. דן: לנת"ע אין תשובות ענייניות
חברת נת"ע, החברה האחראית על תכנונה והקמתה של מערכת הסעת ההמונים של מטרופולין תל אביב, טוענת בתגובה לעתירת חברת דן נגד זכיית חברת אגד במכרז להפעלת הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה, כי היא נסמכת על הנחות בעייתיות, וכי דן הציגה שיעור רווחיות שקרי ומופרז.
נת"ע הכריזה על אגד כזוכה במכרז להפעלת הקו הירוק והסגול של הרכבת הקלה באפריל 2025, והחתימה את החברה על חוזה עבור הקווים, שצפויים להיפתח ב־2028. זמן קצר לאחר מכן, חברת דן, שהשתתפה במכרז, הגישה לבית המשפט לעניינים מינהליים עתירה בדרישה לפסול אותו ולהכריז עליה כזוכה. השבוע עתרה גם חברת אלקטרה אפיקים נגד הזכייה. עיון בתוצאות המכרז מגלה כי למרות טענות נת״ע, דן זכתה בציון הגבוה ביותר במבחן האיכות שקיימה ועדת המכרזים (ההצעה של אגד זכתה בזכות המחיר האגרסיבי שהציעה).
לטענת דן, שההצעה שלה הגיעה למקום השני, ההצעה של אגד התבססה על "ולידציות" (תמריצים שמקבלת המפעילה מהמדינה עבור תיקוף כרטיס בתחבורה הציבורית) כמקור הכנסה וגילמה אותם במודל הרווח; זאת, לטענתה, בניגוד להנחיות המכרז, שדרשו לשקלל עלויות הפעלה בלבד, ואף שהוספת הוולידציות משבשת את יכולת ההשוואה בין ההצעות במכרז.
בתחילת השבוע הגישה נת"ע את תגובתה לעתירה. לטענתה, מבין כל שש המגישות במכרז, רק דן פירשה את הוראות המכרז באופן זה, עובדה המעידה על חוסר ההבנה שלה. עוד טוענת נת"ע כי ועדת המכרזים כבר דנה בטענות של דן ומצאה שאין בהן ממש.
לטענת נת"ע, ההנחה של דן כי היה עליה להגיש הצעה רווחית בלי תמריצים היא טעות, וההפך הוא הנכון – ההוראות המסדירות את הצעת המחיר מבהירות כי עליה להיות תואמת למידע שנכלל במודל הפיננסי, שבו בין היתר פורטו הנחיות בנושא התמריצים. "טענת דן נשענת על קריאה חלקית, מגמתית ומאולצת של מקצת מהוראות המכרז, באופן שמביא לתוצאה אבסורדית, שלפיה המציע נדרש להגיש הצעת מחיר תוך התעלמות מהכנסות מתמריצים המוערכות בעשרות מיליוני שקלים בשנה – לרבות על ידי דן עצמה (כלומר דן הזכירה את הכנסות אלה בהצעה — חכ"א). הצעת מחיר שאינה מתחשבת בכל ההכנסות הרלבנטיות אינה יעילה מבחינה כלכלית, ובסופו של דבר פוגעת במציע, במזמין ובציבור", לשון התגובה.
בנוסף, נת"ע טוענת כי ההצעה של דן "מסוכנת", כיוון שהיא נסמכה על הנחות בעייתיות. הדוגמה הראשונה היא שכר הנהגים, כאשר על פי נת"ע, דן הציעה לשלם שכר של 45 שקל לשעה, בעוד ההסכם הקיבוצי שלה עצמה קובע כי השכר ההתחלתי עומד על 48 שקל (דן טענה בתגובה כי הסתמכה על נהגים שאינם חלק מההסכם הקיבוצי). דוגמה נוספת היא שההערכה של דן בדבר היקף "הק"מ המסחרי" (כמה קילומטרים תיסע הרכבת בתקופת המכרז — חכ"א) בקו הסגול גבוהה מהצפי שנקבע במסמכי המכרז, כך שלטענת נת"ע, הרווחיות שדן הציגה במודל הפיננסי שלה נראית מלאכותית, ובפועל גם היא תזדקק להכנסות מהתמריצים כדי שהצעתה תהיה רווחית.
בתגובת אגד לטענות דן נגד זכייתה, טענה אגד כי דן פעלה "באופן נסתר, תכסיסני ופסול". אגד טוענת גם היא כי דן הפחיתה עלויות במצבת כוח האדם וכך "יצרה מצג מלאכותי של רווחיות בלא התבססות על תמריצים".
מחברת דן נמסר: ״הצעתה דן הייתה הטובה ביותר ודורגה על ידי נת״ע במקום הראשון מבחינת איכות. תגובתה הנסערת והמשתלחת של נת״ע באה לכסות על היעדר תשובות ענייניות לעתירת דן כנגד הכשרת הצעת אגד שהוגשה בניגוד גמור לתנאי המכרז״.
על פי עתירה שהגישה השבוע מתמודדת אחרת במכרז, אלקטרה אפיקים, היא זו שצריכה לזכות במכרז כיוון שרק היא הציגה מצבת כוח אדם בהתאם לדרישות המכרז, בניגוד לשאר ההצעות, שנתנו לדרישות "פרשנות אישית". בעתירה של אלקטרה אפיקים נטען כי מצבת כוח האדם שנקבעה בתנאי המכרז שונתה בדיעבד על ידי ועדת המכרזים והופחתה בתקופת ההרצה – לאחר שהמתמודדות כבר הסתמכו על הוראות המכרז המקוריות ותמחרו את הצעותיהן על יסודן. אגד טענה בתגובה כי טענות אלקטרה סותרות את הוראות המכרז, וכי היא טעתה בפירושן.
מכרז הקו הירוק והקו הסגול הוא אחד המכרזים הגדולים ביותר שנערכו בשנים האחרונות בתחום התחבורה הציבורית. הקו הירוק צפוי לעבור בין ראשון לציון, חולון, תל אביב והרצליה ולשמש 275 אלף נוסעים ביממה. הקו הסגול צפוי לעבור בין תל אביב, רמת גן, קריית אונו, גבעת שמואל, אור יהודה ויהוד ולשמש 256 אלף נוסעים ביממה. ההכנסות מתפעול הקווים מוערכות ב־2 מיליארד שקל בעשור הראשון. בנוסף, המכרז פותח אופציה לזוכה לקבל לידיו גם את הקו האדום, שמופעל כיום על ידי תבל שבשליטת אגד. בימים אלה נפתח הסכם ההפעלה לקו האדום, והן תבל והן נת"ע מבקשות לשנות את תנאי התשלום בו.






























