סגור

שירות התעסוקה: שללנו זמנית זכאות של 50 אלף איש לדמי אבטלה

בשירות אומרים שמאז הסגר השלישי הוזמנו 230 אלף איש ללשכות, ומתוכם נשללה זמנית הזכאות של 50 אלף. בביטוח הלאומי אומרים בתגובה כי נשללה זכאות ל-500 איש בלבד עקב סרבנות

זכאותם של 50 אלף מובטלים לדמי אבטלה נשללה זמנית עד לבירור - כך עולה מהודעה שפרסם היום שירות התעסוקה. זאת מתוך 230 אלף מובטלים שהוזמנו ללשכות מאז סוף הסגר השלישי. עם זאת, בשירות התעסוקה מציינים שחלקם יקבלו את הזכאות חזרה לאחר סיום הבירור.


בביטוח הלאומי טוענים בתגובה כי הזכאות של 500 איש בלבד הופסקה בשל סרבנות עבודה, ושל היתר נשללה כנראה בשל חוסר יכולת ליצור איתם קשר.
התניית תשלום דמי האבטלה במבחן הסכמה לתעסוקה נפסקה בתקופת הקורונה, הן בשל חוסר היכולת להתייצב בלשכות והן בשל המספר הגדול של המובטלים. פתיחת הלשכות למוזמנים החלה עם היציאה מהסגר השלישי בפברואר.
ב-17 במרץ 2021 חזר שירות התעסוקה לקיים מבחן תעסוקה לדורשי העבודה, כלומר להציע להם תעסוקה ולשלול את הזכאות ממי שמסרבים. מאז, עברו את מבחן התעסוקה כ-230 אלף דורשי עבודה: כ-170 אלף דורשי עבודה ותיקים שהוזמנו על ידי שירות התעסוקה וכ-60 אלף נרשמים חדשים.
הבוקר (חמישי) דיווח שירות התעסוקה כי מאז 17 במרץ נשללה זמנית קצבת דמי האבטלה של 50 אלף דורשי עבודה והוקפאה לטובת בירור המשך זכאות.
מנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור: "לא נמהר לשלול קצבה, אך גם לא נהסס. אנחנו מפעילים שיקול דעת ומאמצים את מלוא הרגישות הנדרשת כדי להבטיח את חזרתם המיטבית של דורשי העבודה למעגל העבודה. עבור שיעור ניכר מדורשי העבודה, דמי האבטלה הפכו מרשת ביטחון לחסם בפני חזרה לעבודה".

1 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה מובטלים דורשי עבודה 1
שירות התעסוקה מובטלים דורשי עבודה 1
שירות התעסוקה
(צילום: באדיבות שירות התעסוקה)
בביטוח הלאומי שופכים מים צוננים על הודעת שירות התעסוקה. מהביטוח הלאומי נמסר בתגובה כי שירות התעסוקה העביר לביטוח הלאומי 500 שמות בלבד של אנשים שסירבו לעבודה שהוצעה להם ויש לבטל להם את דמי האבטלה. בנוגע ליתר, בביטוח הלאומי מעריכים שמדובר באנשים ששירות התעסוקה לא הצליח ליצור איתם קשר ולכן לא עדכן כי הם עדיין מובטלים ויש להמשיך לשלם להם.
בביטוח הלאומי אומרים כי "לגבי אוכלוסייה זו ככל הנראה לא (!) בוצע ניסיון לתעסוקה, והביטוח הלאומי לא יודע מדוע הופסקה האבטלה. זה יכול להיות ממציאת עבודה או חוסר התייצבות".

"הארכת החל"ת – וידוא הריגה לענפים במשק"

בינתיים נמתחת ביקורת חריפה על תוכנית הארכת דמי האבטלה של שר האוצר ישראל כץ. על פי התוכנית, תוארך תקופת הזכאות ב-50% מתקופת הזכאות המקורית, כלומר מי שמבוגר יותר ויש לו ילדים יזכה בתשלום לאורך זמן רב.
מנכ"לית ארגון חברות הניקיון בישראל, עו"ד ורוניקה רוזנברג: "הארכת החל"ת היא וידוא הריגה בפועל לענפים המבוססים על שירות לקוחות. משרד האוצר מעודד את העובדים לא לחזור לעבודה. איננו מוצאים שום היגיון להשאיר בחל"ת שממומן על ידי המדינה אנשים שהמשק הישראלי צמא לחזרתם לעבודה. אנו דורשים ממקבלי ההחלטות לחדול מהמשחקים הפוליטיים ולהתחיל לחשוב על טובת אזרחי ישראל והמשק הישראלי במקום על טובתם האישית".