סגור
השר במשרד הרווחה יואב בן צור
השר במשרד הרווחה יואב בן צור (צילום: יואב דודקביץ)

דעה
משרד העבודה החדש - החלטה נכונה, אך עקומה

מה ההיגיון במשרד עבודה בלי הכשרה מקצועית? התשובה של הממשלה הזו כנראה היא: מי אמר שמשרדים צריכים היגיון? מי שפירק את משרדי החינוך והביטחון, קטן עליו לבלגן את מערכת הרווחה

כל כך הרבה משרדים מיותרים עד פיקטיביים הקימה הממשלה – משימות לאומיות, משרד המורשת, משרד לירושלים ומסורת ומשרד הסברה. סוף-סוף היא קיבלה שלשום החלטה נכונה להפוך את זרוע העבודה למשרד העבודה.
זרוע העבודה היא גוף אמיתי שמטפל בנושא מאקרו־כלכלי חשוב עם תקציב של 3.4 מיליארד שקל. יש מקום לברך את ממשלת הפירוק על שהקימה משרד אמיתי שאינו פרודיה. זאת גם אם העמידה בראשו שר ממפלגה שמחנכת גברים שייעודם ללמוד ולא לעבוד. אלא שגם את הצעד הזה הצליחה הממשלה לעשות כל כך עקום.
בראש ובראשונה מדובר בהעברת ביטוח לאומי ממשרד הרווחה למשרד העבודה. כשיואב בן צור היה אמור להיות שר במשרד הרווחה, הוא קיבל בין היתר את האחריות לביטוח לאומי. עכשיו כשהוא שר עבודה במשרה מלאה, היה מקום שביטוח לאומי יחזור למקומו הטבעי, משרד הרווחה. לא ברור איך שר הרווחה יעקב מרגי, גם הוא מש"ס, אמור לקבוע מדיניות רווחה בלי ביטוח לאומי. יו"ר ש"ס אריה דרעי הוא הבוס של כולם – שיעשה סדר.
בעיה נוספת היא כל האגפים שמשרד העבודה היה צריך לקבל ולא קיבל: שירות התעסוקה, האגף להכשרה מקצועית, נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה ועוד. זה נובע בין היתר מכך ששר הכלכלה ניר ברקת דרש כופר עבור שחרור זרוע העבודה – הקמת אגף הכשרה מקצועית נוסף. בסוף הוחלט להשאיר את האגף המקורי אצלו.
עולה השאלה: מה ההיגיון במשרד עבודה בלי הכשרה מקצועית? התשובה של הממשלה הזו כנראה היא: מי אמר שמשרדים צריכים היגיון? מי שפירק את משרדי החינוך והביטחון, קטן עליו לבלגן את מערכת הרווחה.