סגור
משרדי שירות התעסוקה
משרדי שירות התעסוקה. "למעסיקים חשובות מיומנויות הרבה יותר מאיתנו" (צילום: באדיבות שירות התעסוקה)

שירות התעסוקה מציע: השמת עובדים לפי מיומנויות ולא מקצוע

בדו"ח השנתי ממליץ השירות ללכת בעקבות המגמה במדינות המפותחות ולהתייחס בקבלת עובדים לסך המיומנויות של מועמד ולא למשרות שמילא: "מועמד עם חשיבה מתמטית והבנה במספרים יוכל לעסוק בניהול תקציב"

שירות התעסוקה ממליץ על מהפכה בתחום ההשמה והחיפוש של עובדים, במסגרתה העובדים ייבדקו על פי המיומנויות שלהם ולא על פי המקצוע. זאת, לדבריו, ברוח מדיניות שמוביל ה-OECD. ההמלצה מופיעה בדו"ח השנתי של שירות התעסוקה לשנת 2022.
דו"ח שירות העבודה מציין שבשל מהפכות האוטומציה והדיגיטציה מקצועות נעלמים ואחרים משנים את פניהם. בשירות מציינים ש"קשה מאוד (עד בלתי אפשרי) לחזות את הופעתן של טכנולוגיות חדשות". בין היתר, המומחים בעולם לא חזו את ההשפעה המשולבת של מהפכת המחשוב ורשת האינטרנט.
האיחוד האירופי החל לפני מספר שנים במיזם שישראל שותפה לו, שממפה את המיומנויות העומדות מאחורי כלל המקצועות המוכרים. הדו"ח מסביר ש"הנחת העבודה הייתה שהיות ואין דרך לנבא במדויק אלו מקצועות יידרשו בשוק העתידי ואלו ייעלמו, עלינו לראות את הניסיון התעסוקתי של העובד כסך של מיומנויות ולא בהכרח כרצף של תפקידים אותם מילא. באותו אופן, כל מקצוע, בין שהוא קיים בשוק הנוכחי ובין שיתקיים בשוק העתידי, נתפס כסך של מיומנויות נדרשות".
לטענת שירות התעסוקה, "מציאות כזו מאפשרת ניהול יעיל ואפקטיבי יותר של הקשר בין היצע לביקוש. באמצעות ההתמקדות במיומנויות, יצירת התאמות בין דורשי העבודה למשרות הפנויות הופכת לאפקטיבית הרבה יותר, וההתאמה של העובד למשרה נבחנת על סמך מצבור המיומנויות שצבר, ולא על סמך מגוון המשרות שאייש".
הדו"ח קובע שהמהלך דורש גם מהפכה בהכשרה המקצועית משיח של מקצועות ותפקידים לשיח מיומנויות. לטענת השירות, יש צורך במערך הדרכה שיתמקד בהקניית מיומנויות ולא מקצוע שלם ובמתן תעודות אחידות על מיומנויות אלו. "לשם המחשה: כדי לעסוק בניהול תקציב לא יידרש בהכרח תואר בכלכלה או בחשבונאות, אלא ניתן להסתפק במועמד עם השכלה כללית אבל שיש לו תעודות הסמכה בחשיבה מתמטית, ניתוח מספרים והבנה של התיאוריה הכלכלית הנדרשת".
סמנכ"ל תכנון ומחקר של שירות התעסוקה, ד"ר אופיר פינט, אמר כי "למעסיקים חשובות מיומנויות הרבה יותר מאיתנו. בניגוד לעבר, הם לא מבקשים תעודת הכשרה, אלא אומרים 'תביא אדם עם חשיבה מתמטית או שיודע לעבוד עם תוכנה ואני אכשיר אותו'. הם ממש שם. מערכת החינוך לא שם".
שירות התעסוקה הוא אחד ממרכיבי המערך המאוד מפוצל של גורמי תעסוקה והכשרה מקצועית, שראוי היה לאחד אותו לגוף אחד. הוא צבר לאחר הקורונה הצלחה גדולה כשהוריד את מספר תובעי דמי האבטלה לשפל של כ-50 אלף. אבל במשבר הקורונה התפתחו עימותים חריפים בינו לבין הביטוח הלאומי, שדרש להפסיק את חובת החתימה של תובעי האבטלה בשירות, בטענה שאינו מקבל דיווחים מדויקים.
בשנה האחרונה הועברו חלק גדול מסמכויות ההכשרה המקצועית של השירות לזרוע העבודה שהפכה לאחרונה למשרד העבודה. אלא שעכשיו השירות נשאר במשרד הכלכלה. לדרישת שר הכלכלה ניר ברקת, המשרד עומד לקבל סכומים מאוד גבוהים להכשרה בליווי המעסיק, ונראה שהשירות יהפוך לכלי ביצוע שלו, מה שירחיב את סמכויותיו מחדש.